04
d'Abril
de
2017
Act.
05
d'Abril
de
2017
Els pressupostos generals de l'Estat de 2017 preveuen una inversió de 316,5 milions d'euros per al corredor mediterrani per als propers quatre anys, però el 70,7% d'aquesta despesa no es farà efectiva, com a mínim, fins al 2020, segons el comptes públics que el govern espanyol ha detallat aquest dimarts. Així, les demarcacions de Barcelona (173,7 milions) i Tarragona (142,8 milions) seran la destinació d'aquesta inversió de 316,5 milions, però l'anualització dels pressupostos reserva per al 2020 un total de 223,7 milions.
Per contra, durant el 2017 el corredor mediterrani només rebrà a Catalunya 7,8 milions d'euros, menys del 2,5% del pressupost total de l'obra en el quadrienni 2017-2020. En la seva visita la setmana passada a Barcelona, el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va fixar el corredor mediterrani com una prioritat en matèria d'infraestructures per a l'Estat i va afirmar que els trams catalans estarien enllestits el 2020.
Una de les connexions més importants del corredor mediterrani a Catalunya és la del Port de Barcelona. L'accés en ample de via internacional al Port de Barcelona rebrà els 75 milions compromesos per l'Estat i ho farà el quadrienni 2017-2020, començant per una inversió de 4 milions d'euros pressupostada en aquests comptes de 2017.
El president Rajoy també va anunciar un esforç inversor de l'Estat a les Rodalies, que haurien de rebre 1.900 milions d'euros en aquest mandat. Pel que fa a la partida de Rodalies a Barcelona, l'Estat ha previst als pressupostos que s'invertiran més de 519 milions en els propers quatre anys, dels que 64,4 s'han de desemborsar aquest 2017, l'equivalent a un 12,4% de la inversió prevista pel quadrienni 2017-2020.
També en matèria ferroviària, la línia d'alta velocitat entre Vandellós i Tarragona ha de rebre gairebé 100 milions en els propers tres anys, amb una inversió prevista de 75 milions aquest 2017. El tren llançadora dintre l'aeroport del Prat i el centre de Barcelona compta amb un pressupost de 265,3 milions d'euros segons les xifres presentades pel govern espanyol, comptant els 47 que ja s'haurien invertit el 2016. De cara al 2017, la despesa consignada al pressupost seria de 120 milions.
Carreteres
El president espanyol també es va comprometre a Barcelona a invertir per millorar la xarxa de carreteres de Catalunya. En aquest sentit, els pressupostos preveuen gairebé 113 milions per a l'execució de la B-40, concretament en el tram de 6,2 quilòmetres entre Olesa i Viladecavalls, en el proper quadrienni. D'aquests, 28 milions s'haurien d'invertir el 2017.
Els PGE de 2017 també inclouen més de 105 milions d'euros per a finançar l'accés viari al Port de Barcelona des del Cinturó Litoral en el proper quadrienni. D'aquests diners, 23 milions d'euros s'haurien d'invertir el 2017. Un altre dels projectes anunciat per Rajoy va ser la millora de l'N-340. La variant de Vallirana d'aquesta via ha de rebre 75,5 milions d'euros en els propers quatre anys, gairebé 26 milions aquest 2017. L'Estat també deixa per més endavant el gruix de la millora de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, que rebran una inversió de 2 milions aquest 2017, mentre que els 42 milions restants del projecte es repartiran entre 2018 i 2020.
"Incompliments flagrants"
El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, ha alertat d'incompliments flagrants" sobre infraestructures a Catalunya en el projecte de Pressupostos.
En roda de premsa després del Consell Executiu, ha dit que els comptes presentats "desautoritzen absolutament" l'anunci de la setmana passada del president Rajoy que es va comprometre a invertir 4.200 milions d'euros fins al 2020 en obra pública a Catalunya.
"Res del que va plantejar la setmana passada queda reflectit amb la intensitat ni la quantitat del que es va comprometre. És una desautorització rotunda", i ha augurat que res s'acabarà incorporant ni complint, la qual cosa considera un dèficit de credibilitat i confiança.
Rull ha lamentat que és la tercera xifra més baixa en inversió a Catalunya des del 2001: "D'unes expectatives que es van generar de pluja de milions a la tercera xifra pressupostada i amb uns nivells de compliment que són baixíssims".
Segons ell, hi ha un deute pendent de més de 10.000 milions d'euros compromesos per l'Estat en carreteres, ferrocarrils i Corredor Mediterrani.
