El comerç electrònic acapara els magatzems de Barcelona

La contractació logística s'allunya de la capital catalana on només queden 9.500 metres quadrats de sòl disponible

A Barcelona no hi cap ni una agulla. Si els preus dels lloguers d'habitatge a la capital catalana estan pels núvols per falta d'oferta, el mateix està passant amb el sòl logístic. A la primera corona de la capital catalana no hi ha superfícies logístiques disponibles per a demandes de més de 10.000 metres quadrats. Així, aquest primer trimestre del 2017 on s'ha concentrat el 60% de la contractació logística ha estat a la tercera corona amb 73.000 metres quadrats, seguida de la segona corona amb 36.248 metres quadrats i els 15.350 de la primera, segons l'Informe sobre el Mercat Logístic a Barcelona i Madrid elaborat per la companyia internacional de consultoria i serveis immobiliaris CBRE.

L'increment a la corona tres s'ha disparat pel prelloguer de 55.000 metres quadrats que ha dut a terme el grup immobiliari Prologis a l'empresa ID Logistics a la localitat de La Bisbal del Penedès i al subarrendament d'una superfície de 15.000 metres quadrats a Santa Oliva per part del líder en el sector logístic DHL. A la corona dos cal destacar el prelloguer de 14.000 metres quadrats a Martorell de l'empresa de transport i logística Fercam.

Un any de rècord gràcies a Amazon
El 2016 ha estat un any rècord pel que fa a la contractació logística a Catalunya i Barcelona amb 659.000 metres quadrats, amb un increment del 17% respecte a l'any anterior, tal com indica l'Informe del Mercat Industrial i Logístic a Espanya 2016 de JLL. Al darrer trimestre de l'any s'han contractat a la capital catalana 240.077 metres quadrats. Així, el 45% de la contractació es va realitzar a la primera corona, mentre la segona i la tercera s'han repartit un 34% i un 20% respectivament.

L'operació més gran d'aquest any ha estat la d'Amazon, que va contractar 200.000 metres quadrats al Prat i ha provocat que el 43% de la superfície logística contractada estigui dedicada al comerç electrònic, que segons les darreres dades de la CNMC va moure 5.948 milions d'euros fins al segon trimestre de l'any passat. L'auge d'aquest negoci a Catalunya es fa palès a l'ecosistema emprenedor barceloní. Segons el darrer informe Startup Ecosystem Overview de la Mobile World Capital, la majoria de les startups a Barcelona es dediquen a l'ecommerce, concretament el 21%. La necessitat d'aquest tipus d'empreses d'emmagatzemar els seus productes per ser a prop dels clients es reflecteix en el protagonisme del sector dins les operacions de contractació de sòl logístic.

Però la d'Amazon no ha estat l'única operació destacable d'aquest any passat: Kuehne & Nagel ha llogat una nau logística de 42.000 metres a Constantí, des d'on donaran servei a Amazon; El Corte Inglés ha llogat a Prologis una nau de 12.000 metres a les Franqueses del Vallès, Coral Transports & Stocks ha obert les seves noves instal·lacions a Sant Cugat Sesgarrigues i la multinacional francesa Decathlon va inaugurar el seu centre logístic de Sant Esteve Sesrovires que ocupa 40.000 metres quadrats.

Així, la resta de la contractació se la van repartir majoritàriament els sectors logístics en un 34% i el manufacturer amb un 16% del total. Després d'anys de caigudes en el nombre d'operacions, el comerç electrònic i la millora del consum estan generant un creixement del sector logístic, amb lloguers i preus de compra de naus industrials que van a l'alça a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Disponibilitat
La taxa de disponibilitat mitjana a Catalunya és del 4,24% i es manté estable respecte del 2015. A la primera corona, dins de l'àrea d'influència del port i l'aeroport i formada per les comarques del Barcelonès, el Baix Llobregat i el Gran Vallès, la taxa de disponibilitat ha caigut en picat i registra la xifra més baixa des que hi ha dades per la poca oferta i l'altra contractació: un 2,96%. A la segona corona (Maresme, Alto Llobregat, Garraf i Penedès) i la tercera (Anoia, Bages, Tarragona, Alt Camp, Lleida i Girona), la taxa se situa al 4,28% i 5,13% respectivament.

