• Economia
  • El dia de la marmota: com reduir els accidents amb motocicletes?

El dia de la marmota: com reduir els accidents amb motocicletes?

Segons l’últim estudi de l’EuroRAP del RACC, els motoristes estan implicats en el 44% dels accidents de trànsit greus a Catalunya

El RACC presenta la vintena edició de l'estudi EuroRAP | iStock
El RACC presenta la vintena edició de l'estudi EuroRAP | iStock

Si ets home i condueixes una motocicleta per una carretera convencional una tarda de cap de setmana per la demarcació de Girona o Lleida vés amb compte: tens més probabilitats de tenir un accident de trànsit. Malgrat que el percentatge d'accidents a la carretera es redueix any rere any, hi ha uns quants elements que es mantenen fixes a les estadístiques d'accidentalitat, i les motocicletes, les carreteres convencionals, les tardes i els homes (que representen el 86% de les víctimes mortals per accident de trànsit) són alguns d'aquests factors. Així ho han constatat alguns dels principals organismes de trànsit de Catalunya a la vintena edició de l'estudi d'avaluació de carreteres EuroRAP, presentat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català del Trànsit, la Diputació de Barcelona i la Generalitat.

Vint anys aporten una visió de llarga durada i, per això, l'estudi d'enguany és "la història d'un èxit", com molts han catalogat. "Encara que aquest èxit és incomplet", ha matisat Xavier Flores, director general d'Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat. En els últims 20 anys el risc a les carreteres catalanes s'ha reduït un 73,2% i els accidents amb morts i ferits greus han passat de 2.155 a 599, és a dir, s'han disminuït un 72%. Una evolució molt positiva, però que encara està lluny d'arribar a l'horitzó de la xifra 0, objectiu marcat pel RACC.

Com si es tractés del dia de la marmota, les motocicletes han tornat a protagonitzar l'estudi de l'EuroRAP, i no és per menys: els motoristes estan implicats en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus que es produeixen a les carreteres de Catalunya, un percentatge molt elevat si es té en compte que aquests vehicles només representen el 2,4% de la mobilitat. "Els motoristes s'han mantingut a les estadístiques de manera tossuda i el que preocupa és que els nivells actuals són superiors als del 2010", ha explicat Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit.

Els organismes de trànsit estudien preservar algunes vies exclusivament pels motoristes

Però què es proposa per a reduir aquesta perillositat de les motocicletes? El Servei Català de Trànsit indica tres principals línies: més informació i formació, ampliar els elements de protecció per al motorista, i insistir i dinamitzar el control de les conductes inadequades; una recepta que implica col·laboració entre la societat civil i els organismes competents.

Però hi ha una iniciativa que encara està "en fase de discussió", admet Lamiel. És la de preservar algunes vies exclusivament per als motoristes. Aquesta mesura s'està estudiant per a aquelles vies de Barcelona amb major sinistralitat d'aquests vehicles.

Les carreteres, a examen

L'estudi de l'EuroRAP ha analitzat 6.373 quilòmetres de la xarxa viària de Catalunya i ha conclòs que un 29% d'aquesta xarxa té un risc alt o molt alt d'accidentalitat. En el repartiment d'aquest risc per demarcacions destaquen Lleida i Girona, amb percentatges més alts de quilòmetres amb risc. Però més enllà del territori on estiguin aquestes carreteres, l'informe conclou que és el tipus de via el que marca de forma dràstica el risc d'accidentalitat. Segons Cristian Verdegi, director de l'Àrea de Mobilitat del RACC, "aquest risc està molt descompensat: hi ha moltes més probabilitats de tenir un accident a una carretera convencional (amb un sol carril per sentit) que a les autovies o autopistes".

L'Arrabassada torna a liderar la black list dels trams amb més risc d'accident de Catalunya

Fent un rànquing de carreteres, l'Arrabassada torna a liderar la black list i a situar-se com el tram amb més risc d'accident de Catalunya, amb una mitjana de 4 accidents amb morts o ferits greus anuals en l'últim trienni. Flores sF'ha mostrat satisfet perquè "a totes les carreteres que surten al rànquing tenim una actuació en marxa per a reduir la perillositat". 

Però en aquesta avaluació també hi ha una white list, encapçalada pel tram de l'AP-7 entre Figueres i Girona, el tram amb menys risc de tota Catalunya. No ha registrat cap accident mortal o greu durant aquest període, tot i la seva intensitat (més de 32.000 vehicles diaris).

Els nous reptes del trànsit: l'alliberament dels peatges i els efectes de la pandèmia

Estudis com l'EuroRAP "serveixen per a orientar la política de gestió del trànsit i de la seguretat viària", explica Lamiel. I, si bé és cert que les motocicletes continuaran en el punt de mira d'aquestes polítiques, hi ha altres factors molt recents que han provocat canvis en la mobilitat i que s'han convertit en els nous reptes del trànsit: per una banda, l'efecte de l'alliberament dels peatges i, per l'altra, els efectes de les restriccions en la mobilitat provocades per la pandèmia.

Segons Lamiel, "la pandèmia ha provocat un efecte de descompressió a la carretera". De fet, ha ajudat a reduir notablement els percentatges d'accidentalitat. Segons dades de l'estudi, en el trienni 2018-2020 els accidents greus i mortals s'han disminuït un 10,6%, en part, a conseqüència de la pandèmia. Però això el repte no és aquest, sinó que ens el trobarem més endavant: "quan passem de la descompressió a la posterior compressió".