El 28% dels treballadors menors de 30 anys i que es van graduar a la universitat el curs 2009-2010 tenen, tres anys després d’acabar els seus estudis, una formació superior per al lloc de feina que ocupen. A més, el 35% dels titulats tenen un contracte temporal i la meitat ha assolit l’èxit laboral, és a dir, una feina estable adequada al seu nivell d’estudis. Així, tres de cada deu universitaris tenen una feina temporal i només la meitat té una ocupació que s’ajusta a la seva formació, segons dades de l’estudi La retenció del talent universitari a les empreses catalanes, realitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Segons la investigadora de l’Observatori d’Ocupabilitat de la UOC i qui lidera la recerca, Elisabet Motellón, “el sector empresarial més avançat, el que hauria de protagonitzar i afavorir el canvi de model productiu, demana, a diferència de la resta d’empreses, habilitats elevades en idiomes i informàtica, competències que no compleixen els acabats de graduar”.
L’estudi indica que els recent titulats destaquen en competències específiques -pròpies de la titulació-, com són la formació teòrica i pràctica, i en el treball en equip, la resolució de problemes i la presa de decisions com a competències transversals -comunes en qualsevol àmbit de coneixement-. No obstant, manifesten mancances en l’ús de les TIC i, sobretot, en lideratge i en idiomes.
Per això, s’estan portant a terme mesures per “pal·liar aquest desajust competencial”. Una d’elles és l’obligatorietat d’acreditar una tercera llengua per a l’obtenció del títol universitari a partir del curs 2014-2015 i l’augment de l’ús de les TIC en el procés d’aprenentatge en totes les universitats.
L’estudi, realitzat per la UOC i finançat per l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), ha estat presentat aquest dijous en la jornada La Formació en Noves Competències, organitzada per la UOC i la Fundació Estatal per a la Formació en l’Ocupació (FUNDAE).