• Economia
  • La Diputació de Barcelona referma el seu compromís amb el sector de l’automòbil

La Diputació de Barcelona referma el seu compromís amb el sector de l’automòbil

El Projecte de Suport al Sector de l’Automoció es concreta en plans d’acció comarcals que ja s’estan posant en marxa

Presentació del Projecte de Suport al Sector de l'Automoció de la Diputació al Paranimf de l'Escola Industrial| Diputació de Barcelona
Presentació del Projecte de Suport al Sector de l'Automoció de la Diputació al Paranimf de l'Escola Industrial| Diputació de Barcelona
Redacción VIA Empresa
Barcelona
20 de Desembre de 2021
Act. 20 de Desembre de 2021
Contingut de marca amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona

La DiputaciódeBarcelona treballa amb vuit consellscomarcals de la província per impulsar la transformació de la indústria de l’Automoció cap a la mobilitatsostenible i per revertir els efectes de la crisi que amenaça el sector. La corporació ha destinat 1,5 milions d’euros per assessorar i facilitar l’execució tècnica i econòmica dels Projectes d’acció comarcals.

 

Vehicle autònom, vehicle elèctric, cotxe compartit, digitalització, sostenibilitat, però també manca de components i tancaments d’empreses rellevants... La indústria de l’Automoció a Catalunya afronta molts reptes en el futur més immediat i la transformació que viurà capgirarà el sector en tota la seva cadena de valor. La província de Barcelona té empreses capdavanteres en l’àmbit de l’automoció i des de la Diputació s’ha decidit treballar al costat del sector privat perquè no perdi el seu posicionament estratègic al sud d’Europa i per evitar el tancament d’empreses clau.

La província de Barcelona té empreses capdavanteres en l’àmbit de l’automoció i des de la Diputació s’ha decidit treballar al costat del sector

Aquest passat divendres es va fer al Paranimf de l’Escola Industrial la presentació del Projecte de Suport al Sector de l’Automoció de la Diputació de Barcelona a càrrec de la presidenta, NúriaMarín, i amb la participació de la diputada de Desenvolupament Econòmic i Turisme, EvaMenor, i de RaúlBlanco, secretari general d’Indústria i PIME del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, entre d’altres.

 

Aquest Projecte de Suport s’està treballant amb els Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Baix Llobregat, el Garraf, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental, les vuit comarques de la província amb un índex d’especialització en la indústria de l’Automoció superior al 25%. Al llarg de tot el 2020, cada consell comarcal ha elaborat el seu full de ruta i les accions a fer, en base a les necessitats que han identificat i a la idiosincràsia productiva a la seva comarca.

Pla per salvar Robert Bosch a Castellet i la Gornal

Una de les primeres accions que ja s’ha dut a terme dins d’aquest Projecte ha estat la reindustrialització de la Planta de RobertBosch a Castellet i la Gornal, a l’Alt Penedès. L’acord inicial preveu que una seixantena de treballadors continuïn treballant a Castellet i la Gornal amb la multinacional GCRGroup, una xifra que podria arribar fins a un centenar de persones si la companyia du a terme amb èxit el seu pla de creixement. Els treballadors que en quedin fora, formaran part d’una borsa de treball gestionada pel Consell Comarcal de l’Alt Penedès a través de la xarxa XALOC de la Diputació de Barcelona.

Principals reptes de futur del sector de l’automoció | Diputació de Barcelona

Principals reptes de futur del sector de l’automoció | Diputació de Barcelona

 

Suport cap a la mobilitat sostenible

El Baix Llobregat és la comarca de Catalunya on el sector de l’automoció té un pes més important, amb un volum de negoci de més de 19,7 milions d’euros i més de 34.000 treballadors. Però, no només empreses grans com Nissan i SEAT són les responsables d’aquestes xifres, sinó que ho és també la seva situació estratègica —a prop del port i de l’aeroport— i un bon servei de transport de mercaderies per ferrocarril, els quals han convertit la comarca en un pol d’atracció per a altres empreses del sector. Algunes d’elles treballen ja en la nova mobilitat sostenible del futur, com Silence, dedicada a la fabricació de motos elèctriques urbanes; o Wallbox, que fabrica components per als punts de recàrrega dels vehicles elèctrics. Amb el Projecte de Suport es vol acompanyar empreses de l’ecosistema industrial de l’automoció, en especial proveïdors de segon i tercer nivell, on aquest projecte pot tenir un major impacte en termes de suport a la transformació i en l’adaptació a nous models de negoci atractius per  a nous inversors.

El Consell Comarcal del Bages s’ha proposat explorar nous models de negoci a través de la recerca, amb la idea de captar talent i impulsar la innovació al sector. Preveu destinar part dels fons econòmics a donar suport a les línies d’investigació de l’Escola Politècnica d’Enginyeria de Manresa de la UPC que treballen la mobilitat sostenible. Un dels projectes que podria rebre finançament és el que es coneix com a Menja mòbils, que investiga com recuperar a través de microorganismes els metalls dels residus que generen les bateries dels mòbils. La nova línia d’investigació preveu aplicar aquesta metodologia a les bateries dels vehicles elèctrics, perquè la nova mobilitat pugui créixer i expandir-se sense dependre de recursos naturals que en un futur podrien escassejar.

