
La producció de vehicles trenca la tendència negativa de l’inici de l’any i augmenta un 6,9% interanual al març a l'estat espanyol, fins a assolir les 208.778 unitats. Així ho acrediten les xifres publicades per l'Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), que atribueix aquest increment als “reajustaments a les cadenes de producció i a l’estacionalitat”.
Tot i aquest creixement, l'acumulat anual segueix en negatiu, registrant-se una caiguda del 9,8%, amb un total de 590.882 vehicles produïts aquest 2025. En canvi, sí que es registra un increment en l’acumulat anual en la fabricació dels vehicles electrificats, del 8%. En el tercer mes de l’any es van fabricar 19.802 models electrificats, un 3% interanual més, cosa que va suposar el 9,5% de la producció total. Per la seva banda, la manufactura de vehicles zero i de baixes emissions va créixer un 93,6%, fins a les 83.927 unitats, cosa que va significar el 40,2% del total.
El director general d’Anfac, José López-Tafall, ha assegurat que el mes de març ha suposat un “punt d’inflexió” per a la indústria de l’automoció espanyola, però ha avisat que és “una millora puntual que encara s'ha de consolidar”. "La recuperació total de l'activitat productiva dependrà de factors clau com ara l'estabilitat del mercat, el creixement de la demanda i l'evolució de l'actual situació geopolítica derivada de la política aranzelària dels Estats Units", ha explicat.
Per tipologies de vehicles, la pujada més significativa és la dels vehicles comercials i industrials, amb un augment del 12,1% fins a les 39.019 unitats. Per la seva banda, la producció dels turismes va augmentar un 5,8%, arribant a les 169.759 unitats al mes de març.
Creixen les exportacions, però l'acumulat continua en negatiu
Les bones notícies del sector també s'han traslladat a l'àmbit de les exportacions, que van créixer un 3,7% interanual fins a les 180.495 unitats venudes fora d’Espanya. Tanmateix, aquest increment no ha aconseguit encara revertir la tendència negativa de l’acumulat de l’any, que és del -13,6%.
Durant el mes de març, el 86,5% dels vehicles produïts a Espanya van sortir al mercat exterior, i els països europeus són els que més models han rebut, en ser responsables del 92,9% del total exportat. En el primer trimestre de l'any destaca Turquia, que va pujar al quart lloc del rànquing de països importadors de vehicles espanyols després de créixer un 8,4% al març, avançant Itàlia. França, Alemanya i el Regne Unit van liderar el llistat, encara que amb caigudes superiors al 10% en l'acumulat de l'any en tots els casos.
Pel que fa als països asiàtics, va destacar la recuperació del mercat nipó, que ja acumula un creixement del 234,8% el primer trimestre de l'any i ha rebut 5.741 unitats, trencant la tendència negativa dels últims anys.