• Economia
  • Via directa cap a la mobilitat del futur

Via directa cap a la mobilitat del futur

La consellera Àngels Chacón anuncia l'impuls d'un conjunt de línies estratègiques de suport a la indústria de l'automoció

Les empreses vinculades amb la mobilitat representen el 10,2% del PIB català | iStock
Les empreses vinculades amb la mobilitat representen el 10,2% del PIB català | iStock
Barcelona
08 de Juliol de 2019
Act. 08 de Juliol de 2019

El canvi d'hàbits en el consum ja és present a les nostres vides i el sector de l'automoció i de la mobilitat circula cap als nous models més ràpid que mai. Uns canvis que afecten de manera directa les empreses afectades i un nombre important de treballadors en un sector que té un pes molt important en l'economia catalana: genera 143.000 llocs de treball directes, factura més de 23.800 milions d'euros, hi ha més de 10.800 empreses que s'hi dediquen i representa el 10,2% del PIB de Catalunya i el 23,2% de les exportacions del total de l'Estat espanyol. Precisament per això, la consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, s'ha reunit amb els representants de la comissió executiva permanent del Consell Català de l'Empresa, per posar via directa i començar a treballar amb l'objectiu de dissenyar conjuntament amb el sector de l'automoció i la mobilitat les línies estratègiques que han de servir per enfortir la competitivitat d'aquesta indústria.

Amb representants del Departament, de Foment del Treball, Pimec, CCOO i UGT, la consellera ha posat de relleu la importància de posar-se a treballar des de ja en els grans desafiaments que planteja el sector de l'automoció marcats per la indústria 4.0 i tot allò que porta associat. El vehicle connectat, el vehicle autònom, l'electromobilitat i la reducció d'emissions, entre altres, obren la porta a l'entrada de nous actors en el mercat, però també la tanquen a d'altres que hauran de reformular els perfils dels seus treballadors i també les seves línies de treball.

Saber què fa el món en aquest sentit, i sobretot Àsia i els Estats Units, es converteix en assignatura obligatòria per al Govern, que no aixeca la vista de com es posicionen aquestes dues grans potències pel que fa a la producció i la consumició dels vehicles. D'aquesta manera, i si es treballa no només a curt termini, sinó amb les llums llargues enfocant el futur, es podran prevenir -o reduir- les "conseqüències que pot tenir a nivell social per la quantitat de gent que ocupa" la transformació de la mobilitat.

Avançar-se per estar a l'alçada

Per portar-ho a terme, aquesta trobada amb els representants del Consell Català de l'Empresa només ha estat el primer pas que marcarà part de l'estratègia del Departament d'Empresa en aquesta qüestió. La idea, segons Chacón, és parlar amb les empreses afectades, però, abans, definiran quatre grups de treball que els ajudarà a definir les actuacions de suport al sector. Aquests grups estaran dividits en innovació i nous models de negoci, captació d'inversions i internacionalització, talent i ocupació i infraestructures de suport, que serviran, doncs, per "abordar aquests punts ara" perquè, si no ho fan així, "anirem veient les conseqüències", avisa la consellera.

La consellera Chacón explica l'estratègia per a la indústria de la mobilitat

La consellera Chacón explica l'estratègia per a la indústria de la mobilitat

D'una banda, el Govern haurà d'adequar l'actuació pública a les necessitats de les empreses implicades i, de l'altra, haurà de conèixer més a fons el parer de les organitzacions empresarials i sindicals per continuar impulsant polítiques industrials compartides, com ja fan, de fet, amb el Pacte Nacional per la Indústria. Però també hauran de col·laborar amb el Ministeri d'Indústria i associacions espanyoles que estiguin desenvolupant plans en aquesta línia i treballar a escala internacional amb les administracions europees.

La data per a fer-ho? Ja. Tenint clar que "aquest tema afecta a tot Europa", la titular d'Empresa ha posat de relleu que "ens estem avançant" perquè "volem posicionar-nos i ser molt conscients dels actius que tenim". El primer punt per posar-hi fil a l'agulla és treballar en "reorientar els llocs de treball que poden resultar afectats".

Els nous players de la mobilitat

Les startups també tenen i tindran un paper important en aquesta transformació. "Si parlem de mobilitat, el vertical d'startups que ajudem a impulsar serà clau perquè ens donarà idees, si no integrem aquest coneixement, ens estarà fallant alguna cosa". I és que, a banda de conèixer la situació tant de les empreses com l'opinió dels agents econòmics i sindicals, també és molt important integrar l'ecosistema d'startups que neixen a Catalunya. "Actuarem globalment, però pensant en clau local", assenyala Chacón.

Chacón anuncia que el Departament d'Empresa impulsarà la creació d'una Oficina de Transformació de la Indústria de la Mobilitat

Justament amb aquesta idea, el Departament considera "imprescindible" reforçar els mecanismes d'intel·ligència del mercat, el coneixement adquirit mitjançant la participació en espais de debat, l'estratègia dels constructors i fabricants i l'anàlisi del nou marc regulatori. Però també veu indispensable elaborar un programa de suport a aquest sector i és per això que impulsarà la creació d'una Oficina de Transformació de la Indústria de la Mobilitat "com a element vertebrador de les actuacions que s'incloguin el el programa per acompanyar les empreses en el procés de transició".

Un seguit d'accions que ajudaran a prevenir tot allò que es pugui derivar de la transformació dels hàbits de consum, dels models de negoci i, en definitiva, de la mobilitat. I un seguit d'actuacions que hauran d'anar més enllà al fet de treballar a curt termini perquè, com subratlla Chacón, "el que està provocant a tots nivells aquesta disrupció de la indústria 4.0, em recorda al que passava en el seu moment amb el tema de la globalització: si no informem i ens avancem [...], encara que ens aturem, el món no ho farà". I aquestes noves tecnologies són, afirma, "una oportunitat per integrar noves estratègies empresarials". Com diu la dita popular, millor prevenir que curar.