Un estiu de caos al Prat?

La vaga de pilots de Vueling iniciada aquest dimecres i la fuga de personal a l’aerolínia deixen la porta oberta a una altra temporada de cancel·lacions i retards

Vueling és la companyia amb més vols a l'aeroport del Prat
Vueling és la companyia amb més vols a l'aeroport del Prat
Barcelona
25 d'Abril de 2018

Tornarem a tenir un estiu calent al Prat? Es tornarà a repetir la situació de cancel·lacions i retards viscuda per Vueling fa dos anys? El caos del Prat podria tornar a ser el protagonista d’aquest estiu, segons afirma el sindicat de pilots. La vaga a l’aerolínia low cost iniciada aquest dimecres per les males condicions laborals sembla només el principi d’un nou estiu amb turbulències.

Mentre que el nombre de vols i de rutes a diferents destinacions arreu del món no para de créixer, la contractació de treballadors aeris no ho fa al mateix ritme. Aquesta gran demanda de pilots per part de les aerolínies i les males condicions laborals dels treballadors d’algunes companyies com Ryanair i Vueling està provocant una fuga de personal. I robatori de treballadors entre aerolínies: Ja ho hem vist aquesta tardor amb Ryanair, on molts dels seus pilots van marxar a Norwegian.

Segons fonts del Sindicat Espanyol de Pilots de Líneas Aèries (Sepla) consultades per VIA Empresa, “aquesta fuga de pilots podria provocar problemes a l’hora de complir amb la planificació de vols que ha fet Vueling per aquest estiu”. El sindicat vaticina una possible onada de cancel·lacions i una repetició de l’estiu del 2016.

Fuga de pilots

Des del gener del 2017 fins avui, entre 130 i 140 pilots han abandonat Vueling. Un percentatge força alt si tenim en compte que la companyia compta amb un total de 900 pilots. Segons fonts del Sepla, aquesta situació s’ha produït perquè els pilots estan descontents amb la situació laboral de la companyia i creuen que fora trobaran un futur professional millor.

En un context on les aerolínies cada cop creixen més en nombre de rutes i de vols, l’escassetat de pilots a escala mundial és una realitat. Europa té falta de personal i, “si les companyies no són capaces de garantir unes condicions mínimes per retenir els seus treballadors, aquests trobaran una feina millor a una altra aerolínia”, assenyalen des del Sepla. Segons expliquen fonts del sector, “el que està passant és que a la Xina els estan oferint sous molt alts, pel que molts pilots joves estan marxant cap allà per fer hores i aconseguir l’experiència professional que els permeti després tornar a casa”. 

El Sepla creu que Vueling tindrà problemes per complir amb la planificació de vols a causa de la fuga de pilots

Per aquest motiu, qui està ara en el punt de mira del Sepla és Vueling. Segons apunten fonts del sindicat, la companyia tindrà problemes per complir amb la planificació de vols d’aquest estiu. El nou conseller delegat de Vueling, Javier Sánchez-Prieto, ha intentat pal·liar la situació viscuda el 2016 amb una estratègia d’incrementar les freqüències a les destinacions que més funcionen que no pas obrint noves rutes. Una decisió que ha situat a la companyia com la sèptima low cost més puntual el 2017.

Tanmateix, el sindicat de pilots no creu que el problema s’hagi solucionat. Una gran quantitat de vols i una falta de pilots només pot significar més caos. “Ja li va passar fa un parell d’anys perquè la planificació que va fer d’aquell estiu estava sobredimensionada. Però ara, a més, li marxen pilots. Per tant, o reajusta aquesta previsió o en un moment donat no hi haurà personal per cobrir tota aquesta operativa”, assenyalen.

Des del gener de l'any passat, uns 140 treballadors de Vueling han marxat de la companyia

Tot i això, Vueling ha enviat un missatge de “tranquil·litat” als seus treballadors i ha recordat que preveuen contractar entre 150 i 200 pilots en els pròxims mesos.

Un nou estiu de vagues?

L’aeroport del Prat sembla que no aconsegueix tenir mai un estiu tranquil de vagues. Si l’any passat eren les vagues dels treballadors del control de seguretat que van provocar el caos a la T1, ara qui neguiteja les vacances dels catalans són els pilots i els controladors aeris.

La secció sindical del sindicat Sepla ha convocat aturades de 24 hores pels dies 25 i 26 d’abril i 3 i 4 de maig per l’incompliment de la companyia de diversos articles del conveni col·lectiu de pilots i als acords que regulen les bases a l'estranger. Segons el sindicat, els treballadors han hagut de fer “molts sacrificis pel creixement de la companyia”. Es tracta del primer cop que els pilots de Vueling convoquen una vaga.

foto 3243227
Imatge de les cues per passar el control de seguretat al Prat l'estiu del 2017

A més, denuncien que els treballadors "fa anys que estan acceptant rebaixar les seves condicions" per permetre que la companyia "recuperi beneficis i torni a posicionar-se en el mercat". Segons els pilots de Vueling, l'empresa està basant les negociacions del nou conveni en les "retallades", que "situen els pilots de Vueling per sota del mercat".

Però els pilots no són els únics que fan trontollar la tranquil·litat al Prat. Els controladors aeris de l’aeroport també han acordat fer vaga a partir del 20 de juny per la falta de personal. En un comunicat, els controladors ja van vaticinar un estiu de "col·lapse" a l'aeroport barceloní a causa de "la manca" de supervisors a les torres de control.

En declaracions a l'ACN, Raül Tobaruela, portaveu de l'assemblea de controladors aeris del Centre de Control de Trànsit Aeri de Gavà, va assenyalar que "falten molts treballadors" per assumir l'augment de trànsit aeri que hi ha hagut en els darrers vuit anys.

A més a més, els treballadors del control de seguretat, que treballen per empreses com Eulen que van ser protagonistes l'estiu passat, també podrien fer vaga en protesta per les noves licitacions que no resolen les seves reivindicacions.