El negoci de vendre en català

La Secretaria de Política Lingüística ofereix més d’una cinquantena de raons de màrqueting i legals per fomentar la llengua en el món comercial i empresarial

El comerç és un dels àmbits amb més presència del català | Cedida
El comerç és un dels àmbits amb més presència del català | Cedida
Redacción VIA Empresa
Barcelona
01 de Març de 2023
Act. 01 de Març de 2023

Per a una empresa, una marca o un servei, emprar el català és un tot un avantatge competitiu. Sota aquesta premissa, la Secretaria de Política Lingüística impulsa diverses accions, campanyes i iniciatives per carregar de raons les empreses amb arguments perquè facin servir la llengua en les seves operacions comercials. Les raons estan vinculades al màrqueting (facilita guanyar clients), el component legal (la normativa estableix l’obligatorietat de retolar i etiquetar en català) i aspectes emocionals, basant-se en l’axioma que un client satisfet és aquell que repetirà i estarà fidelitzat al servei. En el món dels negocis, s’acostuma a dir que el valor afegit és el ‘tòtem’ que tot ho domina i ho controla. En el cas del català, es tracta de la 27a llengua al món en pes econòmic, la qual cosa permet satisfer en primera instància un mercat potencial de més de 4 milions de consumidors.

Seguint les raons de màrqueting, el 68,3% dels consumidors voldria la publicitat de les seves marques preferides en català. De fet, la llengua és la vuitena amb més penetració a internet del món. A tall d’exemple, la Viquipèdia en català té més de 600.000 articles i sovint lidera la classificació dels 1.000 articles de més qualitat de les viquipèdies.

Un 68,5% dels consumidors voldria trobar els missatges a les xarxes socials de les seves marques preferides en català

L’expansió del català arriba a les principals webs del món, on hi és present a sis de les 10 més importants, a més de set de les 10 versions de programes de missatgeria instantània líders en l’àmbit global, com WhatsApp o  Messenger. Malgrat aquest posicionament, encara queda un llarg camí a recórrer, ja que un 68,5% dels consumidors voldria trobar els missatges a les xarxes socials de les seves marques preferides en català.

Relacions comercials

El comerç físic i en línia també esdevenen espais on el català hi és present. Les botigues estan retolades en català, les condicions legals i de servei també ho recullen i vuit de les 12 principals companyies aèries que operen als territoris de llengua catalana l’usen a la web o a la megafonia. És un ‘nínxol’ de quatre milions de consumidors actius que utilitzen el català en les seves relacions comercials. De fet, un 88% dels establiments de Barcelona tenen clients que parlen català.

En la comunicació, el 64% dels ciutadans consumeixen continguts audiovisuals en català i set mitjans de comunicació nadius en català superen el milió de visitants únics mensuals. Cada dia, el 69% de la població llegeix diaris en català.

Un 85,5% dels directius, professionals i científics saben parlar i escriure en català

A més de l’oci i la comunicació, el català també pren volada als negocis. Un 85,5% dels directius, professionals i científics saben parlar i escriure en català. Segons la Secretaria General de Política Lingüística, el català és la 14a llengua de la Unió Europea en nombre absolut de parlants.

L’organisme recorda que per atendre amb normalitat els clients i per arribar a un mercat de 10 milions de persones, és necessari utilitzar el català, que deriva en oferir un servei de qualitat. A part dels drets legals del client per ser aconsellat, atès o orientat en la llengua catalana, també cal que els rètols i l’etiquetatge estiguin en català. El mateix succeeix amb la documentació comercial, que ha d’estar disponible en català.

Les empreses s'haurien d'animar a emprar i estendre el català perquè és una llengua de mercat, parlada per més de 10 milions de consumidors. Des del punt de vista empresarial, hi ha un darrer argument que sembla poc refutable: les grans marques internacionals i els seus productes digitals també aposten pel català (ex: web i app de Nike, d’IKEA, web de Squareup.com, web de Nestlé, web i aplicacions de les marques del grup Inditex, d’abast mundial, etc.). El negoci de vendre en català és en si mateix un negoci.