“En algunes línies d’autobús considerades d’interès general, els trajectes s’han de cobrir igualment encara que no hi hagi suficients passatgers i en els vehicles hi ha un sobrant d’espai que es pot aprofitar”. Amb aquest exemple, Joan Mateu Chiquin il·lustra l’activitat amb la qual es basa Ecodeliver, la firma de la qual és cofundador i que centra el seu negoci en el què anomenen “transport col·laboratiu i sostenible”. En el cas dels autobusos de línia, on han iniciat els seus assajos, es tracta d’omplir l’espai d’un mitjà de transport que ha de fer el viatge de totes formes. Es tracta d’una versió moderna i tecnològica de la intermodalitat, centrada en l’eficiència logística i la reducció de costos. Aquest desenvolupament de solucions de mobilitat tecnològica de forma col·laborativa ja ha arribat a ciutats com Barcelona, Madrid i Màlaga des de la Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca de Barcelona.
La utilització de les eines tecnològiques “permet assolir una cadena logística més organitzada i col·laborativa”, explica Chiquin. Tot i que inicialment, Ecodeliver va ser anomenada el ‘Blablacar’ de la paqueteria, el seu model de negoci vol anar un pas més enllà. A més de la mobilitat compartida, un objectiu assumit pels seus creadors, el valor afegit és el camí per aconseguir-ho, que es fonamenta en reduir la xifra de vehicles que circulen per la carrera, rebaixant les emissions de CO2, mitjançant un sistema de col·laboració.
En ple procés de negociació per captar nous clients i mentre pensa en València com una ciutat per posicionar els seus serveis, Chiquin comenta la importància “d’oferir un producte integral amb solucions de mobilitat elèctrica que sigui vàlid a qualsevol lloc”. De moment, s’estan fent proves pilot en trajectes entre Barcelona i Madrid, que estan funcionant de forma satisfactòria. Així mateix, s’està assajant l’eina tecnològica, fent els enviaments a localitzacions més remotes o a destins més llunyans, on a les empreses de missatgeria no els hi surti rendible inicialment fer enviaments amb volums menors.
L'empresa destaca la importància “d’oferir un producte integral amb solucions de mobilitat elèctrica que sigui vàlid a qualsevol lloc”
Optimitzar el transport
Un dels propòsits que persegueix Ecodeliver és la possibilitat d’optimitzar el transport, fent servir conceptes com la intermodalitat i la col·laboració en els projectes. De moment, el negoci de la firma s’adreça als enviaments entre una empresa i un client particular o entre particulars, deixant per més endavant el segment del B2C, les operacions entre companyies. Chiquin revela que el fet de tenir un client consolidat, que està present a les tres ciutats on operen els hi permet experimentar amb diferents sistemes. “El nostre múscul no prové de l’àmbit logístic o financer, sinó que som forts en el tecnològic i en la innovació”. És a través del desenvolupament i l’escalat d’aquestes solucions, validades amb un mètode logístic propi, que Ecodeliver vol avançar.
En aquests moments, la companyia treballa en assajos i validació de sistemes de comunicació entre clients mitjançant la intel·ligència artificial. Tal com assenyala el seu cofundador, “busquem eines que acabin reduint el cost i les emissions de CO2, basant-nos en la tecnologia, amb la intenció d’estendre-ho a altres mitjans de transport”. Un dels punts que està reforçant és aconseguir un estalvi a les grans empreses de missatgeria, optimitzant les entregues fallides, que són un dels reptes pendents del sector del comerç electrònic. Es a dir, controlar i supervisar tecnològicament la traçabilitat de l’enviament.
Un dels punts que està reforçant és aconseguir un estalvi a les grans empreses de missatgeria, optimitzant les entregues fallides, que són un dels reptes pendents del sector del comerç electrònic
La ubicació d’Ecodeliver al Logistics 4.0 de la Zona Franca li ha facilitat el contacte amb altres empreses de l’entorn logístic. “Comparteixes taules amb companyies que saben d’emmagatzematge, transport del fred, automatització... el que a part d’aprendre, et permet accedir de forma més àgil a nous clients i projectes”. Ecodeliver és una de les startups que participa en la Incubadora Logística 4.0 del Consorci de la Zona Franca de Barcelona. “Entrar en el programa va ser un punt d'inflexió per a nosaltres, ens permet innovar i compartir experiències amb projectes que afronten els mateixos objectius i reptes que nosaltres”, afirma Joan Mateu Chiquin.
“En l'àmbit de l'economia col·laborativa, la seguretat dels enviaments és un repte”, segons assegura el cofundador d’Ecodeliver. Així, la companyia assumeix tot el control de l'operativa logística per assegurar la qualitat del servei. A més, la paqueteria té traçabilitat total des que surt dels magatzems fins a l'arribada al punt de destinació. Ho fan a través d'un sistema RFID, una tecnologia que permet identificar-la mitjançant ones de ràdio de manera única i podent captar centenars d'objectes alhora. A més, es verifica la identitat de totes les persones que intervenen en el procés de transport de la mercaderia.
Actualment, Ecodeliver compta amb una plantilla de 10 treballadors, dels quals quatre estan ocupats en l’equip tecnològic. Tres persones estan situades a Madrid i una més a Màlaga. En tractar-se d’una firma amb una orientació tan clara per la sostenibilitat, Ecodeliver té la capacitat per a rebre ajudes de diferents institucions públiques, especialment europees, per a continuar desenvolupant el seu projecte. “La majoria de les solucions actuals només compensen les emissions dels enviaments; nosaltres volem erradicar-les des d'un principi i saber que a través del nostre esforç podem fer la diferència”, diu Chiquin. Entre els productes nous en què treballen per aconseguir-ho, es troben la comunicació automatitzada entre i amb els clients, la intel·ligència artificial i la tecnologia al servei del transport col·laboratiu.