El Port de Barcelona ha mogut 19,6 milions de tones en els quatre primers mesos de l’any, xifra que suposa una caiguda de l’11,7% respecte al mateix període de 2019, segons informen en un comunicat. L’impacte negatiu que la covid-19 està tenint en l’economia mundial es deixa notar en els diversos tipus de tràfics, tot i que el sector de l’automòbil és el que pateix més el cop pel tancament de les factories, amb una caiguda del 35,3% entre el gener i l’abril, el que suposa un moviment de 173.501 unitats.
El tràfic de contenidors, per la seva banda, pateix una davallada del 16,2% (944.203 TEU). Aquest descens està protagonitzat principalment pels trànsits (-30,2%). En canvi, els contenidors plens d’import-export aguanten la frenada del comerç internacional i cauen només un 2,5%, tot i que els fluxes de comerç estan lluny d’estabilitzar-se. En l’acumulat gener-abril, els contenidors plens d’exportació registren un creixement del 2% i els plens d’importació baixen un 5,6%.
L’evolució que està tenint la pandèmia de coronavirus, però, es deixa notar en el comportament del tràfic de contenidors al Port de Barcelona. Així, si ens fixem en el progrés dels contenidors plens d’importació, veiem que al mes de març la caiguda d’aquest tràfic va ser pronunciada (-18,9%) degut, principalment, al tancament de les fàbriques asiàtiques. En canvi, un cop la pandèmia ha anant minvant a Àsia i les fàbriques han pogut servir les comandes que tenien pendents, el descens del mes d’abril és només del 2,8%.
Aturada en sec de l'activitat
En el cas dels contenidors plens d’exportació, l’evolució és a la inversa. Si bé al mes de març l’exportació encara creixia a bon ritme (+8,8%), els tràfics de l’abril es veuen perjudicats per l’aturada en sec de l’activitat industrial a Europa i els contenidors plens d’exportació baixen un 6,9%, una tendència que es deixarà notar també en els tràfics del mes de maig.
Pel que fa als granels líquids i sòlids, en el primer cas s’han mogut 4,7 milions de tones, registrant un descens del 9,7%. Pel que fa als sòlids, sumen 1,3 milions de tones (-9,1%).
En el cas del tràfic de passatgers, la prohibició d’entrada als ports de l’Estat espanyol de creuers i de vaixells de passatge procedents d’Itàlia, vigents des del 15 i el 13 de març respectivament, i la impossibilitat de viatjar a les Illes Balears pel confinament, ha fet que aquest caigui a mínims. En el cas dels creuers, el descens acumulat fins l’abril és del 64% (198.842 passatgers) i del 51,7% en el cas dels ferris (164.451passatgers).