CBRE aporta les dades del primer trimestre d'aquest 2017 i indica que la taxa disponible ha disminuït fins al 3,8%, sent "crítica" la baixa disponibilitat a la primera corona, on es xifra en l'1,2% amb 9.469 metres quadrats, mentre que a la segona corona existeixen 47.000 metres quadrats i a la tercera, 118.000 metres quadrats.

Construcció pròpia
D'aquesta manera el 78% de l'oferta futura en construcció a Barcelona ja té usuari. Actualment a Barcelona hi ha gairebé 400.000 metres quadrats en construcció dels quals un 59% són projectes d'ocupació pròpia. Empreses com Mercadona, Freixenet, El Corte Inglés o Markwins han decidit començar a aixecar els seus propis edificis aquest any.

Pel que fa al lloguer, els preus s'han mantingut estables a les tres corones oscil·lant entre els 6,75 i els 5,5 euros per metre quadrat al mes a les localitzacions prime, i entre els 2,5 i 5,25 euros metre quadrat al mes a la segona i tercera corona. Ara bé, de cara a aquest 2017 els preus del lloguer logístic s'espera que creixin fins a un 4% en l'acumulat de l'any.

Clau en mà
Falten naus industrials. Per aquest motiu la consultora immobiliària JLL apunta que de cara a aquest pròxim any es veurà com augmenten els projectes clau en mà per dos motius: l'escassetat de naus construïdes de qualitat i una demanda molt activa.

Segons el director d'Industrial i Logística de CBRE, Alberto Larrazábal, l'escassetat de disponibilitat ha donat lloc al desenvolupament de projectes "clau en mà" com els que s'estan desenvolupant en la segona i la tercera corona de Barcelona, una fórmula que provoca que el mercat "estengui a nous desenvolupaments que fan necessari prestar nous serveis a empreses i operadors logístics, adoptant les especificacions constructives i els immobles als seus models de negoci".

Cap a Tarragona?
L'interès del sector logístic per Catalunya no decaurà pas: de moment aquest 2017 Amazon instal·larà un altre centre a Martorelles i Lidl obrirà el seu centre logístic més gran d'Europa a Martorell. Però si l'oferta de sòl logístic toca els seus mínims a Barcelona, es corre el perill de perdre inversió que pot marxar a mercats secundaris com Saragossa o València. O més lluny. Segons el darrer informe d' Aguirre Newman alguns inversors prendran posicions a Sevilla o al País Basc per la baixa oferta de Madrid i Barcelona. Segons la consultora immobiliària, tot i que aquestes dues ciutats seguiran sent els centres de les activitats, les ubicacions secundàries prendran protagonisme.

La consultora afirma també en l'informe que, "davant la falta de producte acabat en rendibilitat, les bones perspectives de la demanda i la necessitat de renovar l'estoc logístic, seguirà existint interès per part dels promotors i inversors en l'adquisició de sòls per al desenvolupament de projectes". Amb tot, la conclusió a la qual arriba Aguirre Newman és que "es necessiten nous projectes per evitar tensions en els preus tant a curt com a mitjà termini".

Barcelona no té més espai, però a Tarragona li'n sobra. En aquest sentit, grans multinacionals ja ensumen cap a on tendeix el pol logístic del futur a Catalunya: Volkswagen traslladarà a Tarragona la seva logística, la francesa Kiabi ha escollit La Bisbal del Penedès per construir-hi dues naus i Covestro inverteix per posar en funcionament un nou centre logístic a la Canonja. Tot això a l'espera que el Corredor Mediterrani sigui una realitat que pugui cosir el teixit logístic català.
Avui et destaquem
El més llegit