Mai abans l’hora de posar la rentadora havia ocupat tants titulars. El preu de l’energia es va disparar en plena onada de fred aquest hivern passat. En els 18 primers dies de l'any aquest cost marcava uns preus un 117% superiors als mateixos dies de 2016. Durant aquells mesos, la cooperativa de consum i producció d'energia verda Som Energia va sumar 5.000 contractes –arribant als 50.000 clients-. Una xifra de contractació assolida només durant els dos primers anys d'activitat. Aquell episodi va remoure consciències i va fer que molts es miressin el mercat elèctric amb lupa i consideressin passar-se a alguna de les més de 350 petites comercialitzadores d’energia de l’Estat.
En aquest episodi, Factor Energia, també va experimentar un creixement de les contractacions. Segons el fundador de l’empresa, Emili Rousaud, “gener i febrer han estat els mesos de l’any en què hem tingut més contractació domèstica”. Sembla que aquestes petites empreses a poc a poc van guanyant terreny. Segons dades extretes de l’Estudi Fintonic 2017 Energia, un informe que analitza el mercat domèstic d'electricitat i gas, les grans elèctriques van reduir en el primer trimestre de l'any un 3% el seu nombre de clients, mentre que el de les comercialitzadores emergents va créixer per sobre d'un 8%. Tot i això les grans empreses energètiques encara dominen gairebé el 90% del mercat.
Catalunya celebra la Setmana de l’Energia amb l’objectiu d’acostar als ciutadans la transició del país cap a un nou model energètic que maximitzi l'eficiència
Factor Energia és una de les “noves” comercialitzadores que es va fundar només dos anys després de la primera llei del Sector Energètic que va començar a desplegar la liberalització elèctrica a l’Estat espanyol, responent a les exigències de la Unió Europea. Aquestes directrius apuntaven a la separació d’activitats de competència (generació i comercialització) de les activitats regulades (transport i distribució); i garantir l’accés a les xarxes de transport i distribució en un entorn de competència. Tot això amb l’objectiu de millorar la qualitat del servei.
Aquesta empresa va facturar l'any passat 500 milions d'euros i ja compta amb 60.000 clients que són empreses i 12.000 de particulars. Segons explica Rousaud, la liberalització per fases del mercat elèctric va fer que des del 2000 fins al 2008, la majoria dels seus clients fossin només grans empreses o gran pime "perquè eren les úniques que podien escollir subministrador elèctric". L'any 2008, però, el Govern central va suprimir la tarifa regulada de les grans empreses, el 2009 per la petita empresa i el 2013 pel client domèstic. A partir del 2009 comença un "període més fort de creació de petites empreses comercialitzadores" i sobretot quan el 2014 desapareix la Tarifa d’Últim Recurs i la tarifa del client domèstic passa a ser variable. Per Rousaud aquest és un moment crucial perquè "l'abonat passa a ser client i, per tant, pot decidir".
Per l'elèctrica tradicional "en un context d'oligopoli" el més important era la producció d'energia i el client era irrellevant. Amb la liberalització el mercat es pot segmentar i les empreses nascudes d'aleshores ençà "posen al centre el client, com és el cas de Factor Energia", explica Rousaud. Així, moltes d'aquestes companyies ofereixen transparència, proximitat, energia verda o digitalització per atraure el client, una feina en què les grans elèctriques “també s’han posat les piles”, apunta el fundador de Factor Energia.
En aquella època, la mare de Ferran Nogué, un dels cofundadors d’Holaluz, va rebre una factura inexplicable de 700 euros. Després d’intentar –sense èxit- trobar una explicació i una solució a aquell rebut, Carlota Pi, Oriol Vila i Nogué van trobar que era necessari “acostar les facilitats del món online a un servei tan universal com l’electricitat”. D’aquesta manera, al novembre del 2010 varen fundar Holaluz. Avui dia aquesta empresa té més de 95.000 clients i va tancar l’exercici passat una facturació de 100 milions d’euros. Segons explica Pi “nosaltres no venem llum, sinó que venem una relació de confiança amb els nostres clients. Una relació basada en la transparència i l’honestedat on no hi ha lloc pels descomptes ni de lletra petita. Oferim sempre el millor preu possible. Tenim una visió del món que compartim amb els nostres clients per així fer junts, el camí cap a l’autoconsum”.
