Els gegants i els diables de Vilanova acompanyats de la banda vilanovina ZeBrass Marching Band són els protagonistes de l'últim anunci de la companyia CatGas Energia. "Fidels amb les tradicions de la nostra terra" es llegia en el compte de Twitter del seu director gerent Pere Gran l'abril passat quan es va llençar l'espot publicitari. Aquesta commodity que ja fa 30 anys que està treballant en el sector energètic i defensant que el consumidor té una consciència social que determina les seves decisions de compra és una de les companyies que ha vist créixer els seus clients a l'ombra de l'onada de consum de proximitat animada per la presa de consciència de molts ciutadans. Els valors ètics i de proximitat donen rèdit a les empreses de quilòmetre zero: energètiques, serveis, supermercats i un llarg etcètera amb seu a Catalunya han vist com la consciència dels clients ha fet créixer els seus adeptes. Ara, l'Assemblea Nacional Catalana capitalitza aquesta onada amb la campanya Consum estratègic.
Empreses com Parlem, Som Energia, CatGas, Bon Preu i Esclat, Caixa d'Enginyers, Petrolis Independents i un llarg etcètera han vist créixer el seu volum de negoci i de clientela en els darrers anys. El procés ha despertat en molts consumidors la consciència de consumir productes i serveis fets i pensats a Catalunya i tractar de desenganxar-se de les grans empreses o multunacionals que, fins i tot, s'han posicionat en contra del procés d'independència de Catalunya.
El gerent de vendes del grup CatGas, Xavier Gran, defensa que són una empresa amb un perfil definit i que defugen de caure en l'ambigüitat. El que volen és donar suport uns valors i una consciència social "i també política" que passa pel foment de les energies renovables, pel consum quilòmetre zero, per l'ús de la llengua catalana, per l'impuls de les empreses locals... però sempre des de la qualitat en el servei i subministrament de gas i llum i amb preus ajustats. Aquests dos últims paràmetres són els que realment valora el consumidor i els que el fan decidir a l'hora de contractar els serveis d'aquesta companyia de Santa Coloma de Gramenet, d'on són la major part dels seus 16 treballadors.
"La iniciativa de Consum estratègic com a concepte ha quallat perquè és molt senzilla i permet sobretot obrir el ventall de la competitivitat en sectors molt regulats"
Els seus nivells de contractació s'han doblat fins als 2.000 nous subministraments des que han guanyat visibilitat amb la publicitat als mitjans i pertanyent a Consum estratègic, és a dir, en només el 2018. Si es manté aquest ritme, el 2020 assoliran els 30.000 clients. El consumidor s'informa prèviament i ja fa la contractació en línia i d'aquesta "només un 30% ve reencaminada des del portal de Consum estratègic, concreta Xavier Gran. Ho explica així perquè argumenta que el client no canvia de companyia energètica així com així, una circumstància que queda a bastament demostrada amb les experiències de les fires de consum estratègic i responsable que organitza l'ANC "on les persones ens venen amb els seus rebuts i ens demanen que fem una simulació amb els nostres serveis i tarifes, i fàcilment fem unes 60 contractacions".
Un any de consum estratègic
Aquest nombre ve a ser un 10% de les gairebé 600 contractacions de diversos serveis que és el rèdit màxim que es pot treure d'una d'aquestes fires, amb l'excepció de la qual es va fer a Barcelona coincidint amb la Diada d'aquest any i en la que "en menys de quatre hores es van tancar més de 1.500 serveis, entre contractes i precontractes", explica David Fernández, secretari general de l'ANC. "La iniciativa de Consum estratègic com a concepte ha quallat perquè és molt senzilla i permet sobretot obrir el ventall de la competitivitat en sectors molt regulats", insisteix Fernández i admet que moltes de les companyies participants han doblat les seves contractacions en els últims dotze mesos i que gairebé la meitat són per consultes fetes des del portal de la campanya, però també que la plataforma s'ha ampliat amb la inscripció de moltes d'altres companyies de sectors no regulats, pimes i autònoms bàsicament.
