“Si tal com vaticinen fa dècades, el cinema acaba morint, seria millor tenir un museu que una empresa d’animació”. Aquest to irònic és el que li serveix a David Martí per justificar el projecte en el qual s’ha embarcat: el museu Monster Art. Un espai que ha de servir com a refugi dels ‘monstres’ cinematogràfics, que s’acaben perdent. Martí, al capdavant juntament amb Montse Ribé de DDT, una firma que dissenya i crea efectes especials de maquillatge per al cinema i la televisió, recorda com ara fa set anys, en una visita al Museu de les Miniatures del Cinema de Lió, es va adonar la gran quantitat d’objectes que formen part dels rodatges i de la història de les pel·lícules, que s’acaben oblidant. D’aquesta passió per col·leccionar ‘monstres’ i peces, va arribar la necessitat de disposar d’un espai. “La nostra display room va anar creixent”, explica Martí. En aquest context, s’emmarca l’operació de l’Institut Català de Finances (ICF), en la qual l’organisme de la Generalitat de Catalunya ha atorgat un crèdit de 250.000 euros a través de la seva línia ‘ICF Cultura’ per la construcció del museu.
DDT ha creat personatges animats per directors com J.A Bayona, Guillermo del Toro o Pedro Almodóvar en pel·lícules com ‘La sociedad de la nieve’, ‘El laberinto del fauno’, ‘Lo imposible’ o ‘Un monstruo viene a verme’. Pel ‘El laberinto del fauno, va rebre l’Òscar al millor maquillatge, a més d’una nominació per ‘La sociedad de la nieve’ i cinc premis Goya i dos Gaudí. La companyia, fundada l’any 1991, ja ha passat “diverses revolucions tecnològiques i ens mantenim en peus gràcies a l’impuls de la fantasia que ens mou a la Montse i a mi”, confessa Martí.
Aquest amor pel cinema i la preocupació per les pèrdues de les peces animades que són personatges o formen part dels decorats d’una pel·lícula estan darrere de la gènesi del museu Monster Art. Martí admet que “hem acumulat més de 200 peces, algunes d’elles són les més reconegudes, i si no les conservem, abandonem un legat cinematogràfic de valor incalculable”. De fet, el fundador de DDT explica que sempre s’ha negat a vendre aquestes peces físiques quan ha rebut una oferta de compra. Ara, les exposarà al museu Monster Art, que estarà ubicat al carrer Floridablanca del barri de Sant Antoni de Barcelona. L’espai, a més de la part expositiva, disposarà d’una àrea immersiva.
L'amor pel cinema i la preocupació per les pèrdues de les peces animades que són personatges o formen part dels decorats d’una pel·lícula estan darrere de la gènesi del museu Monster Art
Un espai pels ‘monstres’
Amb la irrupció de la pandèmia, que va aturar l’activitat de DDT i el trasllat forçat de la seu l’empresa des del Poblenou de Barcelona, Martí explica que es va anant concretant el somni que sempre havia tingut amb Montse Ribé: tenir en un mateix espai un estudi de reparació i exhibició de les peces animades i el centre de treball. Aquesta va ser la llavor del museu Monster Art. Ara, DDT combina la construcció del museu i la feina habitual de pel·lícules i sèries. “A mesura que avança el museu i aquest pren forma, continuem treballant amb produccions de Hollywood des de Barcelona”.
Paral·lelament a la renovació de les peces, les obres del museu estan a punt d’acabar. L’espai comptarà amb 220 metres quadrats en una estança de cinc metres d’altura. El personatge estel·lar serà el ‘monstre’ de la pel·lícula de Bayona. Tot i que les obres ja estan gairebé enllestides, ara falten alguns decorats que acompanyen els personatges. La inauguració està prevista per l’estiu de 2025.
L’operació de crear el museu Monster Art ha estat possible a través d’un crèdit de l’ICF. La seva línia ‘ICF Cultura’ ha facilitat el finançament de 250.000 euros, destinats a la compra d’un local, les obres pertinents i l’adequació del mateix per a poder fer-lo servir com a museu de les seves obres. El museu Monster Art, al carrer Floridablanca, recopilarà les criatures més significatives de la dilatada carrera artística de DDT, incorporant tecnologia immersiva. Al local també es traslladarà el taller de l’empresa, passant d’un local de lloguer a un de propietat. En aquest espai, els seus impulsors intentaran separar-lo en diferents zones, diferenciant entre projectes que han anat realitzant per a cada director de cinema.
La línia ‘ICF Cultura’ ha facilitat el finançament de 250.000 euros, destinats a la compra d’un local, les obres pertinents i l’adequació del mateix per a poder fer-lo servir com a museu
David Martí valora l’ajut de l’ICF. “Ens han aportat fons per tot. La compra del local, les obres, la seva adequació, l’aïllament tèrmic, la instal·lació de les pantalles led i tots els elements per facilitar el caràcter immersiu del museu”. En relació amb les condicions financeres, el fundador de DDT destaca “el període llarg en la carència del préstec, el que fa que no l’hem de començar a retornar com a mínim fins d’aquí a dos anys”.
A DDT, realitzen efectes especials de maquillatge per a cinema, teatre i televisió. Aquests engloben maquillatges protètics, per a transformar als actors en monstres, o bé envellir-los, engreixar-los, etc., maquillatges ficticis, de persones o animals, i maquillatges animatrònics, que són ninots mecànics -rèpliques animals o humanes, de cos sencer o d'alguna de les seves parts- animats mitjançant mecanismes interiors.
La companyia, formada per sis treballadors, pot arribar a col·laborar amb més de 40 persones quan ho requereix el projecte. A més de Hollywood, han fet produccions a França, Suècia o Malta. Amb aquesta iniciativa, la firma veu acomplert un dels seus somnis: tenir un estudi on poder seguir treballant en pel·lícules, alhora que es reserva un espai a la restauració i l’exhibició de peces animades i ‘monstres’, que tal com assegura David Martí, “mai deixarem que entrin als mercats de subhastes”.