La digitalització és una realitat que avança a gran velocitat. Si abans s’esperava un creixement exponencial de les eines digitals, després de la covid-19 ja és dona per segur que tots els sectors s’estan posant en marxa per aconseguir la digitalització total. Aquesta nova era digital pot suposar un canvi global, on la internacionalització pot travessar fronteres de qualsevol mida. Seguint aquesta mateixa línia, Acció organitza un seminari durant la Setmana de la Internacionalització per debatre sobre aquestes noves aproximacions digitals a la globalització i la comunicació entre països.
Catalunya es troba en un molt bon punt en termes de digitalització. Segons les dades d’Acció, el territori és el cinquè amb més captació d’inversió i tecnologia estrangera. A part, també s’ha convertit en un dels millors hubs de tecnologia de tot Europa, tal com recorda Inma Rodríguez, manager d’intel·ligència d’Acció, “Catalunya té més de 16.000 empreses de l’ecosistema TIC que aporten més de 19.000 milions d’euros de facturació l’any”. Així doncs, no és d’estranyar que el territori s’hagi convertit en un potencial inversor per a altres països en procés de digitalització, però també un gran inversor d’empreses catalanes.
Rodríguez: “Empreses com Glovo i Wallbox es converteixen en unicorns creats aquí a Barcelona”
“Empreses com Glovo i Wallbox es converteixen en unicorns creats aquí a Barcelona”, explica Rodríguez. És per això, que Catalunya es converteix en un bon lloc per invertir i començar una empresa, però també en una gran oportunitat de captació de talent extern. Pel que fa a l’acceleració de la digitalització, el territori també ha experimentat un creixement a causa de la crisi de la pandèmia. Aquest fet ha comportat que fins a la data ja hi hagi un 12% més de treballadors TIC en l’ecosistema català, unes xifres que, tal com indica la manager d’intel·ligència d’Acció, ajuden a l’acceleració de la implementació de la tecnologia al país: “Un 38% de les empreses que han llogat oficines a Barcelona -ciutat on es concentra més la transició digital- han estat empreses tecnològiques o relacionades amb la digitalització”.
La transició digital catalana
Dins l’ecosistema català hi ha empreses que s’han dedicat a accelerar els seus processos de digitalització. Acció també vol donar un espai a aquestes empreses i organitza una taula rodona amb els fundadors de tres startups catalanes que han vist com la digitalització podia ser la gran prioritat dels seus projectes, però també com les fronteres es converteixen en molt més que barreres geogràfiques.
Glifing és una startups fa més d’una dècada que ajuda als infants a millorar amb els seus problemes de lectura de manera digital. Una plataforma que va començar en català i ara ja opera en castellà i anglès: “Per a nosaltres no hi havia barreres geogràfiques, sinó el primer problema van ser les barreres lingüístiques”, explica Montserrat Gracia, CEO i fundadora de Glifing. Tot i això, la fundadora parla dels beneficis de la digitalització en termes d’immediatesa i com els canvis es poden fer de manera molt més ràpida: “Ara si volem millorar el sistema, ja no hem de cremar una gran pila de llibres”, somriu la fundadora.
Cadena: “Les noves eres demostren que hem de deixar enrere els models clàssics i confiar en la tecnologia”
Un altre dels exemples de com la digitalització pot ser un gran èxit per a les empreses és la startup Guestmate, que s’encarrega de la transformació digital en el sector hoteler: “Les noves eres demostren que hem de deixar enrere els models clàssics i confiar en la tecnologia”, descriu Albert Cadena, CEO i fundador de la companyia. A més, també recorda que és necessari “crear aliances” perquè la digitalització pugui seguir el seu camí: “El que més demanen els clients és tenir un suport constant i amb el treball remot es necessiten aliances arreu per aconseguir donar-lo”, reflexiona el fundador. I en aquest aspecte de acontentar l’usuari trobem l’empresa DigaliX Solutions, especialitzada en experiència d’usuari. Segons el mateix fundador i CEO, Toni Mayorgas, “el futur de la tecnologia són les experiències comparties i per tant, cal lluitar per les col·laboracions globals”.
Què pot aportar Catalunya al món?
“La digitalització ha de ser com un vector transversal”, afirma Inma Rodriguez. Per aquest motiu, des d’Acció detecten oportunitats de negoci en altres països. Els principals d’aquesta selecció ja tenen seus d’Acció i ja treballen en la digitalització dels seus territoris. Brasil, India, Alemanya i Colòmbia són les primeres candidates a crear aliances amb Catalunya. Els sectors que més oportunitats tenen són bastant similars en els quatre països, passen per l’agricultura, l’educació, la salut i la mobilitat; en general, sectors que a Catalunya ja estan experimentant una gran acceleració tecnològica.
Tot i la similitud de demandes i oportunitats, hi ha bastants diferències en els punts que es troben aquests països, per exemple, tal com explica Josep M. Buades, director d’Acció a Brasil, “ja tenen un hub potent en fintech, però sectors com l’educació encara els queda molt per madurar”. Una opinió que comparteix Xavier Roca, director d’Acció a Colòmbia, qui explica que “les solucions de realitat augmentada i virtual dins l’ensenyament són una prioritat pel país”. Un altre fet característic que diferencia aquestes oportunitats és el punt de digitalització i infraestructures en el que es troben. A l’Índia, Suprio Bose, director d’Acció del país, explica que el pla d’infraestructures per a la transició digital ja ha arribat a més del 70% de les persones, ja que “van invertir en la instal·lació de fibra òptica en la major part del territori”.
Però, l’oportunitat més gran i complexa es troba a Alemanya on, segons Alberto Martín, director d’Acció a Alemanya, “el país es troba en un grau de digitalització molt per sota de la competència i d’altres països”. Sigui com sigui, el que Acció deixa clar és que la digitalització seguirà augmentant i Catalunya es troba en una gran posició, no només per enfortir la seva pròpia xarxa sinó per invertir en altres països, recuperar talent i aconseguir que la transició digital accelerada que ha provocat la covid-19 deixi de ser un problema i es converteixi en un repte assolible.
La sostenibilitat per accedir a nous mercats
La sostenibilitat s’ha convertit en quelcom essencial per a les empreses. Reconvertir-se o morir sembla ser l’única sortida. Així i tot, també és un factor de competitivitat de present i de futur. La pandèmia i la crisi climàtica han accelerat la consciència de governs i empreses i el consum de productes elaborats amb mesures de sostenibilitat no deixa de créixer.
Aquest seminari vol relatar l’experiència d’empreses que ja treballen amb mesures sostenibles i estan immerses en mercats internacionals. És el cas d’Hilaturas Arnau, Regàs Sustainable Packaging i Unió Nuts. A part, també hi haurà espai per conèixer tendències i reptes clau.
Data: dimecres, 20 d’octubre
Horari: 9:30 h – 11:30 h