08
de Setembre
de
2015
Act.
08
de Setembre
de
2015
Els creuers que recalen al Port de Barcelona generen una facturació de 796 milions d'euros anuals de manera directa, indirecta i induïda, i aporten 413 milions al PIB català, i alhora mantenen 6.759 llocs de treball i es tradueixen en unes rendes fiscals de 152 milions en impostos estatals, autonòmics i taxa turística, segons un estudi amb dades del 2014 encarregat pel Port de la capital catalana a la Universitat de Barcelona (UB) i que ha tingut la col·laboració de Turisme de Barcelona.
El document, que assenyala que el 75% de tot aquest impacte econòmic queda a la ciutat de Barcelona, ha estat presentat aquest dimarts en roda de premsa pel president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el catedràtic d'Economia Aplicada de la UB i responsable de l'estudi, Jordi Suriñach, i el director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes.
El 2014 hi va haver a Barcelona 2.364.292 moviments de creueristes en 764 vaixells, tot i que un 18,6% ni va pernoctar ni va visitar la ciutat, per la qual cosa els que van passar per Barcelona van ser 1,8 milions; la majoria de creueristes (57,5%) va visitar la ciutat sense pernoctar i va passar en terra una mitjana de 4,3 hores, mentre que un 23,9% va pernoctar a la capital catalana abans o després del creuer i es va quedar una mitjana de 2,6 nits.
Ser un port base millor
Sixte Cambra ha assenyalat que l'estratègia del Port de Barcelona és "fidelitzar" les navilieres perquè Barcelona continuï guanyant pes com a port base -d'inici i/o final del creuer-, ja que l'impacte econòmic és més gran en els creuers que comencen i/o acaben el seu recorregut a la ciutat que en els que simplement fan escala.
Jordi Suriñach ha afirmat que l'activitat creuerista "és un element dinamitzador clau del territori on es desenvolupa", i a més en els ports base, i que no només beneficia el sector turístic, sinó els de logística, productes alimentaris, indústria metal·lúrgica, indústries químiques, serveis mèdics i gestió de residus, entre d'altres, a més d'afavorir les connexions internacionals de l'Aeroport de Barcelona perquè el 78% dels creueristes que inicien o acaben el creuer a Barcelona arriben en avió.
Respecte a la despesa directa de l'activitat creuerista el 2014, les navilieres van gastar 121,2 milions, els creueristes 315,8 milions, i les tripulacions 5,5 milions. En el cas dels creueristes -que tenen el perfil de persones que viatgen en parella-, la despesa mitjana dels que únicament van visitar la ciutat un dia va ser de 53 euros, i un 94% dels que van pernoctar ho van fer en hotels, amb una despesa mitjana de 202 euros diaris, superior a la dels turistes de vacances que s'allotgen en hotels, que gasten una mitjana de 156 euros.
Congestió evitable
L'estudi reconeix la congestió que es produeix a la ciutat en els moments que els creueristes visiten els principals atractius turístics de la ciutat, tot i que Suriñach ha apuntat que el fet que Barcelona sigui port base fa que les visites es reparteixin perquè hi ha creueristes que es queden més dies, i a més es poden preveure les arribades amb dos anys d'antelació per la planificació de les navilieres.
Cambra ha explicat que fins ara el port havia realitzat estudis d'impacte econòmic centrats en mercaderies o al port en el seu conjunt, però a finals del 2014 va decidir analitzar els creuers, que són ara una "activitat estratègica" després de l'auge experimentat des dels anys 2000, i va encarregar l'estudi el febrer.
Suriñach ha indicat que aquest estudi és el primer que es fa a Europa sobre l'impacte econòmic dels creuers, i ha inclòs dades ambientals d'aquest any que conclouen que els creuers generen l'1,2% del NOx a l'aire de Barcelona i el 0,2% de les partícules en suspensió, efectes "que cal relativitzar i continuar controlant en el futur".
A més, Cambra ha anunciat que el Port de Barcelona també està portant a terme un estudi específic de l'impacte ambiental dels creuers que presentarà l'octubre o el novembre. Ha defensat que els creuers són una activitat que "aporta creixement i estabilitat" perquè es reparteixen durant tot l'any, i ha avançat que en els pròxims dos anys continuarà augmentant el seu pes a la ciutat, tot i que no amb grans creixements.
Pròxima reunió amb l'Ajuntament
Després de preguntar-li per l'anunci de l'Ajuntament a finals d'agost que examinaria l'impacte mediambiental i l'aportació econòmica dels creuers que atraquen al port de la capital catalana perquè sigui una activitat sostenible per a la ciutat, el president del port ha volgut deixar clar que aquests estudis no són "cap reacció" a les declaracions del consistori, ja que es van encarregar fa temps.
