• Economia
  • El 28% dels graduats estan sobreeducats per al mercat laboral

El 28% dels graduats estan sobreeducats per al mercat laboral

Gairebé tres de cada deu universitaris tenen un contracte temporal i només la meitat té una feina adequada al seu nivell d’estudis

Sis de cada deu treballadors prefereixen fer jornada intensiva
Sis de cada deu treballadors prefereixen fer jornada intensiva
Redacció VIA Empresa
Barcelona
09 de Juny de 2017
Act. 09 de Juny de 2017

El 28% dels treballadors menors de 30 anys i que es van graduar a la universitat el curs 2009-2010 tenen, tres anys després d’acabar els seus estudis, una formació superior per al lloc de feina que ocupen. A més, el 35% dels titulats tenen un contracte temporal i la meitat ha assolit l’èxit laboral, és a dir, una feina estable adequada al seu nivell d’estudis. Així, tres de cada deu universitaris tenen una feina temporal i només la meitat té una ocupació que s’ajusta a la seva formació, segons dades de l’estudi La retenció del talent universitari a les empreses catalanes, realitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Segons la investigadora de l’Observatori d’Ocupabilitat de la UOC i qui lidera la recerca, Elisabet Motellón, “el sector empresarial més avançat, el que hauria de protagonitzar i afavorir el canvi de model productiu, demana, a diferència de la resta d’empreses, habilitats elevades en idiomes i informàtica, competències que no compleixen els acabats de graduar”.

L’estudi indica que els recent titulats destaquen en competències específiques -pròpies de la titulació-, com són la formació teòrica i pràctica,i en el treball en equip, la resolució de problemes i la presa de decisions com a competències transversals -comunes en qualsevol àmbit de coneixement-. No obstant, manifesten mancances en l’ús de les TIC i, sobretot, en lideratge i en idiomes.

Per això, s’estan portant a terme mesures per “pal·liar aquest desajust competencial”. Una d’elles és l’obligatorietat d’acreditar una tercera llengua per a l’obtenció del títol universitari a partir del curs 2014-2015 i l’augment de l’ús de les TIC en el procés d’aprenentatge en totes les universitats. 

L’estudi, realitzat per la UOC i finançat per l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), ha estat presentat aquest dijous en la jornada La Formació en Noves Competències, organitzada per la UOC i la Fundació Estatal per a la Formació en l’Ocupació (FUNDAE).