• Economia
  • Font: "Amb mi, Messi no hauria enviat cap burofax"

Font: "Amb mi, Messi no hauria enviat cap burofax"

El candidat a la presidència del Barça analitza la situació econòmica i defensa que "el millor llegat de Cruyff és convertir-nos en un club guanyador"

Víctor Font és candidat a la presidència del Barça. | Àngel Bravo
Víctor Font és candidat a la presidència del Barça. | Àngel Bravo
Barcelona
24 de Gener de 2021

Després de la primera part de l'entrevista amb Víctor Font que és cofundador de Delta Partners i candidat a la presidència del Barça, parlem ara de la junta directiva, del compte de resultats amb el clàssic "vendre barat i comprar car", de seccions, patrocinis i altres companys de viatge. Recordem també el millor llegat de Johan Cruyff i els millors presidents del Barça i acabem el partit amb un test ràpid i un aprenentatge personal. "Les persones i els equips fan la diferència", conclou. 

La junta directiva del Barça ha de ser com el consell d’administració d’una gran empresa?

Necessites un grup de gent transversal i complementari que representi tots els socis i sòcies que són els autèntics propietaris del club. Volem canviar les regles de joc i el tema dels avals, el seu servei al club és que la junta sigui l'última responsable de tot el que està passant validant i prenent les grans decisions, però sense interferir en el dia a dia. Deixem que l'estructura esportiva pugui prendre les millors decisions esportives, creem l'espai i les condicions per tenir el millor CEO i executiu possible. 

El Barça és la institució esportiva que més ingressa del món, però ara té pèrdues.

Ara ja no ho sé… Darrere de l'obsessió o d’un objectiu molt prioritari de fer créixer els ingressos, no hi ha hagut la mateixa obsessió a l'hora de fer una gestió prudent de la despesa. La despesa ha crescut a la mateixa velocitat que els ingressos quan hem tingut més que un encostipat com la pandèmia on els ingressos han caigut de cop i no hem estat preparats per afrontar la malaltia. No hem generat excedents en ingressos o reserves de recursos per afrontar-ho.

"Darrere de l'obsessió de fer créixer els ingressos, no hi ha hagut la mateixa obsessió a l'hora de fer una gestió prudent de la despesa"

Com pot evitar el club el concurs de creditors amb un deute de 500 milions d’euros que venç aquest estiu?

Renegociant el deute i reestructurant la despesa que són les dues coses que hem de poder fer abans d’acabar la temporada. S'ha de fer d'aquí a juliol i amb l'ajornament electoral, els candidats hem d'oferir el nostre suport i poder treballar de forma conjunta i consensuada amb la junta gestora. El perfil dels candidats és complementari, si posem els interessos del Barça per davant segur que podem ajudar a frontar aquesta realitat a curt termini. 

Es planteja fer algun pla de reestructuració amb els treballadors del Barça? 

No, el que hem de fer és construir sobre allò què existeix. Segur que la gent que ara està treballant dins el club està fent bona feina i tota la seva experiència I coneixement és molt vàlida.

Pregunta del lector i soci Xavi Gironès: té pensat tornar els diners dels abonaments dels socis que no han pogut anar enguany al camp?

Hauríem d’implementar una mesura molt similar a la que es va fer la temporada passada. Aquells socis que puguem fer una contribució al club tot i no haver fet ús de l’abonament i sense que se’ns retorni i aquells socis que estan més necessitats per la situació econòmica i que el club els pugui ajudar.

"En els últims anys ens hem convertit, sense que ningú ens ho expliqués, en un club venedor on per disseny era l’única manera de quadrar els comptes"

Es diu sovint que el Barça compra car i ven barat. Hi està d’acord?

Hem après una mica en els darrers temps. En els últims anys ens hem convertit, sense que ningú ens ho expliqués, en un club venedor on per disseny era l’única manera de quadrar els comptes. Cada any en el pressupost hi ha una partida que és importantíssima que és la plusvàlua per venda dels jugadors i això és molt perillós. Així fa que els criteris econòmics passin per davant dels criteris esportius i en el nostre pla de negoci per als pròxims 6 anys no hi ha cap línia que impliqui vendre jugadors o patrimoni. 

