El Cercle d'Economia segueix obert. Tan obert que a Sitges es parlava dels nous reptes i nous lideratges de l'empresa industrial catalana alhora que a Madrid s'aprovava la moció de censura i Pedro Sánchez es feia seva la presidència del Govern espanyol. A la sala de premsa hi havia pantalles per a tot. Una la mirava pràcticament tothom, l'altra era cosa de família. I mai millor dit. "La borsa deixa uns metres de distància entre la família i l'empresa", ha assegurat Ignasi Biosca, conseller delegat del Grup Reig Jofré.
Biosca: "La borsa deixa uns metres de distància entre la família i l'empresa"
Reig Jofré fundada el 1929, amb una facturació de 170 milions d'euros i presència a 65 mercats internacionals és un cas d'èxit d'empresa familiar. Ara, liderada per la tercera generació amb Ignasi Biosca al capdavant defensa que el secret de la seva supervivència és ser "una empresa familiar que cotitza al mercat de valors". Amb tot el que això implica: "La sensació de llibertat de vendre un 1%, 2% o 5% o fer una ampliació de capital dóna molta flexibilitat a l'empresa i a la família".
De l'empresa familiar (com a concepte) se n'ha parlat per activa i per passiva. VIA Empresa fins i tot n'ha fet un decàleg. Segons el CEO de Celsa Group, Francesc Rubiralta, "l'empresa familiar forma una part vital del teixit del país". Amb les dades a la mà, les empreses familiars suposen el 85% del teixit empresarial de Catalunya, el 68% dels llocs de feina i el 61% de la producció.
A Celsa que factura 4.000 milions d'euros i té una plantilla de 9.000 treballadors, el binomi entre empresa i família encara es fa més gran tot i que l'arrel és la mateixa: "Els valors de generació en generació formen part de l'èxit". Valors i més valors: passió, honestedat, humilitat, ganes d'aprendre, inconformisme, equip, diversitat, respecte a les persones o al medi ambient, entre d'altres. No ha faltat tampoc la crítica: "Per a què tenim els ports? Perquè guanyin diners o perquè incentivin l'exportació? Ens interessa que facilitin l'exportació, no que tinguin els millors comptes del món".
Guixà: "S'ha de protegir l'element més dèbil que és l'empresa"
L'empresa al servei de la família o la família al servei de l'empresa? A La Farga amb més de 200 anys d'història, el modus operandi és "negociar fins l'últim cèntim" i l'objectiu, segons la directora general Inka Guixà, és "protegir l'element més dèbil que és l'empresa" així com generar un valor tant pel soci com per la societat. És a dir, la família al servei de l'empresa i no necessàriament viceversa. Tot plegat, davant possibles alts i baixos familiars: orgull, esforç, èxit, fracàs, enveja...
"Has de tenir sempre respecte per a les coses de la família", que es diu a Il Padrino.