Vuit de cada deu desplaçaments que es van fer l'any passat a Barcelona van utilitzar modesdetransportsostenibles, segons les dades que l'Ajuntament ha fet públiques aquest dijous en el marc de la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat. Les xifres indiquen que hi va haver prop de 8,5 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que el 2022, dels quals 6,2 van ser interns (el 72,8%) i la resta de connexió entre la capital catalana i els municipis de l'entorn. Del total de desplaçaments, el 42,1% es van fer a peu, el 34,2% en transport públic i el 19,9% en transport privat, la primera vegada que s'assoleix aquesta fita. El 3,8% restant es van fer amb bici o vehicles de mobilitat personal (VMP).
L'Ajuntament subratlla que aquest any s'ha fet una adaptació de la metodologia de càlcul de la quota modal, d'acord amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que dona més pes a les validacions reals del transport públic que a les enquestes que es fan servir habitualment per dur a terme el càlcul. És un canvi, subratlla el consistori, que ofereix una imatge més fidedigna de la mobilitat de la ciutat.
Hi va haver prop de 8,5 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que el 2022
L'equip de govern municipal ha recalculat les xifres de l'any passat segons el nou mètode, de manera que es pot comparar que els desplaçaments a peu han caigut un 1,8% (del 44% al 42,1%, totes dues dades adaptades al nou mètode), els desplaçaments en transport públic han pujat un 3,3% (del 30,9% al 34,2%), els fets en vehicle privat han caigut un 1,4% (del 21,3% al 19,9%) i els desplaçaments en bici o en VMP s'han mantingut en el 3,8% del total.
D'acord amb el nou canvi metodològic, afegeix el consistori, els objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 preveuen passar del 40,1% al 40,5% els desplaçaments a peu; del 36% al 39,2%, els desplaçaments en transport públic; del 21,4% al 14,9% els desplaçaments en transport privat, i del 2,5% al 5,3% els desplaçaments en bicicleta o VMP.