Com fer que totes les seccions no siguin "deficitàries" i generin beneficis?

No crec en aquest concepte de què les seccions són deficitàries i és que és molt difícil fer una assignació directa dels ingressos. Ho sera encara més a mesura que el pla innovador i de creixement i monetització dels milions de fans impliqui que fer nous continguts audiovisuals. Per exemple, una sèrie pels petits de dibuixos animats que intentarem vendre i treure'n recursos. 

Poder derivar el compte de resultats de cada secció és molt complicat. L'empresa turca Beko és un dels grans patrocinadors del club i l’afició que hi ha a Turquia pel Barça no ve només del futbol sinó també del bàsquet. Quina part d’aquest patrocini s'assigna al negoci d'una secció? Hem de tractar la institució com una institució multiesportiva, hi ha ingressos directes que es poden calcular, però després hem d’assegurar que la globalitat funciona. El càracter multiesportiu és un tret diferencial que volem preservar, reforçar i impulsar.

Quin patrocini li agradaria lluir a la samarreta del Barça?

Com a part del pla de convertir-nos en el club preferit dels nens i nenes d’arreu del món, vam agafar la bandera de l’educació dins els 17 grans reptes que tenim com a societat, els ODS de les Nacions Unides. Part d’aquest pla és poder tornar a lluir Unicef al pit perquè és una de les institucions més importants que dóna suport i ajuda als infants d’arreu del món. Per fer que això sigui viable i no sigui fum, ho hem de fer de la mà de patrocinadors que estiguin disposats a fer-ho realitat. 

Víctor Costa i Víctor Font

Fotografia d'Àngel Bravo 

Pregunta del soci i lector Martín Sedó: Descarta el patrocini, com han fet altres clubs, d'una casa d'apostes? 

Quan parlem de ser un club amb causa vol dir que tota l’acció de govern ha de ser consistent amb el propòsit que ens marquem. Quan volem convertir-nos en el club preferit de tots els nens i nenes del món, tot allò que fem en l’àrea esportiva, social i la fundació estarà marcat per aquesta propòsit.

Quin soci estratègic voldria per a l’explotació de continguts del Barça?

Aquesta és la gran diferència amb allò què ha passat fins ara al club. És imprescindible tenir socis estratègics que t’ajudin a executar. Com a club multiesportiu, no tenim l’experiència interna per desenvolupar segons quines parts del negoci.

Quin diria que és el millor llegat de Johan Cruyff?

Convertir-nos en un club guanyador. Des d’un punt de vista d’ADN, va aconseguir que perdéssim les pors i passéssim del “aquest any, sí” al Gamper al "aquest any, sí que guanyarem". D'aquella època hem passat a què els meus fills es preguntin: Com és que no guanyem la Champions cada any?

"El millor llegat de Cruyff? Convertir-nos en un club guanyador"

Quin creu que ha sigut el millor president de la història del Barça?

El Gamper perquè va ser el fundador i no tant per haver fet possible l'existència del club, sinó perquè va tenir la visió per posar-hi els valors i els principis fundacionals entre els quals hi ha el catalanisme que representem una bona part del poble català. Després, el primer president Walter Wild perquè va començar aquesta història tan bonica que d’aquí pocs anys arribarà als 125 anys d’història.

Un test ràpid per acabar: Què hauria fet Víctor Font si...  

- Si Messi li hagués enviat un burofax dient que vol marxar del Barça.

Amb mi, no hauria enviat cap burofax.

- Hauria destituït un entrenador a mitja temporada?

L’estructura esportiva ha de prendre aquesta mena de decisions. Des d’un punt de vista institucional i econòmic donaríem suports als que més en saben. L’estabilitat en general és bona i el cap fred és importantíssim en un món tan curt-terminista i resultadista.

- L’1 d’Octubre de 2017 hauria decidit jugar el partit?

No.

Quedi's amb un últim missatge per a emprenedors i culés.

Les persones i els equips fan la diferència. Més enllà d’idees o del paper ho aguanta tot, hem d’explicar quines són les persones i les capacitats que representarien dins el club i que tindrien el gran repte de retornar la il·lusió al barcelonisme i afrontar així les oportunitats que tenim per davant.