De l’observació que la porta d’entrada dels joves al món de la sexualitat arriba majoritàriament a través de la pornografia, l’aleshores estudiant Marc Santamaria va decidir iniciar un Treball Final de Màster (TFM) per explorar les possibilitats que podia oferir una mirada diferent envers la nostra relació amb la sexualitat. Més enllà de la pornografia o el sexe, la idea de Santamaria era investigar si era possible subministrar un servei integral d’educació sobre la sexualitat i la vida íntima, centrat en un projecte pensat especialment per acompanyar la dona en totes les etapes de la vida: des de la menstruació, el postpart, la lactància, la menopausa... El factor comú és la perspectiva integral d’educació, salut i benestar.
D’aquesta investigació, fa dos anys, en plena pandèmia i en el centre de la ciutat de Lleida, al carrer Major, va sorgir la primera botiga de Dàlia. En l’establiment, el focus es posa en la vida íntima de les persones, sobretot de la dona, i deixar enrere una relació tòxica amb la sexualitat, simbolitzada en locals comercials com el sex-shop i la venda de joguines.
Els responsables de Dàlia: “No som una botiga, sinó un espai per abordar la intimitat des de tots els seus vessants, un d’ells és la sexualitat, però no l’únic”
Santamaria explica que el concepte sorgeix de “la necessitat d’esdevenir un punt de trobada per fer pedagogia i divulgació, especialment de la cura de la salut íntima de la dona en totes les seves etapes vitals i també de la sexualitat conscient”. La iniciativa parteix de la constatació que, fins ara, no existia un espai a Catalunya per pal·liar aquest dèficit educatiu. El concepte de salut íntima es desvincula de l’etiqueta de la sexualitat per potenciar el seu component pedagògic i saludable. Davant de la manca de botigues de salut íntima, sorgeixen aquests establiments creats per Dàlia per facilitar l’accés de qualsevol mena de públics a aquesta realitat. Els responsables de Dàlia afirmen que “no som una botiga, sinó un espai per abordar la intimitat des de tots els seus vessants, un d’ells és la sexualitat, però no l’únic”. El dèficit d’educació sobre salut íntima i educació sexual deriva en una absència de visibilitat de les necessitats personals i les problemàtiques relacionades amb aquesta temàtica.
Una copa menstrual única
Dos anys després, Dàlia ja compta amb dues botigues més, ubicades al centre de ciutats com Girona o Reus. Durant l’any 2021, la companyia va facturar al voltant de 150.000 euros. Com a filosofia bàsica que fa de fil conductor de Dàlia, les tres botigues es converteixen en un espai d’interpretació de la vida íntima i del sexe conscient, a més d’establiments on viure una experiència i cuidar i gaudir de la sexualitat. De fet, es tracta d’una vivència immersiva al voltant d’aquest concepte. La seva situació geogràfica respon a la necessitat que Dàlia no s’identifiqui amb un ‘sex shop’ amagat, sinó amb una botiga sexual orientada a la vida íntima i cèntrica.
Santamaria: "Ens adrecem a tots els públics amb la idea de trencar els estereotips associats fins ara al sexe i amb la idea d’abraçar la sexualitat i la gestió emocional amb tota la seva plenitud”
Amb aquesta voluntat de fer pedagogia i divulgació en relació amb la vida íntima, Dàlia s’ha aliat amb Sensual Intim per fabricar i comercialitzar l’única copa menstrual que es buida sense treure de la vagina. Una vegada més, la firma vol suplir el dèficit d’espais o de productes vinculats a aquest àmbit, apostant per l’R+D.
Tal com assegura Marc Santamaria, des de Dàlia “ens adrecem a tots els públics amb la idea de trencar els estereotips associats fins ara al sexe i amb la idea d’abraçar la sexualitat i la gestió emocional amb tota la seva plenitud”. Després de més de dos anys de pandèmia de la covid-19, les cures i l’atenció que requereixen el nostre cos tampoc se n’han d’oblidar de la salut i de la vida íntima.