Carlota Pi: “Nosaltres no venem llum, sinó que venem una relació de confiança amb els nostres clients. Una relació basada en la transparència i l’honestedat on no hi ha lloc pels descomptes ni de lletra petita"
El mateix any va néixer la primera cooperativa comercialitzadora d’energia verda pel sector domèstic de l’Estat, Som Energia, emmirallant-se en altres projectes europeus. Som Energia ofereix electricitat 100% renovable als seus 35.000 socis i gestiona més de 52.400 contractes: "L'evolució ha estat espectacular i la resposta molt bona amb un creixement constant", apunta MarcRosselló és membre de l'equip tècnic de Som Energia.
"La gent té la necessitat de fer les coses d'una altra manera i s'aposta cap a les renovables", potser també pel "cansament de com ens tractaven les grans companyies com a clients". Som Energia i les altres petites elèctriques han servit de "refugi" per a molts clients. En el cas d'aquesta iniciativa "oferim el valor cooperatiu i sense ànim de lucre, a més d'energia verda". Rosselló creu que aquestes noves elèctriques "estan molt més enfocades al servei a les persones, portant modernització i transparència al sector".
L’episodi de l’inici d’aquest 2017 és un exemple d’això. Rousaud creu que fa anys no s’hauria parlat de l’escalada de preus. El mercat elèctric és més difícil d’entendre que una factura de la llum, però Rosselló creu que ara hi ha accés a “informació i es poden entendre coses que abans es donaven per suposades, com la generació d'energia, les barreres a les renovables o per què puja el preu de la llum", diu Rosselló.
Marc Rosselló : "La gent té la necessitat de fer les coses d'una altra manera i s'aposta cap a les renovables"
La descentralització és el futur
Aquesta setmana Catalunya celebra la Setmana de l’Energia, amb l’objectiu d’acostar als ciutadans la transició del país cap a un nou model energètic que maximitzi l'eficiència, es fonamenti en el 100% d'energies renovables l'any 2050 i garanteixi un tracte just als ciutadans, que esdevindran el principal motor de la democratització energètica. Un objectiu compartit amb aquestes noves empreses elèctriques.
Pi afirma que "el present i el futur és l’autoconsum". Segons la CMO d'Holaluz, "sabem que d’aquí a deu anys totes les llars disposaran de sistemes de producció i emmagatzematge d’energia, seran com un electrodomèstic més. Gràcies a les plaques solars les persones recuperaran el poder de l’energia, convertint-se en prosumers -productors i consumidors-. A Holaluz tenim clar que l’energia verda no tan sols és la solució sinó que és l’única opció possible si volem construir un futur sostenible i responsable".
Rousaud hi coincideix quan diu que les noves elèctriques "tindrem un paper preponderant per tal d'ajudar en el model de transició energètica sostenible perquè el prosumer tingui conductes d'estalvi proactiu: això és un procés i hi volem ser al capdavant".
“El nostre paper és fonamental, ja que som les que estem impulsant el nou model energètic de futur basat en l’autoconsum. Des d’Holaluz estem liderant la transformació del sector energètic espanyol amb innovació. Apliquem la tecnologia al servei de les persones, per oferir-los millorar el seu confort a la vegada que estalvien”, rebla Pi.
Aquest canvi en el consumidor gràcies a l'autoconsum i les energies renovables comportarà -a part d'una baixada de preus- que "la seva relació amb les comercialitzadores iles distribuïdores sigui molt diferent, la descentralització és el futur", conclou Rosselló.