Cada català genera, anualment, una mitjana de 20 kilograms de residus tèxtils. Aquesta dada esfereïdora prové del consum per persona d’entre 21,5 i 26 kilograms, dels quals tan sols es recullen selectivament el 12% dels residus. D’aquesta forma, més de 147.000 tones s’incineren o es llencen a un abocador anualment. A més, després de l'alimentació, l'habitatge i el transport, el consum global de productes tèxtils és el quart demandant més gran de matèries primeres i aigua i el cinquè emissor de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH). En aquest context, la Generalitat ha impulsat el Pacte per la Moda Circular, que s’ha començat a desplegar enguany. Paral·lelament, algunes empreses estan apostant per pràctiques basades en la reducció de residus i el foment de la reutilització i el reciclatge.
Per revertir aquesta situació, els agents impulsors del pacte han establert com a objectius generals una reducció significativa de la generació de residus tèxtils i l’increment del percentatge de recollida selectiva i de valorització d’aquests residus, tant de preparació per a la reutilització com de reciclatge. També han definit propòsits específics per als diferents segments de la cadena de valor del tèxtil. En l’àmbit de la fabricació, volen incrementar la durabilitat dels productes i el percentatge de material reciclat incorporat a nous productes, reduir i eliminar l’ús de materials nocius, augmentar la reutilització amb la implantació de nous models de negoci i desplegar estratègies de producció més neta i eficients.
Anna Barnadas: "És el moment d’afrontar el repte de transformar el que fins ara es consideraven residus en materials que es poden tornar a incorporar en la cadena de valor"
En relació amb el Pacte per la Moda Circular, la secretaria d’Acció Climàtica del Govern, Anna Barnadas, destaca que “estem davant del tret de sortida que reafirma el nostre compromís per la circularitat, ja que és el moment d’afrontar el repte de transformar el que fins ara es consideraven residus en materials que es poden tornar a incorporar en la cadena de valor”. Aquesta iniciativa pionera sobre economia circular ha estat considerada com a acció pilot per part de la Comissió Europea en el marc del Projecte Interreg CircE, que va valorar el seu caràcter innovador i la seva extensió a altres territoris.
Una nova forma de compra
Guiada pel seu esperit sostenible, la boutique Abitare Kids, la botiga més gran d’Europa per a bebès i nens, ofereix als seus clients una nova forma de compra. En adquirir un bressol de freixe massís, es dona la possibilitat de retornar-lo després del seu ús (màxim tres anys) per a ser reciclat. Una vegada retornat, el comprador rep un xec de 500 euros per a utilitzar en la seva pròxima compra de la marca.
L’establiment, ubicat a un local centenari de l’Eixample barceloní al carrer Roger de Llúria, ofereix a la planta superior un showroom amb marques mundials de disseny. A la inferior, es poden adquirir una acurada varietat d’articles de puericultura, mobiliari, productes per la infància, decoració i joguines, on comercialitza fins a 15.000 productes. La inversió a la nova botiga ha estat de 2,1 milions d’euros i ha generat 18 de llocs de feina. La marca Abitare Kids és propietat d’Hakids, que controla un 70% de la societat, i la resta de la família Barruguet, fundadora de la companyia.
Es tracta d'afavorir la transformació urgent i necessària del tèxtil català de forma voluntària, compartida i col·laborativa
Tancar l’any amb unes vendes de 30 milions d’euros. Aquest és l’objectiu de l’empresa barcelonina de calçat i roba Alohas, creada el 2015 pel jove Alejandro Porras, nascut a Begues (Baix Llobregat). Els orígens d’Alohas es remunten a fa set anys a Hawaii. L'empresa, que opera a través d'un model de negoci de producció sota demanda, va ser fundada amb una inversió inicial de 30.000 euros. Un any després d'iniciar la seva activitat, Alohas es va traslladar a Barcelona. Actualment, la companyia de calçat compta amb un equip format per 75 persones, de les quals el 80% treballa en remot. Des de la seva fundació, l'empresa ha anat creixent de manera orgànica i Alejandro Porras disposa del 100% del seu capital.
La producció sota demanda
La producció sota demanda ha estat un dels factors diferencials de l'empresa. “La moda té molts problemes a solucionar; les marques no saben el que vol la gent i això genera sobreproducció”, assenyala Porras. Alohas va tancar 2020 amb unes vendes de 5,9 milions d'euros i en 2021 va triplicar la seva facturació fins a 17,9 milions d'euros. Ara, els plans de l'empresa impliquen duplicar la seva xifra de negoci, secundant-se en la diversificació de la seva oferta, el producte principal de la qual és el calçat.
Des de la seva fundació, l’ecommerce ha sigut el punt fort d’Alohas, que genera un 75% de la seva xifra de negoci a través de la seva pàgina web. El 95% de les vendes d’Alohas procedeixen del mercat internacional.
En un moment en què s’estan definint mesures decisives per frenar l’impacte de la crisi climàtica i avançar en l’economia circular, els casos d’aquestes dues empreses són exemples del compromís públic, a través del Pacte per la Moda Circular, i privat per afavorir la transformació urgent i necessària del tèxtil català, de forma voluntària, compartida i col·laborativa, establint objectius comuns i generant instruments que facin possible aquest canvi.