Havia estat presentat com l'acte reivindicatiu més important sobre el Corredor Mediterrani però l'actualitat política s'ho ha acabat menjant tot. Aquest dimarts, més d'1.500 empresaris i representants de la societat civil espanyola s'han donat cita a Madrid per reclamar l'execució de la infraestructura que ha de garantir l'ample europeu. L'acte ha estat organitzat per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) per reivindicar la realització urgent del Corredor Mediterrani que unirà França amb Algesires i la necessitat de treballar per completar l'actual Espanya radial amb una circular per connectar millor els territoris. Aquesta convocatòria ha estat l'última parada d'aquest Road Show, després de les cites de Tarragona, Múrcia i Almeria, i arriba just abans de la segona revisió semestral 2017 sobre l'estat de les obres que tindrà lloc el pròxim mes de novembre.
La jornada ha comptat amb el president d'AVE, Vicente Boluda, el president de la CEOE, Juan Rosell; el de Cambra d'Espanya, José Luis Bonet; el president de Bankia, José Ignacio Goirigolzarri; el propietari de Mercadona, Juan Roig; el president del Comitè Olímpic Español Alejandro Blanco; el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig i el president de les Corts Valencianes, Enric Morera, entre altres autoritats. Amb ells, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, qui s'ha compromès que el seu departament complirà "amb tots els compromisos" que s'estan marcant amb el Corredor Mediterrani perquè està convençut de la importància d'aquesta infraestructura que "servirà de motor del nostre país en les dècades vinents" i "millorarà substancialment la competitivitat".
Hi ha recursos suficients
De la Serna ha garantit que "no hi haurà ni un sol metre de Corredor que no s'executi per falta de recursos perquè hi ha finançament suficient per escometre els compromisos que tenim", ha remarcat, per incidir que hi ha "dotació suficient" i els terminis "no es retardaran ni un sol dia". En la seva intervenció, el ministre ha reiterat el compromís "ferm" del Govern amb "aquesta infraestructura tan necessària per a Espanya" com, al seu judici, demostra el compliment dels terminis, encara que ha admès que encara queda "molt per fer".
De la Serna: "Hi ha dotació suficient i els terminis no es retardaran ni un sol dia"
"Ara com ara tots els trams i les obres estan d'una forma o desembussades o alliberades si és que encara no havien començat", ha valorat el ministre, qui ha recordat que hi ha "fites importants" en els quals s'està treballant actualment com els trams València-Castelló o Antequera-Granada o la finalització de les obres a Múrcia en el mes de febrer. "Això ens empeny a seguir realitzant un treball important", ha manifestat. A més, ha avançat que proposarà l'engegada d'una comissió permanent de treball especifica per dissenyar el pla de gestió del Corredor. "Això és un projecte comú que hem de dur a terme en un moment difícil", ha admès en al·lusió a la situació a Catalunya.
El context del procés català
A l'acte, Boluda ha negat que la situació a Catalunya pugui afectar a l'execució del Corredor Mediterrani perquè aquesta infraestructura va des d'Algesires (Cadis) fins a Hongria i travessa molts països pel que "no és una infraestructura solament espanyola, sinó europea". Així ho ha assenyalat també, el president de Cambra de Comerç de València, José Vicente Morata, qui ha assenyalat que la qüestió catalana afectarà l'obra perquè "són dues coses diferents" i el Corredor és important "no solament per a Espanya, sinó per a Europa". Així mateix, del president de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), Salvador Navarro, qui ha considerat que la situació a Catalunya no pot condicionar la materialització d'aquesta infraestructura. "La política ha d'anar d'una banda i l'economia per una altra. Han d'anar en paral·lel", ha remarcat.
Navarro: "La política ha d'anar d'una banda i l'economia per una altra"
Durant la jornada, el president de Cambra de Comerç d'Espanya ha subratllat que aquesta infraestructura és "una realitat inajornable", necessària per "millorar la nostra competitivitat com a país en el seu conjunt. Parlem de les zones més dinàmiques d'Espanya i gairebé la meitat del PIB i la població del nostre país aquesta aquí i ha de ser atès i servit com es mereix", ha subratllat per demanar també que els plans d'inversió "no es demorin". Així mateix, el president de la CEOE ha subratllat que aquesta obra és "decisiva i important" no solament per a les mercaderies, sinó per a les "persones i inversions" perquè, d'aquesta manera, és com es genera llocs de treball. "El Corredor és absolutament imprescindible", ha remarcat.
Campanya mediàtica
Així mateix, AVE ha donat a conèixer la plataforma elcorredormediterraneo.com, que permet a l'usuari navegar de forma interactiva a través del primer enregistrament que es realitza en helicòpter per tot el traçat ferroviari des de la frontera francesa fins a Algesires per la costa, escollint el tram que més li interessa. Aquest canal de comunicació compta amb producció audiovisual pròpia, extensions a les xarxes socials i està concebut per conscienciar a la població sobre la situació de paràlisi que sofreixen les obres ferroviàries en la cornisa mediterrània, demostrar com afecta la seva vida quotidiana i fer un rigorós seguiment. Fins i tot han contractat espots televisius que ja estan sent emesos a les principals cadenes de televisió espanyoles.