Dels 1.781 milions pendents en carreteres, aquests pressupostos només contemplen 193; dels 2.500 milions per al Corredor Mediterrani, només recullen 75 i amb un any de retard; i dels 4.866 milions pendents per Rodalies, s'incorporen 397.
Per contra, durant el 2017 el corredor mediterrani només rebrà a Catalunya 7,8 milions d'euros, menys del 2,5% del pressupost total de l'obra en el quadrienni 2017-2020. En la seva visita la setmana passada a Barcelona, el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va fixar el corredor mediterrani com una prioritat en matèria d'infraestructures per a l'Estat i va afirmar que els trams catalans estarien enllestits el 2020.
Una de les connexions més importants del corredor mediterrani a Catalunya és la del Port de Barcelona. L'accés en ample de via internacional al Port de Barcelona rebrà els 75 milions compromesos per l'Estat i ho farà el quadrienni 2017-2020, començant per una inversió de 4 milions d'euros pressupostada en aquests comptes de 2017.
El president Rajoy també va anunciar un esforç inversor de l'Estat a les Rodalies, que haurien de rebre 1.900 milions d'euros en aquest mandat. Pel que fa a la partida de Rodalies a Barcelona, l'Estat ha previst als pressupostos que s'invertiran més de 519 milions en els propers quatre anys, dels que 64,4 s'han de desemborsar aquest 2017, l'equivalent a un 12,4% de la inversió prevista pel quadrienni 2017-2020.
També en matèria ferroviària, la línia d'alta velocitat entre Vandellós i Tarragona ha de rebre gairebé 100 milions en els propers tres anys, amb una inversió prevista de 75 milions aquest 2017. El tren llançadora dintre l'aeroport del Prat i el centre de Barcelona compta amb un pressupost de 265,3 milions d'euros segons les xifres presentades pel govern espanyol, comptant els 47 que ja s'haurien invertit el 2016. De cara al 2017, la despesa consignada al pressupost seria de 120 milions.
Carreteres
El president espanyol també es va comprometre a Barcelona a invertir per millorar la xarxa de carreteres de Catalunya. En aquest sentit, els pressupostos preveuen gairebé 113 milions per a l'execució de la B-40, concretament en el tram de 6,2 quilòmetres entre Olesa i Viladecavalls, en el proper quadrienni. D'aquests, 28 milions s'haurien d'invertir el 2017.
Els PGE de 2017 també inclouen més de 105 milions d'euros per a finançar l'accés viari al Port de Barcelona des del Cinturó Litoral en el proper quadrienni. D'aquests diners, 23 milions d'euros s'haurien d'invertir el 2017. Un altre dels projectes anunciat per Rajoy va ser la millora de l'N-340. La variant de Vallirana d'aquesta via ha de rebre 75,5 milions d'euros en els propers quatre anys, gairebé 26 milions aquest 2017. L'Estat també deixa per més endavant el gruix de la millora de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, que rebran una inversió de 2 milions aquest 2017, mentre que els 42 milions restants del projecte es repartiran entre 2018 i 2020.
"Incompliments flagrants"
El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, ha alertat d'incompliments flagrants" sobre infraestructures a Catalunya en el projecte de Pressupostos.
En roda de premsa després del Consell Executiu, ha dit que els comptes presentats "desautoritzen absolutament" l'anunci de la setmana passada del president Rajoy que es va comprometre a invertir 4.200 milions d'euros fins al 2020 en obra pública a Catalunya.
"Res del que va plantejar la setmana passada queda reflectit amb la intensitat ni la quantitat del que es va comprometre. És una desautorització rotunda", i ha augurat que res s'acabarà incorporant ni complint, la qual cosa considera un dèficit de credibilitat i confiança.
Rull ha lamentat que és la tercera xifra més baixa en inversió a Catalunya des del 2001: "D'unes expectatives que es van generar de pluja de milions a la tercera xifra pressupostada i amb uns nivells de compliment que són baixíssims".
Segons ell, hi ha un deute pendent de més de 10.000 milions d'euros compromesos per l'Estat en carreteres, ferrocarrils i Corredor Mediterrani.
Dels 1.781 milions pendents en carreteres, aquests pressupostos només contemplen 193; dels 2.500 milions per al Corredor Mediterrani, només recullen 75 i amb un any de retard; i dels 4.866 milions pendents per Rodalies, s'incorporen 397.