• Economia
  • La falta d'oferta apropa el vehicle d'ocasió als preus del nou

La falta d'oferta apropa el vehicle d'ocasió als preus del nou

El darrer baròmetre de la plataforma Coches.net revela un augment del cost del cotxe de segona mà superior al 17% en només un any

Un concessionari de cotxes d'ocasió | EP
Un concessionari de cotxes d'ocasió | EP
Redacción VIA Empresa
Barcelona
12 de Juliol de 2022

El vehicle d'ocasió mai s'ha assemblat tant al nou. Els preus dels cotxes de segona mà a l'Estat espanyol mantenen d'ençà que va començar l'any 2022 una trajectòria ascendent que es va trencar durant l'abril i el maig, però que ha tornat en els primers mesos d'estiu. Així ho corrobora el recent informe del portal Coches.net, en què es registra un increment de preus del 17,2% en els darrers set mesos, fins a una mitjana de 19.720 euros per compra, cada cop més a prop dels que es poden adquirir a un concessionari, que volten els 21.521.

 

Segons el portal, hi ha dos factors que expliquen l'augment del mercat dels vehicles d'ocasió. Per una banda, la inflació: l'augment dels preus de consum general, que dispara el cost de la cadena de producció del vehicle privat, ha acabat per arribar al consumidor final, i afecta més al cotxe de fàbrica que al d'ocasió. Això, segons detalla el responsable de relacions institucionals de Coches.netMarcelBlanes, provoca que "moltes persones no tinguin una altra alternativa que comprar-se un cotxe més antic del que desitjarien"; tot replicant la tendència històrica del parc mòbil de l'Estat espanyol, on els cotxes són molt més antics que als veïns europeus – 13 anys aquí per uns vuit a la Unió–.

Per altra banda, les aturades a la cadena de subministrament han reduït substancialment el nombre de vehicles nous a la venda, en tant que moltes de les principals firmes del sector no tenen prous matèries primeres i components per fabricar els cotxes que el mercat demanda. Això també afecta els vehicles d'ocasió, que han vist la seva disponibilitat reduïda en un 12%, cosa que contribueix a l'augment dels preus.

 

El fenomen es nota especialment entre els més joves: la disponibilitat al mercat de segona mà de cotxes d'entre un i tres anys d'antiguitat ha caigut des del passat estiu un 31,4% a l'Estat. Aquesta part del mercat és, així, la que més ha notat l'augment dels preus, amb una pujada interanual del 26%, prop de 10 punts més que la taxa general.

És car comprar a Catalunya

Catalunya és el segon territori de l'Estat on és més car comprar un vehicle d'ocasió, amb un preu mitjà de 20.666 euros per operació. Només el supera lleugerament Astúries, on el cost ascendeix als 20.700 euros; mentre que Madrid, Canàries o el País Basc superen també els 20.000 euros per transacció, tot i que en menor mesura que els capdavanters a la taula. A l'altra banda de l'espectre hi ha Extremadura, on el vehicle d'ocasió es queda en els 16.495 euros, i Cantàbria, amb un preu mitjà de 17.597 euros per transacció.

Val a dir, però, que tots els territoris de l'Estat han registrat augments superiors al 10% interanual, a excepció de Galícia, que ha fregat les dues xifres amb un salt del 9,8%. La comunitat on més han augmentat ha estat, amb certa diferència, les Canàries, on un cotxe de segona mà és avui un 33,4% més car que ara fa un any. Fins a tres regions més ultrapassen la frontera del 20% en la comparativa econòmica: Balears (+22,2%), Astúries (21,5%) i l'Aragó (20,9%); mentre que Catalunya es queda lleugerament per sota de la mitjana espanyola, en uns 17 punts.

Volkswagen mana

Tot i el sostingut augment de preus, durant el mes de juny es van vendre més de 182.900 vehicles d'ocasió, un creixement en comparació amb el maig d'un 6,6%, tot i que una contracció propera al 3% en termes interanuals. Les compres s'han centrat especialment en la vertical de vehicles de dièsel i gasolina, tot i que els híbrids i elèctrics són els únics que es venen més que el juny del 2021. Per marques, Volkswagen és la que més vehicles d'ocasió col·loca, seguida de Seat, Peugeot, Renault i Citroën.