David Carrasco és llicenciat en comunicació audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra i màster en guió de cinema, televisió i teatre per la Universitat Autònoma de Barcelona, malgrat que la seva activitat professional s’allunya del món de la gran pantalla per conèixer, de ben a prop, les teranyines d’Internet: des de fa més d’una dècada, és expert en optimització en motors de cerca -més conegut com a SEO- i presideix l’associació SEO en català, nascuda el passat octubre amb la finalitat d’impulsar la visibilitat de continguts digitals en llengua catalana i ajudar el teixit empresarial a optimitzar la seva presència en l'entorn digital; un càrrec que ha agafat després d’impulsar i liderar -i vendre- Unancor, una destacada eina de construcció d’enllaços -link building en anglès- que li ha permès abordar les complexitats del món del SEO des d’una òptica empresarial.
Carrasco, especialista en SEO de la vella escola, de quan aquesta figura era reconeguda sota el nom de webmaster, assegura que els professionals d’aquest món provenen “d’àmbits molt diversos” i que la seva essència rau en la curiositat: “Quan penso en especialistes de SEO, penso en professionals amb molta curiositat; fins fa no gaire, no existia formació en SEO, i per aprendre sobre el tema calia investigar pel teu compte, explorar fòrums a Internet i experimentar”. Una inquietud que el president de SEO en català valora molt positivament a l’hora de comprendre la convulsa trajectòria que segueix la informació a Internet.
Google és catalanòfob?
No, no crec que ho sigui (riu). Crec que té, no sé si una certa preferència per l’anglès, però és clar, és una empresa americana que està acostumada a treballar amb la seva llengua principal, que és l'anglesa. Sí que és cert que li poden donar més o menys prioritat a uns idiomes o a uns altres, per exemple, el castellà ha evolucionat molt en aquest sentit. Al final és una empresa i han de destinar els recursos que tenen segons els seus interessos, i se centren sobretot en els mercats anglosaxons.
Això no vol dir que persegueixin altres llengües menys utilitzades, com pot ser el català, però sí que destinen menys recursos en tecnologia i en personal. Llavors, si per exemple sorgeix un problema, com va passar fa un parell d'anys amb el català i amb altres llengües minoritàries, no tenen els recursos necessaris per prestar-li tota l'atenció que haurien de donar, però això no vol dir que hi hagi una persecució ni res similar.
En aquest context en què Google destina menys recursos al català, i davant l’auge de tecnologies com la intel·ligència artificial generativa, el metavers o el web 3.0, la nostra llengua hi té cabuda a Internet o es troba en perill d’extinció?
Es tracta novament d’una qüestió d'interessos i de prioritats. Des de la nostra posició, hem de donar a les empreses motius per impulsar el català i que no quedi en l’oblit. Però això succeeix amb qualsevol tecnologia, canal o mitjà nou. Quan va néixer la televisió, és cert que la situació aleshores era ben diferent, però només hi havia un canal, i després, gradualment, va aparèixer la resta. Avui, des de les institucions públiques i privades hem de donar motius a les empreses i als mateixos consumidors perquè tinguin en compte el català. Hem de tenir iniciatives pròpies i dir al món que som aquí, que estem presents, i fer soroll per fer-nos sentir.
Carrasco: "Hem de donar a les empreses motius per impulsar el català i que no quedi en l’oblit"
Com podem contribuir els usuaris d’Internet a posicionar una mica més i millor la llengua catalana a Internet?
Fent les cerques en català. I a l'hora d'escollir els resultats de la cerca, donar preferència als resultats en català. És cert que a l’hora de fer una cerca no tots els resultats que surten són en català, de vegades simplement no n’hi ha; però, dins de les nostres possibilitats, hem de prioritzar el català perquè Google utilitza aquests senyals dels usuaris per posicionar les pàgines web. Per tant, si volem contribuir a posicionar el català, hem de donar més pes i més importància a les pàgines que fan la feina de mostrar-se a Internet en català.
I a posicionar els continguts de qualitat per sobre del pescaclics?
És una molt bona pregunta perquè és evident que Google està afavorint aquest darrer tipus de continguts, com a mínim, els està donant força visibilitat en canals com Discover. Cal recordar que el que vol Google és oferir allò que està buscant l’usuari, i molts articles clickbait no ho satisfan. Per aquest motiu, Google està lluitant contra aquests resultats, i ja hi ha diversos mitjans que han estat penalitzats per jugar massa amb foc. i oferir articles enganyosos que no es corresponen amb el títol que presenten.
Per tant, el que hem de fer és crear una marca, una reputació, un nom, tant en l'àmbit personal com els mateixos mitjans. Hem de fer que els usuaris confiïn en nosaltres i ens busquin. Aquest és el senyal més fort que existeix. Creu que generant contingut pescaclics aconseguim això? És cert que aquest contingut actualment està funcionant, però cal trobar un equilibri, tenint en compte les teves cartes i el missatge que vols transmetre. Els mitjans a Internet es troben en una posició delicada.
És possible que, sovint, fem cerques amb paraules clau i en castellà perquè donem per fet que la cerca en català no ens proporcionarà resultats satisfactoris? Els usuaris d’Internet hem de canviar de xip?
És cert que les generacions que vam viure la revolució d'Internet i de Google vam començar a fer servir els cercadors amb cerques basades en keywords, "com si fóssim indis", no? (riu). Qui no ha fet una cerca de l’estil “zapatería Barcelona”? Ara, però, crec que les noves generacions, sí que poden agafar l’impuls de fer cerques més precises i, sobretot, en català, perquè el cercador funciona molt millor especialment en català, hi ha hagut una evolució molt gran durant els últims anys. I, d’altra banda, la generació més sènior sí que ha de fer un canvi de xip, un esforç conscient de fer les cerques en català i, en definitiva, utilitzar la tecnologia en català.