El Projecte de Suport vol acompanyar empreses de l’ecosistema industrial de l’automoció en la transformació i l’adaptació a nous models de negoci 

Amb la mirada posada en l’electromobilitat, l’Alt Penedès reivindica la seva posició estratègica entre l’àrea metropolitana de Barcelona i la Vall de l’Hidrogen, al Camp de Tarragona. L’hidrogen verd serà clau per aconseguir la neutralitat climàtica que ha fixat la Comissió Europea per al 2050.

Per explorar noves vies de creixement i nous models de negoci, l’Alt Penedès s’ha Plantejat també treballar el clúster del caravàning, un sector que amb la pandèmia, a diferència d’altres, ha vist créixer les seves vendes un 20%. Des del consell comarcal s’ha detectat que a la comarca hi ha diverses empreses que es dediquen a aquest sector, no només a nivell de comercialització, sinó també des de la fabricació de components, sent una font important de creació d’ocupació.

No perdre indústria ni treballadors

L’automoció al Vallès Oriental representa un sector molt important per a la comarca. Amb un volum de negoci que s’apropa als 4.000 milions d’euros i 16.340 treballadors assalariats és la segona indústria amb més pes a la província. Els últims anys, però, la comarca ha patit tancaments importants, com els de Valeo a Martorelles o Autoliv a Granollers el 2017. El consell comarcal centra bona part dels esforços en salvar la Planta de Robert Bosch a Lliçà d’Amunt que dona feina a 336 persones.

També al Bages treballen en el Projecte de recol·locació de la setantena de treballadors de Dayco, després que l’empresa nord-americana hagi anunciat la seva intenció de tancar la Planta de Sant Fruitós del Bages a finals de febrer de 2022.

Al Vallès Oriental, a finals de novembre, al Circuit de Catalunya, es va crear la Taula de l’Automoció i en formen part, a més de la Diputació de Barcelona i el consell comarcal, els ajuntaments de Mollet, les Franqueses, Parets del Vallès, Granollers i Sant Celoni; els sindicats CCOO i UGT; les patronals de la comarca, representades per PIMEC i UEI (Unió Empresarial Intersectorial); i també empreses destacades del sector de l’automoció.

És fonamental actualitzar les competències professionals dels treballadors per adaptar-los a la mecànica del vehicle elèctric | Shutterstock

És fonamental actualitzar les competències professionals dels treballadors per adaptar-los a la mecànica del vehicle elèctric | Shutterstock

Capacitar i acreditar els treballadors del sector

El projecte de la Diputació preveu també invertir en formació per capacitar els treballadors en els nous requisits de la indústria i certificar amb acreditacions competencials reconegudes per l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya l’experiència acumulada durant anys pels treballadors de l’automoció. La formació de pimes i treballadors és vital per avançar en el nou paradigma de la mobilitat sostenible.

Formar i treballar pel canvi de model productiu amb les petites i mitjanes empreses —com són els tallers mecànics— és una de les accions que ha presentat el Vallès Oriental. És fonamental actualitzar les competències professionals dels treballadors del sector per adaptar-los a la nova mecànica que requereix el vehicle elèctric i donar relleu generacional a empreses molt arrelades a la comarca.

El moment oportú

Els consells comarcals coincideixen a assenyalar l’oportunitat del moment del Projecte. El Govern d’Espanya injectarà 3.000 milions d’euros per desenvolupar el vehicle elèctric a través del Projecte Estratègic per a la Recuperació i la Transformació Econòmica (PERTE), dins dels Fons Next Generation. Per accedir a l’ampli ventall de finançament que poden suposar aquests fons, la Diputació de Barcelona ha creat un observatori d’ajudes i incentius orientats a l’automoció. La injecció de diners europeus pot ser el motor de canvi que revolucioni la indústria.

L’objectiu essencial del Projecte de Suport al Sector de l’Automoció de la Diputació de Barcelona és no perdre indústria ni treballadors d’un sector estratègic per a la província amb empreses que engloben tota la cadena de valor, així com treballar per enfortir aquest teixit empresarial i orientar-lo cap a les noves tendències que exigirà la indústria en el futur. A més de les accions establertes amb els vuit consells comarcals, es preveuen accions transversals amb plans d’acompanyament empresarial, recerca d’ajudes, formació per capacitar els treballadors, acreditacions competencials i actuacions preventives per evitar nous tancaments empresarials. En total, s’espera un impacte en més de 600 empreses i sobre més de 1.000 treballadors.

Més informació a www.diba.cat/web/economieslocals/

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8: “Promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l’ocupació plena i productiva i el treball digne per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.