05
de Juny
de
2014
Temps convulsos, amb eros, acomiadaments i molts reptes de canvi al davant. La gestió dels responsables de recursos humans (RRHH) no és fàcil en temps de crisi, quan és habitual retallar la plantilla i activar mesures de retall. Però al seu horitzó, tot i això, està l'objectiu de formar treballadors més feliços perquè és garantia que seran millors treballadors fent millor l'empresa. Ho diuen els experts dia rere dia i ho intenten aplicar, a la seva gestió diària, els responsables de les àrees a grans, mitjanes i petites empreses.
Sota el títol de "La finestra indiscreta", directius i responsables de recursos humans han debatut sobre com moure's al nou escenari, en una sessió del Fòrum Recursos Humans que organitza Foment del Treball.
Partint de la premissa i escoltant als responsables que treballen cada dia la gestió del personal, una de les primeres conclusions és que cal prioritzar el tracte amb les persones.
Prioritzar el tracte personal
A Adecco, companyia de recursos humans amb vora 1.400 empleats a Espanya, els treballadors reben un e-mail de bon matí i un petit detall damunt la taula del seu lloc de treball el dia del seu aniversari. "També tenen lliure la tarda, per dedicar-la a les seves coses", apunta Víctor Tatay (@VictorTatay), director regional d'Adecco Catalunya.
Un altre exemple és el que fa Dentsy Implants, multinacional d'implants dentals, on els treballadors tenen tot el dia lliure. "Per a nosaltres és la millor publicitat que tenim sense invertir res, perquè quan els amics els truquen per felicitar-los i els nostres treballadors els diuen que no estan a la feina es valora molt més la nostra empresa", explica Josep Ma Puzo, director general de la companyia. Puzo afirma que des de l'aplicació d'aquesta fórmula s'ha reduït l'absentisme.
Però, per què funcionen aquestes mesures, senzilles en aparença? "Perquè l'incentiu ja no són els diners. L'important és tenir clar que som humans", apunta Carme Fernández, directora associada d'Humannova.
Reforçar el concepte d'equip
Francesc Quer, psicòleg i coach, afirma que s'ha de treballar sempre amb les persones, braç a braç, des de recursos humans. En paraules de Marc Nicola, recruiting and HR Development MGR a Eurofragance, el rol dels recursos humans ha de ser com el 'Pepito Grillo' de la companyia, "creant un entorn de treball inclusiu".
Els directius recomanen la importància que el cap de recursos humans conegui tot l'entramat de l'empresa, ja que assessorarà millor la companyia si sap com funciona internament.
Formar als altres com gestionar els equips
"El personal de recursos humans ha de ser algú en qui confiïn la resta de responsables", afirma Natalia Ruiz, directora de RRHH d'Acciona Airport Services. Amb la demanda hi està d'acord Manuel Fernández, gerent de l'Hospital Asepeyo Sant Cugat: "Al responsable de recursos humans li demano que m'ajudi, ell ha de ser capaç de treballar en el mig termini i lidiar en el dia a dia amb la part més dura", afirma.
De la mateixa manera es posiciona Josep Lujan, industrial planning corporate director de Ficosa, qui apunta que gestionar els equips "és responsabilitat dels caps però les polítiques de cada equip han de venir definides pels RRHH. Jo necessito eines per poder dir-los als empleats què els oferim i com". En opinió de Fernández, aquest perfil ha de ser capaç d'assumir dos rols, fet "molt important" per a l'èxit de les dues àrees.
Abandonar les tasques administratives
La majoria dels executius participants en el fòrum coincideixen que les tasques de nòmines i gestió administrativa no ha de ser competència de l'àrea de recursos humans. Segons Manuel Fernández, "la part administrativa no aporta valor". Alguns recomanen subcontractar amb altres empreses aquesta gestió perquè l'objectiu final del cap de recursos humans ha de ser gestionar amb èxit el capital humà, el més important de l'empresa.
En definitiva, reinventar-se amb noves eines –des del màrqueting, passant per les xarxes socials- per gestionar tot allò que doni valor a l'empresa.
Sota el títol de "La finestra indiscreta", directius i responsables de recursos humans han debatut sobre com moure's al nou escenari, en una sessió del Fòrum Recursos Humans que organitza Foment del Treball.
Partint de la premissa i escoltant als responsables que treballen cada dia la gestió del personal, una de les primeres conclusions és que cal prioritzar el tracte amb les persones.
Prioritzar el tracte personal
A Adecco, companyia de recursos humans amb vora 1.400 empleats a Espanya, els treballadors reben un e-mail de bon matí i un petit detall damunt la taula del seu lloc de treball el dia del seu aniversari. "També tenen lliure la tarda, per dedicar-la a les seves coses", apunta Víctor Tatay (@VictorTatay), director regional d'Adecco Catalunya.
Un altre exemple és el que fa Dentsy Implants, multinacional d'implants dentals, on els treballadors tenen tot el dia lliure. "Per a nosaltres és la millor publicitat que tenim sense invertir res, perquè quan els amics els truquen per felicitar-los i els nostres treballadors els diuen que no estan a la feina es valora molt més la nostra empresa", explica Josep Ma Puzo, director general de la companyia. Puzo afirma que des de l'aplicació d'aquesta fórmula s'ha reduït l'absentisme.
Però, per què funcionen aquestes mesures, senzilles en aparença? "Perquè l'incentiu ja no són els diners. L'important és tenir clar que som humans", apunta Carme Fernández, directora associada d'Humannova.
Reforçar el concepte d'equip
Francesc Quer, psicòleg i coach, afirma que s'ha de treballar sempre amb les persones, braç a braç, des de recursos humans. En paraules de Marc Nicola, recruiting and HR Development MGR a Eurofragance, el rol dels recursos humans ha de ser com el 'Pepito Grillo' de la companyia, "creant un entorn de treball inclusiu".
Els directius recomanen la importància que el cap de recursos humans conegui tot l'entramat de l'empresa, ja que assessorarà millor la companyia si sap com funciona internament.
Formar als altres com gestionar els equips
"El personal de recursos humans ha de ser algú en qui confiïn la resta de responsables", afirma Natalia Ruiz, directora de RRHH d'Acciona Airport Services. Amb la demanda hi està d'acord Manuel Fernández, gerent de l'Hospital Asepeyo Sant Cugat: "Al responsable de recursos humans li demano que m'ajudi, ell ha de ser capaç de treballar en el mig termini i lidiar en el dia a dia amb la part més dura", afirma.
De la mateixa manera es posiciona Josep Lujan, industrial planning corporate director de Ficosa, qui apunta que gestionar els equips "és responsabilitat dels caps però les polítiques de cada equip han de venir definides pels RRHH. Jo necessito eines per poder dir-los als empleats què els oferim i com". En opinió de Fernández, aquest perfil ha de ser capaç d'assumir dos rols, fet "molt important" per a l'èxit de les dues àrees.
Abandonar les tasques administratives
La majoria dels executius participants en el fòrum coincideixen que les tasques de nòmines i gestió administrativa no ha de ser competència de l'àrea de recursos humans. Segons Manuel Fernández, "la part administrativa no aporta valor". Alguns recomanen subcontractar amb altres empreses aquesta gestió perquè l'objectiu final del cap de recursos humans ha de ser gestionar amb èxit el capital humà, el més important de l'empresa.
En definitiva, reinventar-se amb noves eines –des del màrqueting, passant per les xarxes socials- per gestionar tot allò que doni valor a l'empresa.