• Economia
  • Desestacionalitzar per crear valor tot l’any

Desestacionalitzar per crear valor tot l’any

Adaptar-se a les fluctuacions estacionals mitiga els efectes negatius de les temporades baixes i obre noves oportunitats de mercat

Desestacionalitzar la demanda ajuda a mitigar les fluctuacions de l'estacionalitat en el negoci | iStock
Desestacionalitzar la demanda ajuda a mitigar les fluctuacions de l'estacionalitat en el negoci | iStock
11 de Juliol de 2024
Act. 11 de Juliol de 2024

L'estacionalitat és un fenomen econòmic que afecta diferents sectors en funció de l'època de l'any. Dos exemples: les empreses de joguines fan el 65% de les seves vendes en la campanya de Nadal i Reis (dades de AEFJ). En canvi, als fabricants de gelats els passa el contrari, en tres mesos, de juny a agost, es venen el 70% dels gelats de tot l’any (segons Statista).

Si ens centrem en l’estiu, hi ha sectors que en surten molt beneficiats i com diu el refrany: A l’estiu tota cuca viu”:

  • Turisme i sectors relacionats: Destinacions costaneres, hotels, càmpings, piscines, restaurants, comerç, parcs temàtics, nàutica, activitats culturals, mobiliari de jardí, barbacoes, remolcs i caravanes, guies turístics, esports d’aventura... Són activitats que experimenten durant l’estiu un increment notable en la demanda.
  • Productes relacionats amb la calor i el sol: aire condicionat, aïllament tèrmic, gelats, productes d’hidratació personal, cremes solars, ulleres de sol...
  • Serveis que es demanden més quan es fan vacances: colònies escolars, material esportiu, línies aèries...

Steve Jobs: "La innovació és el que distingeix un líder d'un seguidor"

A altres sectors els passa el contrari i durant l’estiu baixen molt les vendes per la calor o perquè la gent fa vacances: calefactors, roba d’hivern, esports d’hivern, empreses de formació... Moltes empreses ja tenen el seu model de negoci adaptat a l'estacionalitat, però n’hi ha d’altres a les que aquest fenomen les perjudica. Per això, quan es pot es tracta de desestacionalitzar la demanda. És una idea que ja va posar en marxa fa molts anys l'Instituto de Mayores y Servicios Sociales (Imserso) amb els programes de vacances de la gent gran en els mesos de temporada baixa. Hi ha casos d’empreses que han posat en marxa estratègies interessants de desestacionalització. Vegem-ne alguns exemples:

  • La Fageda: La cooperativa de la Garrotxa, fa uns anys va començar a produir gelats, ja que en els mesos d’estiu hi ha tendència a menjar menys iogurts. Com que les més de 600 vaques de la cooperativa fan llet tot l’any, varen tenir la bona idea dels gelats que es venen més a l’estiu.
  • Roc Roi: L’empresa d’esports d’aventura de Llavorsí tenia quasi tota l’activitat a l’estiu, ja que es basava en el ràfting. Amb els anys ha aconseguit ampliar l’oferta amb moltes activitats d’hivern (esquí, esquí de fons, iglús, snowboard, motos de neu...) i activitats de tot l’any (vols en globus, escalada, espeleologia...). I també ha obert filial a l’Argentina que té l’estiu quan aquí és hivern.
  • PortAventura: El parc temàtic no només opera durant els mesos d'estiu, sinó que també ha desenvolupat esdeveniments especials com Halloween i Nadal, amb l’objectiu de ser una destinació per a tot l'any.
  • Cadenes hoteleres: Hi ha cadenes hoteleres que varen començar amb hotels de platja i posteriorment varen ampliar l’oferta amb hotels de ciutat. D’aquesta manera, durant l’estiu concentren l’activitat en els hotels de platja i a l’hivern l’activitat la tenen als hotels de ciutat.
  • Indústria: Hi ha empreses d’electrodomèstics que fan productes per l’estiu (ventiladors) durant uns mesos i productes per l’hivern (calefactors) durant uns altres. Hi ha exemples similars de fabricants de roba o de medicaments.

Adaptar-se a les fluctuacions estacionals mitiga els efectes negatius de les temporades baixes i obre noves oportunitats de mercat. Els exemples citats mostren que, amb creativitat, l'estacionalitat es pot convertir en oportunitats de creixement. La diversificació de productes i serveis, l'exploració de nous mercats i la promoció d'activitats fora de temporada són estratègies exitoses. Per això, la capacitat d’innovació és clau i, com deia Steve Jobs: "La innovació és el que distingeix un líder d'un seguidor".