Llegeixo amb interès l'article de Genís Roca publicat a VIA Empresa sobre les lliçons empresarials de les últimes eleccions a la Cambra de Comerç. Prové d'un insider, com jo, i el seu enfocament no és polític sinó metodològic, el meu interès primordial després d'haver treballat en els últims mesos per a una de les candidatures.
El tema del seu article és, tal com resa al subtítol, la necessitat de liderar la relació amb els teus públics per guanyar la batalla del client (votant, en aquest cas). Molt d'acord, però crec que hi ha alguns matisos a precisar.
La campanya ha presentat enormes reptes. La segmentació en vocalies sectorials incloïa maridatges tan diversos com, per exemple, impremtes i editors amb la indústria de la pell. Aquestes anomalies no eren l'excepció, sinó la norma. Els candidats s'han vist per tant obligats a realitzar malabarismes dins els seus programes per acabar decantant-se pels col·lectius més nombrosos.
"Les dades, l'element bàsic per conèixer i arribar al votant, emmalaltien de tot tipus de mancances"
Les dades, l'element bàsic per conèixer i arribar al votant, emmalaltien de tot tipus de mancances. Les empreses del cens cameral incloïen un gran nombre de "difunts" empresarials i, en canvi, no constaven empreses amb cinquanta anys d'antiguitat. La votació ha estat electrònica però el cens mancava del correu electrònic dels potencials votants.
Tot això és un exemple fefaent del desinterès de la Cambra per a les empreses. Com a conseqüència, els petits empresaris i autònoms s'han anat oblidant que els assumptes de la Cambra tenien alguna cosa a veure amb la seva activitat. La pregunta més comuna amb la qual ens hem trobat al llarg de la campanya ha estat què és la Cambra? O què fa? Davant d'aquesta situació, per on començar?
La plataforma de sortida ha estat, per tant, complicada per a totes les candidatures. Els missatges també convergien: renovació, refundació, innovació i altres sinònims. Missatges tots ells potents, però sense la força necessària per fer desitjar alguna cosa que en realitat els empresaris ni sabien què era, ni necessitaven.
L'element diferencial davant aquest estat de coses era aconseguir suports capaços de mobilitzar electors decidits a lliurar el seu vot a una candidatura determinada més enllà del seu coneixement de la Cambra o del programa del seu candidat.
La mobilització del vot s'ha produït pels anomenats grups de suport, és a dir, persones o grups més amplis operant en xarxa i amb la capacitat d'influir directa o indirectament en col·lectius més amplis. Sí; s'ha tractat d'influencers, no tant personals, com acostuma a ser el cas en xarxes digitals, sinó de comunitats.
"Els grups de suport empresarials, com és el cas de Pimec, han actuat però sense arribar a la força o la convicció d'altres grups com Eines de Pais (ANC) amb una forta motivació política"
Els grups de suport empresarials, com és el cas de Pimec, han actuat però sense arribar a la força o la convicció d'altres grups com Eines de Pais (ANC) amb una forta motivació política.
Les cues per votar presencialment el passat 8 de maig a la porta de la seu de Diagonal no crec que responguessin a un "sobtat fervor cameral" i ens van fer recordar les cues al carrer durant passades cites electorals.
L'entrada de candidats pakistanesos i xinesos en aquestes eleccions de la Cambra també ha mobilitzat potents grups de suport. En tots dos casos es tracta de grups amb un fort sentit de comunitat, amb unes xarxes molt estretes i amb una enorme capacitat de mobilització per demanar (i obtenir) el vot dels seus electors. Motivats per la possibilitat de guanyar i poder així participar per primera vegada en una institució empresarial catalana, aquests votants no sabien massa de la Cambra però han entès la importància de mobilitzar-se i fer guanyar la seva candidatura: una versió tradicional de la cultura influencer.
Efectivament, la importància de liderar la relació amb els teus públics és fonamental. Al no tenir la Cambra una relació prèvia amb ells, ha deixat la porta oberta al fet que altres col·lectius ho aprofitessin.
"L'entrada de candidats pakistanesos i xinesos en aquestes eleccions de la Cambra també ha mobilitzat potents grups de suport"
Una nova manera de fer? Probablement sí; queda encara per veure si nova és aquí també sinònim de moderna.