Els canvis d’hàbits en el consum cultural, vinculats sobretot a l’extensió tecnològica, han fet incrementar en els últims anys l’interès pels audiollibres. En el marc de les accions de foment del consum cultural en català, la Secretaria de Política Lingüística, mitjançant el servei de Foment de l’Ús del Català, ofereix des de l’any 2020 un espai web amb les plataformes i les pàgines on es poden escoltar audiollibres en català, en actualització contínua, per fomentar-ne el consum i l’augment de l’oferta. A la web, s’ofereix un formulari que convida a ampliar amb informació. La pàgina es va iniciar amb la informació d’11 plataformes i webs que oferien audiollibres per a tots els públics i vuit d’especialitzades en audiocontes adreçats al públic infantil.
Una eina com els audiollibres permet agrupar i englobar diferents aspectes en l’ús del català, com és el cas de la cultura, la tecnologia, la llengua i l’empresa. Actualment, existeixen una gran varietat de títols d’aquest producte (literaris, no literaris, originals en català, traduccions, per a adults, infantils...). Els audiollibres suposen una forma de llegir que complementa la tradicional en paper i amb una oferta creixent i consolidada. Tot i això, s'ha de continuar expandint per arribar al mateix nivell que altres llengües mitjanes, similar en parlants a la catalana.
Els audiollibres suposen una forma de llegir que complementa la tradicional en paper i amb una oferta creixent i consolidada
Segons un informe recent, la plataforma Audible (que pertany a Amazon) és la que n’ofereix més. Aquest fet seria compatible amb l’actual increment de l’oferta en català que subministra la plataforma Amazon Prime en l’àmbit audiovisual.
Més lectura digital
El 68,7% de la població catalana afirma que llegeix durant el seu temps lliure, segons l'informe 'Hàbits de lectura i Compra de Llibres2022' del Ministeri de Cultura i Esports. El percentatge de lectors catalans supera en gairebé 10 punts el que es registrava l'any 2012, que era del 59,3%. Catalunya és el segon territori en nombre de lectors. En aquest espai, la lectura en format digital va créixer de l'11,7% al 27,2% entre el 2012 i el 2017, i des d'aleshores la xifra s'ha mantingut en aquesta proporció i l'any passat va ser del 29,5%.
Editorials i altres plataformes d'audiollibres afirmen detectar un creixement en l'interès
Tot i que l’ús dels audiollibres encara és modest, les editorials i les plataformes han detectat un creixement en l’interès per aquest format. Aquest interès pels audiollibres es va disparar durant el confinament per la Covid-19. L'auge s’explicava per la necessitat de trobar noves formes d'entreteniment. L'audiollibre permet arribar a molta més gent, sobretot a aquella que potser no és tan lectora. Es tracta d’una forma d’apropar-se a la literatura i la cultura en llengua catalana amb una fórmula innovadora.