Té sentit que hi hagi iniciatives, empreses o entitats catalanes que no tinguin la seva pròpia web en català?
Aquest fet, des del meu punt de vista, l’hem d’abordar des de dues perspectives. Per una banda, si des de l'empresa hi ha motius, si hi ha mercat, si hi ha cerques en català, sí que és interessant; treballo amb clients que tenen la web en castellà, i observem que sí que hi ha cerques relacionades en català, llavors, és un mercat que no estan aprofitant, i aquest és un motiu per fer la web en català. De l’altra banda, cadascú ha de considerar si tenir la web en català forma part dels seus valors; la llengua també és un element molt cultural i molt emocional.
Carrasco: "Hem de prioritzar el català, perquè Google utilitza els senyals dels usuaris per posicionar les pàgines web"
Hem de tenir en compte les dues bandes, el vessant econòmic i el de voler contribuir a la visibilitat de la llengua malgrat que certs mercats potser no siguin tan grans. És decisió de cadascú.
I quin dels dos vessants té més en compte l’associació SEO en català?
La nostra funció, més enllà de centrar-nos en els valors de cada empresa, que és decisió de cadascú, consisteix a donar motius i demostrar que hi ha mercat, hi ha volum, hi ha cerques en català i que aquests interessos existeixen a Internet.
Com va néixer l’associació?
Va sorgir arran d'una inquietud de la Fundació puntCAT, que va detectar un problema amb el posicionament en català de determinades webs i projectes que tenien controlats, així com d’algunes cerques en català que no es mostraven, diguéssim que el cercador no estava funcionant correctament en català. Això va generar un xup-xup i la Fundació es va posar en contacte amb diferents persones que van impulsar l'associació, i que ara ens dediquem a reunir persones i professionals que poden estar interessades en el món del SEO i en com aprofitar-lo. És una iniciativa popular, no tenim cap institució al darrere, i volem fer una crida a tothom que tingui interès sobre el tema, ja que necessitarem mans i totes les persones que tinguin una curiositat innata per aprendre i la voluntat de fer coses seran més que benvingudes.
Deixant de banda els reptes de la llengua catalana a Internet, mitjans de comunicació d’arreu del món han entrat en guerra amb l’algoritme de Google. Com podem convertir-lo en un aliat?
Si el veus com un enemic que va en contra teva, no arribaràs enlloc. Google té el poder, té el canal i la via d'arribar a aquests usuaris als quals els mitjans volen -bé, voleu- arribar. Llavors, cal entendre que estem en el seu canal, un canal d’una empresa privada, i hem de posar-nos una mica en la seva posició. És cert que potser no compartim totes les decisions o els últims canvis d'algoritmes perquè, per exemple, ara es dona més importància a les marques, però el que no podem fer és intentar lluitar o veure Google com a un enemic, sinó no arribarem enlloc; som un gra de sorra dins d'una platja molt, molt i molt gran, llavors, hem de veure com podem aprofitar les eines que ens donen, entendre quins són els seus objectius, els seus interessos, per què fan el que fan, i intentar adaptar-nos dins de les nostres possibilitats.
També podem fer una mica d'autocrítica; hem estat molt dependents de Google durant els últims anys i potser hem d'obrir altres vies. Google vol guanyar diners i ho fa amb la satisfacció de l’usuari, i, igual que Discover, és un únic canal, llavors nosaltres també podem pensar què podem fer per obrir-nos a altres canals i no dependre tant d'un únic. I si una persona o un equip en concret no són capaços de fer-ho, sempre existeix l’opció de demanar ajut a especialistes que en sàpiguen.
De fet, la figura de l’expert en SEO és un professional que està guanyant molta importància en el mercat laboral.
El professional del SEO és un perfil que existia des de fa molts anys, i que ara està guanyant protagonisme gràcies a l’àmbit acadèmic, que és molt més recent; ara hi ha cursos i màsters sobre SEO i posicionament web, en canvi, abans calia dur a terme molta recerca a Internet. Llavors, l’expert en SEO ja no només es tracta d’una professió de futur, també de present.
Carrasco: "Hem estat molt dependents de Google durant els últims anys i potser hem d'obrir altres vies"
Amb només uns mesos de vida, què espera SEO en català i els experts que agrupa l’associació d’aquest pròxim 2025?
Jo crec que serà un any molt important, serà l'any de la nostra consolidació. El nostre inici, com tots els inicis, ha estat complicat perquè al final les persones que hi som darrere de l’associació tenim la nostra feina i les nostres històries, però ja tenim una estructura, ja i una base, i ara volem fer-nos conèixer i obrir la possibilitat d'inscriure a socis, posar en funcionament les diferents comissions, i, en definitiva, posar-ho tot a rodar.
I vostè, després d’analitzar durant més d’una dècada l’evolució del posicionament web, com espera que evolucioni Internet en un futur pròxim?
És una pregunta molt interessant perquè estem en un moment de molts canvis, si tenim en compte el nombre d’innovacions tecnològiques que hem viscut durant aquest any; cada vegada tot va més de pressa. Per aquest motiu, és impossible tenir una resposta de cap a on anirem, però segur que 2025 serà, novament, l’any de la intel·ligència artificial, malgrat que no sabem com evolucionarà aquest camp. De fet, durant les últimes setmanes, hem sentit que el pròxim salt no serà tan gran, perquè hi ha problemes amb les bases de dades a l’hora d’entrenar models, ja que s’estan acabant les dades per entrenar-los. Al cap i a la fi, són models estadístics, ni pensen, ni raonen, ni tenen voluntat, i això estem veient que té un topall.