• Economia
  • L'edat dels vehicles a Catalunya ja supera els 14 anys de mitjana

L'edat dels vehicles a Catalunya ja supera els 14 anys de mitjana

La xifra s'incrementa en 0,3 punts respecte del 2024, però es manté per sota dels 14,5 anys que mostra l'Estat

Cotxes circulant per la Ronda de Dalt, a l'alçada de l'Hospital de la Vall d'Hebron | ACN
Cotxes circulant per la Ronda de Dalt, a l'alçada de l'Hospital de la Vall d'Hebron | ACN
Redacció VIA Empresa
Barcelona
20 de Març de 2025
Act. 20 de Març de 2025

El parc automobilístic de Catalunya continua envellint amb el pas dels anys. El 2024, l'edat mitjana de turismes i tot terrenys catalans va superar el llindar dels 14 anys (14,1) i va incrementar-se en 0,3 anys interanuals. Fa quatre anys, la xifra era exactament d'un any menys (13,1), de forma que l'envelliment s'està accelerant. Tot plegat són dades d'un informe d'Ideauto per a la patronal de concessionaris Faconauto.

 

Ara bé, malgrat aquesta tendència, Catalunya és un dels territoris amb el parc automobilístic menys envellit de l'Estat. La mitjana a Espanya és de 14,5 anys, i gairebé totes les comunitats han registrat pujades de l'edat. Una de les excepcions és la Comunitat de Madrid, l'única que no ha vist envellir el seu parc (11,5 anys), mentre que Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, malgrat haver registrat un lleuger augment a l'edat del seu parc automobilístic, continuen per sota de la mitjana nacional.

"La caiguda en la matriculació de vehicles des del 2020, agreujada per la pandèmia i la incertesa econòmica, ha limitat l'entrada d'unitats noves al mercat, reduint el pes dels vehicles de menys de cinc anys fins al 16% del total", indiquen els autors de l'informe.

 

La importància d'un pla

Per revertir aquesta tendència i avançar en l'electrificació del parc fins a assolir una quota del 25%, Faconauto ha proposat un pla estructural a tres anys lligat a la fiscalitat, que inclogui incentius per a les empreses mitjançant bonificacions a l'IVA i l'Impost de Societats.

En una recent entrevista a VIA Empresa, Jaume Roura, el president de la patronal catalana de la Distribució d'Automoció (Fecavem), ja va reclamar una renovació del parc i va advertir que no fer-ho "afectaria la contaminació", entre altres coses. "Creiem que un dels camins més importants per a la societat és renovar i treure del carrer tots aquests cotxes que tinguin més de 20 o 25 anys", va sentenciar.