“Vam prendre la decisió de deixar de donar servei de transport per vendre als mateixos fabricants la tecnologia que havíem desenvolupat perquè ells gestionessin les seves pròpies flotes”. Així explica el canvi d’operadors de transport digital a desenvolupadors i comercialitzadors de software el CEO d’Eaship, Ramon Pascual. Nascuda ara fa tres anys, l’empresa està ubicada al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca (CZFB). Aquest software es converteix en “un aliat pels fabricants, de forma que poden agilitzar els seus enviaments”. D’aquesta manera, Eaship, que actua com un proveïdor extern del transportista, funciona amb operacions B2B, entre empreses, i està especialment indicats per a les companyies petites que “no estan digitalitzades i no disposen d’un sistema per a gestionar les seves flotes de transport”.
Arran de comprovar un problema de comunicació entre el fabricant i el transportista per la naturalesa mateixa de la seva relació, Pascual apunta que la plataforma que ha desenvolupat Eaship “aporta transparència, automatitzant les tasques, centralitzant els proveïdors, alhora que s’obté informació instantània de les tarifes dels enviaments”. El següent pas és generar una sol·licitud automàtica de l’enviament i assignar el transportista.
Ramon Pascual detalla que la plataforma posada en marxa per Eaship aconsegueix reduir el temps de gestió, permetent la recepció i el control de diversos enviaments al dia. “Multiplica per tres la capacitat operativa, estalviant entre un 5 i un 10% dels costos gràcies a l’elecció del transportista més adient”.
La plataforma d'Eaship “aporta transparència, automatitzant les tasques, centralitzant els proveïdors, alhora que s’obté informació instantània de les tarifes dels enviaments"
Selecció del moll de càrrega
La plataforma d’Eaship, allotjada al núvol, es pot integrar amb l’ERP, el sistema de planificació de recursos empresarials. La firma treballa en el desenvolupament d’un mòdul prioritari: la selecció del moll de càrrega que pot escollir el transportista per delimitar l’hora òptima de l’enviament. Paral·lelament, la companyia investiga la tecnologia necessària per crear un albarà electrònic o la fórmula per consolidar diferents comandes d’un mateix client en un sol camió, el que es coneix com a agrupatge. “L’objectiu d’aquestes iniciatives és optimitzar el cost de l’enviament i la petjada de CO2 que deixa l’operació”. El model per la captació de clients es basa en la subscripció a través d’un pagament mensual de l’operador de transport en funció del volum dels enviaments gestionats.
La presència d’Eaship a la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca es va produir, segons Pascual, per “enfortir la relació amb el teixit empresarial, estar en contacte amb un ecosistema innovador i incrementar el volum de clients”. El CEO d’Eaship recorda que l’estada al Logistics els hi ha permès desenvolupar una calculadora de la petjada de carboni, amb la qual la geolocalització de l’enviament afavoreix l’optimització de les seves emissions.
Formada per cinc persones, la companyia valenciana té com a clients empreses dels sectors de l’alimentació i les begudes, el packaging, la construcció o la química amb facturacions elevades, que van des dels 40 als 250 milions d’euros. En els seus tres anys d’existència, després d’haver col·laborat amb el Grupo IFA o Porcelanosa, el creixement de la facturació ha sigut sostingut, ja que s’ha transitat des de muntar un operador digital de transport a acabar venent la tecnologia que utilitzen per operar.
"A la incubadora hem enfortit la nostra relació amb el teixit empresarial i estem en contacte amb un ecosistema innovador"
Eaship és una plataforma al núvol, amb la qual fabricants i operadors logístics poden gestionar els seus acords de transport, configurar l’assignació d'enviaments a transportistes, assignar molls de càrrega de forma intel·ligent i tenir tota l'operativa controlada gràcies a la torre de control. Pascual comenta que “Eaship ofereix una plataforma intuïtiva i totalment orientada a l'usuari amb un model de subscripció, que permet als nostres clients optimitzar els seus processos de logística, estalviant temps i recursos i garantint els lliuraments a les indústries més exigents”.
Amb el que s’anomena torre de control, el software d’Eaship supervisa l'estat de totes les contractacions i enviaments d’un sol cop. A més, es poden veure des de la confirmació dels transportistes fins al lliurament final, modificar comandes o compartir l'enviament amb més operadors en només un clic.
Subministrar el producte dins el termini, aportant una transparència més gran, s'ha convertit en un factor determinant per mantenir la competitivitat. El repte dels fabricants és garantir aquest nivell de servei quan el transport està externalitzat a proveïdors poc digitalitzats i que, a més, es veuen afectats per grans problemes macroeconòmics. Per aquest motiu, Pascual precisa que “la nostra missió és ajudar fabricants de sectors, on el transport té un gran impacte al marge del producte i on hi ha un gran volum d'expedicions, nacionals i internacionals”.
Normalment, les empreses contracten transport terrestre i envien càrregues completes o parcials als clients; és a dir, camions complets o fraccions. El paper d’Eaship es basa a garantir la transparència i reduir la quantitat de treball de comunicació que cada enviament genera entre les parts implicades. L'estalvi que s'aconsegueix només en hores de feina és considerable. Segons Pascual, “aquestes tasques suposen més del 70% del temps que dediquen els departaments de gestió del transport. A més, tenir centralitzada tota la informació permet analitzar les dades amb facilitat i prendre decisions que impacten directament en els costos directes del transport”. Amb l’eina, s’està més a prop d’assolir un dels objectius establerts pel Pacte Verd Europeu, el ‘Green New Deal’, que marca per l’any 2050 una reducció del 90% de les emissions del transport. En aquest cas, del terrestre.