El transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona va caure un 43% l'any passat en relació al 2019 a causa de la pandèmia de la covid-19, segons l'estadística que elabora anualment l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que l'entitat ha presentat aquest dimarts en una jornada telemàtica. L'enquesta, que es va fer a la tardor, ja en un moment de certa recuperació de la mobilitat, mostra una pèrdua de més de 2,5 milions de desplaçaments en dia feiner. També s'ha explicat que el 53,6% dels desplaçaments es van fer caminant, amb bicicleta o amb vehicles de mobilitat personal.
La jornada ha comptat amb la participació de Moisès Bonal, com a representant de la patronal Pimec, que ha corroborat a partir de dades del mateix sector que fins a un terç de les empreses d'aquest tipus adoptaran el teletreball de manera permanent, i majoritàriament en el format de dos dies de teletreball.
La sessió ha finalitzat amb un avanç de resultats de l'edició de 2021 de l'Enquesta de Mobilitat en dia Feiner. La primera onada de la consulta, feta el maig passat, "evidencia la recuperació" de l'activitat. Gairebé tots els mitjans de transport públic han guanyat desplaçaments, amb valors similars entre el 9,7% (ferroviaris) i 6,2% (autobús). Les dades són encara un 38% inferiors a les registrades el 2019.
Guillem Alsina, cap de Planificació i Estudis de l'AMB, ha ressaltat que la caiguda de la mobilitat en transport públic s'ha d'entendre per tres patrons: durant el confinament no es va aturar i es va prestar un servei essencial portant molt pocs viatgers; hi ha hagut una preferència de modes de transport no massius (mobilitat activa, transport privat), i en transport públic, preferència pel bus respecte al ferroviari.