EnpresaBIDEA, mitjà digital participat per VIA Empresa Media, ha celebrat el seu primer any de trajectòria al País Basc organitzant una trobada amb el teixit empresarial basc, que ha tingut lloc el darrer dimecres a la torre BAT (Bilbao Accelerator Tower). Més de 100 convidats, agents clau de l'ecosistema empresarial, van assistir a l'esdeveniment, que va tenir com a principals temes de debat el present i futur de la competitivitat territorial, i el paper del basc en l'economia i el món empresarial. Membres de Mondragon, la Universitat del País Basc, Kutxabank, Iberdrola i Eusko Ikaskuntza van ser alguns dels convidats destacats.
Maite Reizabal, cap de redacció de EmpresaBIDEA, va moderar una primera taula rodona que, sota el títol Competitivitat territorial: Cap a on anem?, va repassar les principals actuacions que s'han fet en l'àmbit de la competitivitat territorial i va debatre sobre aquelles que haurien de fer-se en el futur. La taula de debat va comptar amb les aportacions de la diputada en funcions de la Diputació Foral de Bizkaia Ainara Basurko, el director general de Kutxabank,Eduardo Ruiz de Gordejuela, i Estibaliz Goñi, directora de Processos i Tecnologies d'Iberdrola. Els tres van parlar de la necessitat d'integrar estratègies de curt i llarg termini, mitjançant la col·laboració públic-privada, per incrementar la competitivitat territorial, tenint sempre present el benestar social.
Accedeix a la galeria d'imatges
D'altra banda, la segona taula rodona, sota el títol Economia, empresa i eusquera, va tractar la combinació d'aquestes tres àrees i de la necessitat que l'eusquera es consolidi en l'àmbit de l'economia i la empresa. En el col·loqui moderat per Niko Cuenca, analista econòmic i coordinador d'EnpresaBIDEA, es va debatre sobre l'evolució del basc, el seu ús a les empreses i els reptes de futur en l'àmbit econòmic, de la mà de Leire Mugerza, presidenta del Consell de Rectorat de Mondragón, Ana Urkiza, presidenta d'Eusko Ikaskuntza, Jasone Aretxabaleta, responsable del Pla Basc de SPRI , i Joseba Barandiaran, vicepresident del Col·legi Basc d'Economistes. En un moment en el qual la sostenibilitat i el quilòmetre 0 han guanyat importància ea les empreses, segons els experts de la taula, la llengua també ha d'adquirir aquesta dimensió, ja que posa en valor aquest sentit de proximitat i identitat local.
Un any de trajectòria
EnpresaBIDEA va néixer fa una mica més d'un any, el 25 d'abril del 2022, amb l'objectiu de visibilizar i cohesionar l'ecosistema de l'economia local i el món empresarial. Tal com va explicar a la trobada Pilar Kaltzada, membre de la Junta Directiva local i fundadora del mitjà, des que va prémer per primera vegada aquell dia el botó de publicar, ha focalitzat tots els seus esforços en oferir a l'ecosistema empresarial basc temes econòmics i empresarials en basc, sempre amb una mirada àmplia i crítica.
Set mesos després de la seva creació, va rebre el reconeixement que li ha donat força i motivació: el Premi de Comunicació Ricardo Arregi. Aquest reconeixement li ha donat visibilitat i li ha permès arribar encara a més lectors.
"L'economia diu què i com fer-ho, i EnpresaBIDEA ofereix aquesta explicació en eusquera, amb un to proper"
Pas a pas i aplanant el camí, EnpresaBIDEA continua en plena aventura. "L'economia diu què i com fer-ho, i EnpresaBIDEA ofereix aquesta explicació en esquera, amb un to proper", ha subratllat Kaltzada. "Per què? Fins i tot EnpresaBIDEA, sent local, vol viure en eusquera", afegeix.
La clausura de les jornades va anar a càrrec de la bertsolista Onintza Enbeita, que va resumir en versos les principals idees de l'acte.