Ha afegit que estan "acabant de lligar agendes" per tenir contacte directe amb l'Ajuntament a una reunió on puguin tractar a fons les diverses activitats del port, no només els creuers, com fa el port cada cop que hi ha canvi de govern municipal, ha recordat.
El document, que assenyala que el 75% de tot aquest impacte econòmic queda a la ciutat de Barcelona, ha estat presentat aquest dimarts en roda de premsa pel president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el catedràtic d'Economia Aplicada de la UB i responsable de l'estudi, Jordi Suriñach, i el director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes.
El 2014 hi va haver a Barcelona 2.364.292 moviments de creueristes en 764 vaixells, tot i que un 18,6% ni va pernoctar ni va visitar la ciutat, per la qual cosa els que van passar per Barcelona van ser 1,8 milions; la majoria de creueristes (57,5%) va visitar la ciutat sense pernoctar i va passar en terra una mitjana de 4,3 hores, mentre que un 23,9% va pernoctar a la capital catalana abans o després del creuer i es va quedar una mitjana de 2,6 nits.
Ser un port base millor
Sixte Cambra ha assenyalat que l'estratègia del Port de Barcelona és "fidelitzar" les navilieres perquè Barcelona continuï guanyant pes com a port base -d'inici i/o final del creuer-, ja que l'impacte econòmic és més gran en els creuers que comencen i/o acaben el seu recorregut a la ciutat que en els que simplement fan escala.
Jordi Suriñach ha afirmat que l'activitat creuerista "és un element dinamitzador clau del territori on es desenvolupa", i a més en els ports base, i que no només beneficia el sector turístic, sinó els de logística, productes alimentaris, indústria metal·lúrgica, indústries químiques, serveis mèdics i gestió de residus, entre d'altres, a més d'afavorir les connexions internacionals de l'Aeroport de Barcelona perquè el 78% dels creueristes que inicien o acaben el creuer a Barcelona arriben en avió.
Respecte a la despesa directa de l'activitat creuerista el 2014, les navilieres van gastar 121,2 milions, els creueristes 315,8 milions, i les tripulacions 5,5 milions. En el cas dels creueristes -que tenen el perfil de persones que viatgen en parella-, la despesa mitjana dels que únicament van visitar la ciutat un dia va ser de 53 euros, i un 94% dels que van pernoctar ho van fer en hotels, amb una despesa mitjana de 202 euros diaris, superior a la dels turistes de vacances que s'allotgen en hotels, que gasten una mitjana de 156 euros.
Congestió evitable
L'estudi reconeix la congestió que es produeix a la ciutat en els moments que els creueristes visiten els principals atractius turístics de la ciutat, tot i que Suriñach ha apuntat que el fet que Barcelona sigui port base fa que les visites es reparteixin perquè hi ha creueristes que es queden més dies, i a més es poden preveure les arribades amb dos anys d'antelació per la planificació de les navilieres.
Cambra ha explicat que fins ara el port havia realitzat estudis d'impacte econòmic centrats en mercaderies o al port en el seu conjunt, però a finals del 2014 va decidir analitzar els creuers, que són ara una "activitat estratègica" després de l'auge experimentat des dels anys 2000, i va encarregar l'estudi el febrer.
Suriñach ha indicat que aquest estudi és el primer que es fa a Europa sobre l'impacte econòmic dels creuers, i ha inclòs dades ambientals d'aquest any que conclouen que els creuers generen l'1,2% del NOx a l'aire de Barcelona i el 0,2% de les partícules en suspensió, efectes "que cal relativitzar i continuar controlant en el futur".
A més, Cambra ha anunciat que el Port de Barcelona també està portant a terme un estudi específic de l'impacte ambiental dels creuers que presentarà l'octubre o el novembre. Ha defensat que els creuers són una activitat que "aporta creixement i estabilitat" perquè es reparteixen durant tot l'any, i ha avançat que en els pròxims dos anys continuarà augmentant el seu pes a la ciutat, tot i que no amb grans creixements.
Pròxima reunió amb l'Ajuntament
Després de preguntar-li per l'anunci de l'Ajuntament a finals d'agost que examinaria l'impacte mediambiental i l'aportació econòmica dels creuers que atraquen al port de la capital catalana perquè sigui una activitat sostenible per a la ciutat, el president del port ha volgut deixar clar que aquests estudis no són "cap reacció" a les declaracions del consistori, ja que es van encarregar fa temps.
Ha afegit que estan "acabant de lligar agendes" per tenir contacte directe amb l'Ajuntament a una reunió on puguin tractar a fons les diverses activitats del port, no només els creuers, com fa el port cada cop que hi ha canvi de govern municipal, ha recordat.