Els fabricants de vehicles van incrementar la facturació un 11% el 2023, fins als 78.154 milions

L'associació celebrarà una assemblea extraordinària el dia 19 per escollir el substitut de Wayne Griffiths

 Models de la marca xinesa MG British Motors al concessionari situat al carrer Urgell de Barcelona | ACN Models de la marca xinesa MG British Motors al concessionari situat al carrer Urgell de Barcelona | ACN

Els fabricants de vehicles adherits a l'associació Anfac van facturar 78.154 milions de vehicles durant l'any passat, un 11% més que el 2022, mentre que els beneficis es van enfilar un 35,6%, fins als 1.040 milions, segons l'Informe Anual d'Anfac del 2023. El director general de l'entitat, Javier López-Tafall, ha assegurat que la conjuntura ha estat la "més positiva" des de la pandèmia però sense arribar als nivells "idonis" del 2019. Concretament, es van registrar 949.359 matriculacions de turismes i la producció en 2,4 milions. En la presentació, López-Tafall ha avançat que el pròxim 19 de juliol Anfac celebrarà una assemblea general extraordinària per escollir el substitut de Wayne Griffiths.

Segons López-Tafall, les matriculacions encara van ser un 24% inferiors en el mercat de turismes i la producció de vehicles un 13% inferior si es compara amb el 2019. En aquest sentit, ha detallat que l'objectiu seria recuperar les xifres d'aquell any i situar el mercat de turismes entre els 1,2 milions i 1,3 milions i recuperar la producció fins als 2,8 milions d'unitats.

El 2023 va estar marcat per una pressió reguladora "molt potent" per seguir avançant cap a la descarbonització

El director general de la patronal ha assenyalat que la conjuntura va ser "la més positiva" des de la pandèmia durant el 2023. "Va ser un any que es va recuperar mercat i producció amb nivells de recuperació que no havíem vist des d'aleshores", ha comentat durant la presentació de l'informe. Segons ha afegit, es van mantenir els problemes estructurals, com la inflació i els alts costos dels materials, però no hi va haver problemes generals d'aprovisionament, tot  que sí de puntuals en la cadena logística en alguns ports determinats.

Més info: Brussel·les imposa finalment aranzels de fins al 37,6% a la importació de cotxes elèctrics xinesos

En aquest context, López-Tafall ha indicat que l'any també va estar marcat per una pressió reguladora "molt potent" per seguir avançant cap a la descarbonització. En aquest sentit, ha celebrat que la indústria espanyola "va seguir donant mostres de compromís" cap a aquesta transformació i ha ressaltat la necessitat de mantenir el sector de l'automoció espanyol com el segon més important d'Europa i el vuitè del món fins, com a mínim, l'any 2035.

De moment, l'any passat la facturació es va incrementar un 11%, fins als 78.154 milions d'euros, mentre que la inversió ho va fer en un 40,1%, fins als 2.395 milions d'euros i el resultat net un 35,6%, fins als 1.040 milions. Pel que fa a la recaptació fiscal, es va situar en els 39.554 milions, un 0,86% anual més. En canvi, l'ocupació va baixar fins als 58.414 treballadors, un 6,3%, si bé López-Tafall ha dit que no es pot fer una comparació estricta perquè ha variat el perímetre de dades entre un any i l'altre.

Més informació
Zatorcal, l’amic ‘invisible’ de les marques de cotxes
Avui et destaquem
El més llegit