Els catalans han augmentat la despesa en menjar fora de casa un 27,1% al llarg del 2017, un comportament que ha fet créixer el sector de la restauració. De mitjana, els catalans mengen fora 3,5 cops per setmana i valoren molt positivament l’oferta de restauració al país. Aquestes són xifres de l’Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències, que ha presentat aquest dimarts la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, i que analitza les preferències dels consumidors i els seus hàbits de consum per tal d’enfortir la competitivitat del sector.
A l’estudi s’observa que els principals àpats que la població catalana fa fora de casa són el sopar del cap de setmana i l’esmorzar entre setmana, com també que el tiquet mitjà més elevat és en el sopar en dissabte i diumenge. L’informe ha analitzat aspectes com els motius de consum, els atributs que es valoren a l’hora de triar el tipus d’oferta, les preferències gastronòmiques o la despesa mitjana per moment de consum.
L’estudi constata que la generació millennial s’ha convertit en un actiu important per al sector, tal com ha explicat el president del Gremi de Restauració de Barcelona, Pere Chias, que ha afirmat que “cal ser més creatius per satisfer les exigències d’aquest sector, que és un sector que viatja, compara molt i que té un criteri importantíssim”. Dades de l’informe assenyalen que els mil·lennista són els qui més diners gasten en el sopar del cap de setmana, amb 22,1 euros de mitjana.
Esmorzar fora, per motius socials
Un 55% dels catalans esmorza fora entre setmana. Majoritàriament són els de la generació X qui ho fan, sobretot per raons laborals (29%), per reunir-se amb amics (27%) o per motius pràctics (26%). Normalment escullen les cafeteries tradicionals i fleques (74,9%), seguit de bars, cafeteries i restaurants (34,9%). El 74% acostuma a visitar el mateix local i genera un tiquet mitjà de 3,46 euros.
En canvi, els caps de setmana només un 19,6% de la població esmorza fora i és per motius socials, principalment. Per segments d’edat, els boomers són els qui més esmorzen fora de casa el cap de setmana, seguit dels mil·lenistes. Les cafeteries, bars tradicionals i fleques (69,7%) també són els locals més escollits per esmorzar en festiu, seguit dels locals moderns (37,5%) i els fast food (17,2%). En aquest moment de consum es manté la fidelitat, amb un 62%, tot i que un 37,7% prefereix canviar de local. El tiquet mig s’enfila als 6,9 euros, el doble del que es gasta entre setmana.
Manca de temps a l'hora de dinar
Pel que fa al segon àpat analitzat, el 49% dina fora entre setmana per raons laborals i logístiques, tot i que un 25,9% ho fa per plaer. Tanmateix, un 42% prefereix dinar a casa seva o emportar-se el dinar a la feina. El més socorregut és el restaurant tradicional (68%) i amb un tiquet mitjà de 11,5 euros.
La xifra es reverteix en cap de setmana, quan el 41,7% dina a fora per plaer. En aquest cas es manté la tria del restaurant tradicional i amb un tiquet mitjà de 14,5 euros.
El sopar, amb amics
L’estudi indica que el sopar fora entre setmana és l’hàbit menys freqüent entre els consumidors. Només un 17,3% sopa fora entre setmana i un 27,6% ho fa per comoditat, un 26,6% busca una alternativa al menjar de casa, i el 21,1% aprofita per sopar amb família. S'escull principalment el resturant, però de fast food.
Els dissabtes i diumenges un 57,1% acostuma a sopar fora, sobretot amb la parella o amics. Un 49% prefereix un establiment, tot i que la fidelitat es redueix respecte al dinar. La generació X és el segment que més fa aquest àpat a fora.