• Economia
  • Es busca cambrer amb coneixements en xarxes socials

Es busca cambrer amb coneixements en xarxes socials

La digitalització ha fet que el sector turístic demandi professionals transversals capaços d'integrar les noves necessitats del client en la feina tradicional

Els cambrers, recepcionistes i professionals del turisme han de tenir coneixements digitals
Els cambrers, recepcionistes i professionals del turisme han de tenir coneixements digitals
Barcelona
13 d'Abril de 2018

El sector turístic representa prop del 14% dels llocs de treball de l'Estat espanyol. És un àmbit important, especialment en els mesos d'estiu, quan les ofertes de feina de cambrers, personal d'hotel o guies no paren de créixer. I poden ser tant les clàssiques feines, les de jornades maratonianes i amb un esforç físic considerable, fins a posicions on les habilitats digitals i intel·lectuals són la part prioritària. I és que internet també ha arribat a aquest sector i ha fet que fins i tot per a alguns recepcionistes d'hotel sigui imprescindible saber utilitzar un CRM o les xarxes socials.

 

Venda online de productes i serveis, màrqueting digital, captació d'usuaris, analistes de dades, especialistes en comunicació online i xarxes socials, responsables de client que gestionen l'experiència de l'usuari abans, durant i després... Aquests són alguns dels àmbits que més ofertes de feina han demandat en els últims mesos segons ha assenyalat el portal de feina especialitzada Turijob al Fòrum TurisTIC, que en els últims anys ha comprovat com el perfil demanat a les sol·licituds han anat variant de mica en mica.

Vist així, pot semblar que són peticions on només encaixen joves amb formacions noves, però el cert és que estan obertes a tot tipus de treballador. Per al director general de la consultoria eMarcaro, Toni Mascaró, tan important és el talent emergent com el reciclatge de professionals. "El context s'ha d'abordar des del punt de vista de la necessitat urgent de reciclatge de treballadors en actiu, els que tenen experiència, però també des de la captació de joves que entenen el nou turista que utilitza internet, les apps i que està hiperconnectat", assenyala.

 

Beltrán: "Continuen existint les posicions d'abans, però ells també han notat la tecnologia"

Malgrat que la tecnologia està deixant rastre, no vol dir que hagin deixat de buscar-se cuiners i cambreres dels de tota la vida. "Això s'ha de deixar molt clar", remarca la directora de màrqueting de Turijobs, Susana Beltrán, "continuen existint les posicions d'abans, però ells també han notat la tecnologia, tot i que amb la diferència que potser estem parlant de robots que ajuden els cuiners o altres eines que el que fan és optimitzar els recursos".

Beltran considera que l'entrada d'aquests elements tècnics no tergiversa la imatge clàssica d'aquests treballadors, pel que intenta espantar els fantasmes dels qui es veuen massa analògics per incloure cap formació digital al seu currículum. Una idea que comparteix la directora de carreres professionals de l'escola Ostelea, Isabel Carrillo, qui apunta cap a la flexibilitat i la rapidesa en l'adaptació al canvi com habilitats que les empreses estan començant a demanar. I tot perquè saben que tard o d'hora la tecnologia entrarà.

Habilitats toves i dures

Carillo sap que ja no n'hi ha prou amb la formació de cambrer, cuiner, restaurador, gestor d'hotels o qualsevol altre que fos un clàssic en el turisme. Ara cal anar més enllà i oferir habilitats que tinguin a veure amb una bona comunicació, habilitats directives o Excel avançat, entre altres. Les primeres són les conegudes com a competències dures, mentre que les segones són les toves. "És necessari que en un professional estiguin equilibrades, però si en un procés de selecció tenim perfils molt semblants, seran les toves les que acabaran decantant la balança", afirma.

photo 2018 04 11 16 44 30 (2)

Carrillo, Belrán i Mascaró durant el debat | A. Corón

Així, no serà el mateix un simple cambrer que un cambrer amb capacitats comunicatives que pugui explicar al comensal d'on ve la matèria primera, com s'ha elaborat o com s'ha de degustar. "Una situació cada cop més freqüent davant l'auge de l'ecoturisme i la passió per la gastronomia", comenta. Per això l'escola en la qual treballa ha introduït als seus programes formatius noves píndoles que potencien el coneixement d'habilitats transversals. Perquè, com insisteix a dir, "no cal un grau o un màster, petits programes o tallers també poden servir per reciclar-se i guanyar aquests punts".

Mascaró: "Vull gent de 45 i 50 anys perquè poden ser molt més efectives si es reciclen"

Una visió que Mascaró comparteix al 100%. En el seu dia a dia, es dedica a la gestió de serveis vinculats al sector turístic, pel que busca persones dinàmiques i amb experiència per al seu equip. Sap que és difícil trobar personal qualificat, pel que des de fa poc ha deixat de buscar entre el nou talent emergent i ha apostat pels perfils sènior: "Vull gent de 45 i 50 anys perquè poden ser molt més efectives si es reciclen. Hi ha molta gent vàlida al mercat, però s'associa talent i digital als joves i queda desaprofitada. Això ha de canviar".

Fidelitzar el treballador

Si una part de la responsabilitat per mantenir el lloc de feina rau en la disposició a reciclar-se constantment, l'altra es troba en la capacitat de la companyia de retenir el talent. Tant Mascaró com Beltran coincideixen a dir que cada cop més els currículums consten de pàgines i pàgines on es pot veure que els treballadors no passen més de sis mesos en la mateixa companyia, o de joves treballadors i becaris que al segon dia ja no es presenten a la feina. "Hi ha una forta competència entre empreses pel talent digital que fa que els treballadors no es fidelitzin", argumenta el director de la consultora. Precisament per aquest motiu ell ha preferit apostar pels perfils més sèniors, els qui prioritzen l'estabilitat i la conciliació per davant d'un bon sou.

Carrillo: S'ha de ser àgil per identificar les necessitats de cada un per oferir-los el que volen"

I és que amb una alta rotació, difícilment la companyia pot arribar a consolidar l'equip i, en conseqüència, maximitzar resultats. Davant d'això, Carrillo, de l'escola Ostelea, apunta cap als departaments de recursos humans com els responsables de mirar els treballadors de manera individual: "S'ha de ser àgil per identificar les necessitats de cada un per oferir-los el que volen, fidelitzar-los i retenir-los". Si es tracta de salari, que ho sigui; si és ubicació, també; i si l'element clau és tenir una taula de ping-pong i cafè gratuït, que es faci.