La pandèmia, el trencament de la cadena de subministrament logística o l’increment de les matèries primeres en alguns sectors industrials són alguns dels factors que han fet aflorar la modalitat de la demanda de magatzem flexible. Amb aquesta, les empreses aconsegueixen emmagatzemar la mercaderia i són capaces de complir amb els terminis d’entrega i subministrar els productes que sol·liciten els seus clients. És en aquest segment de negoci on s’ha posicionat Estoko Logistics, una empresa ubicada al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). El seu valor, tal com assegura el cofundador, Rafa Méndez, rau que “els nostres clients poden emmagatzemar els seus productes en qualsevol punt de l’Estat espanyol. Actualment, Estoko disposa de 1.400 instal·lacions, de les quals 500 ja estan activades i validades. “Els nostres magatzems són adients per a qualsevol classe de mercaderia, assumint l’operativa logística del nostre client, al qual li oferim entre tres i cinc opcions per a cada localització”.
Méndez defineix Estoko com “un operador logístic digital i integral en l’emmagatzematge, que gràcies a la tecnologia pròpia accelera el ‘matching’ entre el client i els propietaris dels magatzems”. Aquesta plataforma afavoreix fer un seguiment i la traçabilitat de la mercaderia mitjançant la Intel·ligència Artificial (IA) i el Machine Learning. “Aconseguim un procés ràpid i de satisfacció amb el client que ens contracta”.
Estoko es defineix com "un operador logístic digital i integral en l’emmagatzematge, que gràcies a la tecnologia pròpia accelera el ‘matching’ entre el client i els propietaris dels magatzems"
A través del control del dia a dia de les operacions, aquestes se simplifiquen i es redueixen les incidències. “A diferència dels markeplaces, a Estoko actuem com un veritable operador logistic”. La firma es considera un ‘Warehouse As a Service’, entenent així l’emmagatzematge com un servei. Méndez parla de “tractar l’activitat industrial d’un magatzem i transformar-la en un servei”. Com a exemple, indica la col·laboració amb Bimbo, amb la qual l’empresa pot posar en pràtica conceptes com la flexibilitat o l’especialització en la manipulació d’aliments.
La cuina de la innovació logística
A conseqüència de la digitalització del sistema de control dels magatzems, Estoko assoleix una simplificació administrativa de l’operativa, alhora que modernitza la logística de l’emmagatzematge. “Afavorim la digitalització del parc logístic a Espanya, al mateix temps que facilitem l’accés tecnològic dels nostres clients”. Només el fet d’escollir els punts d’origen i de destí de la mercaderia, es a dir l’optimització d’aquesta, l’estalvi en emissions de CO2 arriba a ser del 30%. A més, redueix el 20% els costos de la cadena de valor. Méndez introdueix la idea d’economia circular, que es potencia en situar la mercaderia en magatzems ja utilitzats. “Rebaixes la possibilitat de desenvolupar sòl logístic nou, retornant un cert volum de negoci al sector”.
Méndez (Estoko): "Al Logistics 4.0 Incubator, estem envoltats d'experts que estan cuinant la innovació logística espanyola"
Estoko, que té presència al Logistics Incubator 4.0 des dels inicis de creació de la incubadora, creu que ser-hi “és com estar a casa i beneficiar-te de treballar envoltat d'experts que estan cuinant la innovació logística espanyola”. El desembre de 2023, l’empresa va rebre el premi a millor startup logística d’Espanya, un guardó entregat pel Centre Espanyol de Logística (CEL).
Estoko Logistics és una nova manera d'entendre el magatzematge i la logística industrial, interconnectant mitjançant Cloud a empreses que necessiten espais flexibles d'emmagatzematge o distribució pròxima o capil·lar amb altres que disposen d'un excés de capacitat de magatzematge sense utilitzar. Gràcies a la tecnologia Cloud de Estoko Logistics, les firmes gestionen un o múltiples magatzems per a tota mena de mercaderia. Es podrà reduir l'impacte mediambiental amb l'eliminació d'emissions en operatives logístiques d'abast nacional.
Estoko, que va néixer el mes de juny de l’any 2021, va iniciar la comercialització dels seus serveis a principis de 2022. Des de llavors, el seu cofundador, Rafa Méndez, recorda que el creixement de la facturació respecte a la recurrència mensual se situa entre els 120.000 i els 130.000 euros, superant el milió d’euros anuals. El sistema de negoci de la companyia entronca amb el model de pagament per ús o sota demanda, de forma que el client paga segons l’espai d’emmagatzematge que utilitza. Estoko compta amb una plantilla de 10 treballadors i té clients a Espanya, Portugal i França.
Entre els projectes a abordar, es troben desenvolupar la IA per a crear algorismes de control i planificació d'estocs de manera que es puguin optimitzar l'obertura de magatzems, ubicacions, així com el reaprofitament dels espais ja existents. Els seus plans de futur també impliquen estendre la seva operativa a un escenari paneuropeu, ateses les oportunitats que brinda la logística externalitzada. Actualment, està en ple procés d’obtenir més recursos a través d’una ronda de finançament, en la qual cerca una inversió de 750.000 euros per continuar la seva expansió geogràfica, incrementar la xifra de magatzems i penetrar a més mercats utilitzant la fortalesa de la seva tecnologia.