Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha registrat 333,4 milions d'usuaris el 2020, un 46,9% menys respecte a l'any anterior, quan es va assolir el màxim històric de 627,3 milions de viatgers. Aquesta davallada, conjuntament amb l'entrada en vigor de la nova gamma de títols integrats de l'ATM l'1 de gener de 2020, ha provocat una reducció del 53,5% dels ingressos procedents de vendes, fins als 225,9 milions d'euros. De fet, la pandèmia ha provocat un impacte negatiu de 245,1 milions en la companyia. La major part s'explica per la caiguda de la demanda, però també per les despeses addicionals de 16 milions d'euros en conceptes com neteja, material sanitari o reformes de vehicles, entre altres.
TMB ha tancat el 2020 amb un resultat de gairebé 1,3 milions d'euros, un 81,6% menys respecte al 2019. "És una quantitat moderada, però positiva, i serà reinvertida", ha assegurat el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi. Juntament amb la presidenta de la companyia, Rosa Alarcón, han presentat aquest dimecres la Memòria de Sostenibilitat 2020, aprovada el 29 de març pel consell d'administració.
El confinament total a partir de març va reduir la mobilitat al mínim, per sota del 10% de la demanda habitual. Durant aquest període, també s'ha deixat de prestar el servei nocturn del metro els divendres i dissabtes. Actualment, el nombre de viatgers està encara en xifres de recuperació, de gairebé el 60% al metro i el 65% a l'autobús. L'empresa pública ha compensat les pèrdues registrades el 2020 amb l'estalvi generat en la gestió i les ajudes previstes de l'Estat, de 179 milions d'euros, i ha tancat l'exercici amb un resultat net d'1,3 milions.
"No ha estat un any perdut"
"Si bé la covid-19 ha reduït a la meitat els viatgers en transport públic, 2020 no ha estat un any perdut per a TMB", ha manifestat Alarcón. De fet, ha assegurat que ha estat una "oportunitat" que la companyia ha "aprofitat" per innovar i reafirmar la seva aposta per la transformació energètica i digital. El 2020, TMB ha encarregat la construcció de 42 nous trens i ha formalitzat l'adquisició de vuit trens addicionals. Per altra banda, s'han adjudicat 77 nous autobusos, així com els primers vuit autobusos elèctrics de pila combustible propulsats per hidrogen. La companyia també ha accelerat la implantació del bitllet senzill electrònic a causa de la pandèmia i ha iniciat el desenvolupament per implantar el pagament del bitllet senzill amb targeta bancària.
De cara a aquest any, TMB preveia començar l'any amb un 50% dels viatgers i arribar fins al 80% a finals d'any. Actualment, les xifres se situen lleugerament per sota de les estimacions per l'impacte de les restriccions de mobilitat derivades de la tercera onada. En qualsevol cas, el conseller delegat de l'empresa ha destacat que es tracta d'un exercici amb gran "incertesa", on el nombre de viatgers variarà en funció de l'evolució de la pandèmia o la vacunació, entre altres.
Tot i això, Lertxundi preveu una caiguda "important" d'ingressos també per al 2021. "Esperem que sigui inferior a la de 2020", ha manifestat. Per aquest motiu, TMB ha començat a sol·licitar, a través de la Federació Espanyola de Municipis i dels contactes amb els diferents ministeris, un fons de rescat per al transport públic el 2021 a tot l'Estat.