Insisteix Fernández en què ho fan de manera voluntària, que l'ANC no va a buscar a ningú perquè en formi part perquè "no volem confeccionar cap llista de res", diu amb referència a les crítiques rebudes acusant l'entitat de dissenyar la plataforma com a eina d'activisme polític, en la línia d'altres iniciatives com Consumidors per la República, Adéu Íbex35 o Catconsum.
Perquè també hi ha qui tot i ser empresa catalana no s'adhereix a Consum estratègic perquè no en té necessitat. Com és el cas de Pere Barrios gerent de l'empresa Recam Láser i vicepresident segon de la Cambra de Comerç de Barcelona. "No som ni una commodity ni una empresa de gran consum per tant la nostra manera de trobar nous clients ve determinada per la incorporació a altres canals de promoció de la marca, com podem ser les fires sectorials", justifica Barrios. L'empresari no deixa d'entendre la campanya Consum estratègic com la creació "d'un llistat" que respon a la defensa d'uns valors, com pot ser la llengua, i que per això "s'ha estigmatitzat" quan qualsevol altre tria que es pugui fer d'empreses "per pertànyer a una patronal, a un sector, a un gremi, per dimensió o activitat... que també suposa segmentar, i tot té pros i contres".
"Consum estratègic es perfila com un hub de consulta i punt de referència per potenciar l'economia catalana sense ingerències polítiques"
Des de l'ANC, això no obstant, s'entén que Consum estratègic es perfila com un hub de consulta i punt de referència per potenciar l'economia catalana sense ingerències polítiques", recalca David Fernández subscrivint el que s'exposa en els objectius de la plataforma: "Posem en mans de la ciutadania tota aquella informació necessària perquè cadascú pugui prendre les decisions més ajustades a les seves necessitats diàries, fent èmfasi en aspectes com el respecte al medi ambient, el cooperativisme, l'economia circular, la responsabilitat social, l'adopció de tecnologia 4.0, o el respecte i/o promoció de la llengua catalana com a part indestriable de la realitat del nostre país".
El poder del consumidor
"A qualsevol país del món es consumeixen productes de proximitat i de la terra; el que es fa estrany és que aquí [per Catalunya] hàgim trigat tant a fer-ho". Amb aquesta contundència s'expressa Ernest Pérez-Mas, CEO de Parlem, una de les operadores de telecomunicacions que també brinda els serveis al consumidor que "s'hauria d'adonar que el seu poder està en les seves decisions de compra", explica quan se li pregunta pel balanç de Consum estratègic. A les fires de la campanya, admet Pérez-Mas, l'impacte en les contractacions és bo perquè "el públic que hi acudeix n'està convençut", però "els clients ens venen directament per la nostra web perquè som de mitjana un 20% més barats que la resta d'operadores, amb un bon producte i un bon posicionament de marca". I fins ara tot són avantatges. Rebutja, doncs, que hi hagi potencials clients que es tirin enrere a l'hora de contractar els seus serveis perquè sigui un operador de telefonia que vol "assumir els valors del país".
Aquesta és la conscienciació que comparteixen aquells que recorren cinc quilòmetres més del compte per poder carregar el dipòsit de benzina del seu cotxe a una estació del grup de benzineres independents Petrolis Roset. Jordi Roset, copropietari amb Joan Canadell, actual president de la Cambra de Comerç de Barcelona, manifesta que en els últims mesos les vendes han pujat una mitjana del 5% mensual i que la companyia, que acaba d'obrir una estació de servei a Bescanó, té previstes quatre obertures més el 2020, a Lleida, les terres de l'Ebre i a Barcelona. "Possiblement trobarem també una ubicació –no és fàcil perquè la gent no vol tenir per veí a una benzinera- a la Catalunya Nord. Ja serem una multinacional", fa broma Roset.