• Economia
  • Endolla Barcelona i l'Energètica dissenyaran la xarxa de càrrega elèctrica de Catalunya

Endolla Barcelona i l'Energètica dissenyaran la xarxa de càrrega elèctrica de Catalunya

El pla preveu instal·lar una xarxa de més de 9.000 punts de recàrrega en edificis públics i infraestructures viàries arreu del territori fins al 2030

El vehicle elèctric encara té marge de creixement a Catalunya | ACN
El vehicle elèctric encara té marge de creixement a Catalunya | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
28 d'Abril de 2025
Act. 28 d'Abril de 2025

L'empresa pública d'energia de Catalunya, l'Energètica, i la xarxa d'electromobilitat de Barcelona Serveis Municipals (BSM), Endolla Barcelona, han signat un acord per impulsar una xarxa pública única de recàrrega per a vehicles elèctrics a Catalunya. Ambdues parts treballaran en la definició dels reptes, l'abast i l'operativa d'aquesta nova xarxa, segons ha indicat l'Ajuntament de la capital catalana. L'objectiu és que la infraestructura aporti una experiència de càrrega "àgil, assequible, còmoda i fàcil" a l'usuari. El Pla d'Impuls del Vehicle Elèctric 2025-30 aprovat pel Govern pel febrer, preveu mobilitzar més de 1.400 milions d'euros públics i privats per accelerar la implantació del vehicle elèctric a Catalunya.

 

En concret, el pla preveu instal·lar una xarxa de més de 9.000 punts de recàrrega en edificis públics i infraestructures viàries arreu de Catalunya fins al 2030. La col·laboració s'emmarca en el primer eix d'aquesta iniciativa, que vol impulsar la demanda del vehicle elèctric a través d'incentius econòmics i polítiques que el promoguin com una opció assequible i atractiva.

Seguint el model Endolla Barcelona, que té més de mil punts de càrrega distribuïts per tota la ciutat -la xarxa pública més àmplia del sud d'Europa, segons afirma el consistori-, la nova estructura té el propòsit de ser d'accés equitatiu, capil·lar a tot el territori i sostenible en termes de generació i consum d'energia. L'Ajuntament subratlla que es vol garantir en tot moment la "convivència" amb el sector privat, amb una xarxa interoperable que faciliti a l'usuari l'accés a la informació i la gestió de la recàrrega.

 

La xarxa pública d'electromobilitat de Barcelona va tancar el 2024 amb un increment d'usos del 27% en comparació amb l'any anterior, tot assolint una mitjana de 15.000 recàrregues mensuals i més de 41.000 usuaris donats d'alta.

Un pla de quatre fases

Ara, el Govern ha encarregat a l'Energètica la coordinació del desplegament de la xarxa única d'estacions de recàrrega de la Generalitat, destinada a facilitar l'electrificació de la flota mòbil de l'Administració i a abastir els usuaris privats. Aquesta xarxa s'ha d'implantar en quatre fases. En les dues primeres, amb una dotació de 150 milions d'euros, es preveu instal·lar 5.000 punts per donar servei a la flota de la Generalitat i 4.000 de recàrrega d'accés públic en col·laboració amb el sector privat.

La col·laboració entre BSM i l'Energètica elaborarà, amb el suport de l'Institut Català de l'Energia, un estudi previ per dissenyar la tercera fase d'implantació d'estacions de càrrega: la identificació de punts clau a la xarxa viària on actualment hi ha dèficit de carregadors per garantir l'autonomia de circulació dels conductors en desplaçaments de llarga distància amb càrregues d'alta potència ultraràpides arreu del país. La quarta fase preveu l'electrificació d'autobusos per garantir l'operació contínua del servei en totes les línies interurbanes.