• Economia
  • Feina per Nadal, regal per a l'ocupació

Feina per Nadal, regal per a l'ocupació

Operadors de telefonia, embolicadors de paquets i repartidors són algunes de les ocupacions estacionals que s'ofereixen en aquesta campanya en què Catalunya incrementa un 25% les seves ofertes

El sector comercial és un dels que més ha intervingut en l'augment dels autònoms
El sector comercial és un dels que més ha intervingut en l'augment dels autònoms
Neus Navarro
17 de Novembre de 2014
Act. 17 de Novembre de 2014
Un mes abans de començar el mes de desembre, nadalenc per definició, el portal online d'ofertes de feinaInfojobs ja publica les primeres vacants per a la campanya de Nadal. Diverses empreses de Barcelona busquen un xofer repartidor, assistents de venda en telefonia mòbil i un venedor de paneres de Nadal, entre altres. En total, aquest dilluns de novembre el portal ofereix a Barcelona un total de 55 ofertes, altres nou a Girona, set més a Tarragona i quatre més a Lleida.

Totes són vacants exclusivament per a la campanya de final d'any, la que la majoria dels comerciants esperen per tancar en positiu els resultats d'un exercici que -des que la crisi impera a la nostra economia- cada vegada els costa més d'arrodonir en positiu. I és que, tot i saber que en la majoria dels casos serà una feina amb inici i final, per a molts és l'única sortida a l'espiral de l'atur.

Intensos processos de selecció
Les companyies de selecció de personal viuen a hores d'ara els dies més intensos de feina, tancant els processos perquè la campanya arrenca ja. A Adecco, la campanya comença al mes d'octubre, quan el client els transmet les seves necessitats. Si esperen al novembre, és difícil trobar als treballadors segons el perfil indicat. "Si una empresa com Amazon ens sol·licita 250 treballadors per la campanya, necessito preparar-me i no puc fer-ho d'avui per a demà", reflexiona Víctor M. Tatay, director regional del Grup Adecco a Catalunya.

Enguany, les grans empreses de selecció de personal són optimistes. D'una banda, entre aquest mes de novembre i el gener vinent Randstad preveu que es generin un total de 111.5000 contractacions a Catalunya, un creixement del 3% respecte al mateix període de l'any passat. Per la seva part, Adecco espera tancar 20.450 contractacions, un 25% més que el 2013. En tot el territori espanyol, Randstad preu 641.500 contractacions i Adecco, 110.000 contractes, un 10% més que un any enrere.



"És cert que és la campanya de Nadal té data d'inici i fi, però el fet positiu és que la data de finalització serà més llarga perquè la campanya de rebaixes té bona pinta i molta d'aquesta gent tindrà més temps per demostrar la seva vàlua i capacitats", apunta Tatay. Segons explica, les estimacions d'aquesta companyia de selecció de personal situen en un 15-20% el percentatge de treballadors que després ampliaran la seva relació laboral amb l'empresa que l'ha contractat durant el Nadal.

Candidat pro actiu i orientat a la venda
El positivisme de les grans companyies coincideix amb el del petit comerç. De fet, la Confederació de Comerç de Catalunya també preveu un creixement en la contractació d'entre un 2% i un 3%. Segons les seves estimacions, la xifra podria significar la creació d'uns 6.000 llocs de treball en els àmbits de la logística, magatzem, promoció i venda.

Aquest últim sector, el comercial, és un dels que més creixerà, ja que com afirma Tatay, les empreses busquen rendibilitzar al màxim la contractació que han fet. És a dir, traduir les hores del nou empleat en molts més clients. Per això les empreses busquen treballadors amb un clar perfil comercial. "Volen arribar al client de manera ràpida amb l'objectiu de vendre i per això és necessari que tinguin aquesta capacitat per seduir al client en un període de temps molt curt. Ha de ser conscient que va a vendre i que la seva principal missió és el tancament de la venda", apunta.

"El que sí que notem és que cada vegada més les companyies ens demanen perfils molt especialitzats. El que van a treballar en Fnac han de saber d'electrònica, el que estan a Media Markt sobre electrodomèstics, etc.", reflexiona. I és que segons el portaveu d'Adecco, la venda cada vegada és més qualificada. "La compra és del consumidor, que és molt més exigent; per tant el venedor ha de ser també més expert per aportar més en la venda".

Hostaleria, comerç i distribució augmentaran
En aquest sentit, des de Randstad s'apunta que els sectors que generen major volum d'ocupació estan relacionats amb els serveis, com l'hostaleria, la restauració, el comerç, el turisme i la distribució. A més, se sumen altres nous que motiven la creació d'ocupació arran els nous hàbits en el consumidor, com els assistents de telefonia mòbil en els call centres. Les empreses de paqueteria, per exemple, augmenten la seva activitat a causa del comerç electrònic, la qual cosa augmenta la demanda laboral de professionals. Una situació que ha acusat Seur, que ha anunciat que contractarà 1.300 professionals per atendre "la campanya més gran de Nadal de la seva història".

Segons ha explicat l'empresa, "el notable augment de les operacions de transport previstes per a aquest període es deu, essencialment, a l'auge de l'e-commerce que ja mou a Espanya més de 200.000 paquets al dia". Els sectors que major impuls experimentaran durant la campanya seran la moda, l'electrònica, la decoració i mobles, i l'alimentació gurmet. Companyies com Zara.com, Mango, Pc Components, Westwing o Mimub, entre unes altres, ja han confiat a Seur la seva operativa logística d'enviament dels seus productes.

El resultat és que, des d'aquest dissabte 15 de novembre, l'empresa ha augmentat la seva plantilla (que ja compta amb 6.300 empleats), principalment a Madrid, Catalunya i València.