• Economia
  • Entre trens, aeroports i corredors mediterranis: quines són les 5 infraestructures crítiques?

Entre trens, aeroports i corredors mediterranis: quines són les 5 infraestructures crítiques?

El Catàleg d’Infraestructures Bàsiques CAT-100 de Foment del Treball identifica les 100 infraestructures prioritàries pendents d’execució al llarg de Catalunya

Catalunya requereix inversions en el Pla de Rodalies, ampliacions de metro i en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) | iStock
Catalunya requereix inversions en el Pla de Rodalies, ampliacions de metro i en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) | iStock
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
30 de Gener de 2025
Act. 30 de Gener de 2025

Si el retorn a Catalunya del Banc Sabadell ha protagonitzat l’agenda econòmica del primer mes de l’any, a banda de la irrupció de Donald Trump als Estats Units o el llançament dels models xinesos de DeepSeek, les infraestructures catalanes sempre són el tema recurrent -i reivindicatiu- per excel·lència. En aquesta ocasió ha estat el torn de Foment del Treball, que ha presentat l’actualització del Catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100) amb un objectiu clar: sense un país ben connectat, l’economia no pot funcionar. I una xifra que ho avala: a Catalunya tenim un dèficit en infraestructures de 42.500 milions d’euros en els darrers 15 anys.

 

"Hi hauria d'haver un gran pacte d'estat en infraestructures a 20 anys vista", declaren des de la patronal de les grans empreses. En aquests moments, però, segons Foment hi ha cinc grans projectes estratègics de país.

1. Cal posar-se les piles en la millora de la mobilitat per ferrocarril

La futura estació de la Sagrera comptarà amb 100 milions de viatgers | EP
La futura estació de la Sagrera comptarà amb 100 milions de viatgers | EP

Actualment, el ferrocarril és un dels mitjans més sostenibles i eficients per millorar la mobilitat de persones. Catalunya requereix inversions en el Pla de Rodalies, ampliacions de metro i en els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i projectes clau com la nova estació de la Sagrera -amb més de 2.000 milions d’euros invertits- o la finalització de les línies L9 i L10 del metro.

 

Amb la millora d’aquesta infraestructura, segons Lluís Moreno, president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC), es reduiria el temps de viatge, es millorarien l’accessibilitat i es descongestionarien les vies existents. “No pot ser que hi hagi treballadors de Catalunya que destinin tres hores diàries a desplaçar-se a la feina”, destaca Moreno.

Moreno (CCOC): “No pot ser que hi hagi treballadors de Catalunya que destinin tres hores diàries a desplaçar-se a la feina”

En el cas de la Sagrera, la finalització de les obres serà clau per millorar la xarxa de Rodalies i Alta Velocitat, per descongestionar l’estació de Sants i oferir una connexió intermodal de referència. Des de Foment també han demanat que s’avanci en la connexió Trambaix i Trambesòs per l’Avinguda Diagonal. Un altre element a tenir en compte és el futur tren-tram de la Costa Brava. De fet, el 80% de la Costa Brava no disposa de servei ferroviari, mentre un estudi promet que el futur tren-tram “revolucionaria” la mobilitat de la zona.

2. La millora de la seguretat viària

L'autopista AP-7 a l'alçada de Girona Nord | ACN
L'autopista AP-7 a l'altura de Girona Nord | ACN

Pels experts de Foment, cal completar la xarxa primària de carreteres on, clarament, hi manquen dos eixos verticals a l’oest del país: de Tarragona a Andorra i d’Amposta a Vielha. “Cada 10 anys només creem tres quilòmetres nous i, això, és molt greu”, remarca Moreno. Una altra de les prioritats és la gestió i execució del programa de 40 actuacions per millorar l’AP-7 i l’AP2.

D’aquí que, a més, es demani amb urgència els desdoblaments viaris i millores de les carreteres, sobretot a les zones menys urbanitzades. Altres elements prioritaris són els desdoblaments de la C-55 a Manresa, a part del triangle de “Lleida, Balaguer i Tàrrega” que és el futur de la producció industrial de Catalunya, sobretot lligat al sector agroalimentari.

3. L’etern debat de l’ampliació de l’Aeroport del Prat

Pistes de l'aeroport del Prat vistes des del mirador de l'Illa| ACN
Pistes de l'aeroport del Prat vistes des del mirador de l'Illa | ACN

“Hem de millorar la connectivitat intercontinental”, destaca Moreno. L’ampliació de l’Aeroport del Prat és essencial per situar Catalunya com a hub global de referència. L’augment de capacitat aèria potenciarà el comerç internacional, l’atracció de talent i la captació d’inversions estratègiques.

Amb l’ampliació del Prat es busca que Catalunya sigui la porta d’entrada al sud d’Europa

A més, també es busca la millora de relacions comercials i logístiques per aconseguir que Catalunya sigui la porta d’entrada al sud d’Europa. Tampoc s’ha d’oblidar la importància de l’aeroport de Girona i Reus. “Hem d’aconseguir que des dels respectius aeroports de Girona i Reus es pugui estar connectat en tan sols 40 minuts amb l’alta velocitat a Barcelona, sigui a Sants o a la Sagrera”, afegeix Moreno. “Volem que gent de Lió, Bilbao, Madrid o Granada puguin venir ràpidament a l’aeroport de Barcelona per poder anar arreu del món, com per exemple a Pequín”.

Moreno (CCOC): “Hem d’aconseguir que els aeroports de Girona i Reus puguin estar connectats en tan sols 40 minuts amb l’alta velocitat a Barcelona"

4. L’aposta definitiva pel corredor mediterrani

Tram d'ample estàndard del futur Corredor Mediterrani entre Castellbisbal i Martorell | ACN
Tram d'ample estàndard del futur corredor mediterrani entre Castellbisbal i Martorell | ACN

El corredor mediterrani és una de les infraestructures clau per augmentar la quota ferroviària en el transport de mercaderies, actualment molt per sota de la mitjana europea. La connexió dels ports i terminals intermodals amb l’ample internacional permetrà optimitzar els fluxos logístics i reduir les emissions associades al transport per carretera.

“Encara no està acabat el corredor mediterrani a Catalunya”, detalla el membre de Foment del Treball. “Seguim reclamant que les inversions que es van prometre s’aconsegueixin”.

5. “Encara que plogui, s’ha de continuar lluitant per l’abastament hídric”

El pantà de Sau durant el març de 2023 | ACN
El pantà de Sau durant el març de 2023 | ACN

“Estem en un moment de canvi climàtic i no deixem que torni a passar una situació d’estrès en l'àmbit ciutadà i d’empresari com el de l’any passat”. “És una causa de ruïna de negoci i pèrdua d’ocupació”, continua Moreno. Cal destinar-hi 1.000 milions d’euros, aprovats fa uns mesos Parlament de Catalunya, i començar amb l’ampliació de la dessaladora de Tordera, que no només cobreix l’Àrea Metropolitana, sinó també el Nord de Catalunya, com ara l’Alt Empordà, que és una de les comarques que més pateixen el context de sequera de Catalunya.

Bonustrack: altres prioritats

Entre altres infraestructures prioritàries hi ha la localització de les instal·lacions del futur Hospital Clínic i d’hospitals i centres de recerca. També s’ha d’apostar per les plataformes logístiques i la millora dels nous accessos al Port de Barcelona.