27
de Juliol
de
2016
Act.
27
de Juliol
de
2016
Malgrat els canvis demogràfics i d'hàbits en el consum, els vins continuen essent els reis a taula. Els seus consumidors predilectes són els sèniors, però els millennials de mica en mica van substituint la cervesa per una copa de vi refrescant, afruitat i que sigui fàcil de veure. Si fa tres anys el 33% dels joves entre 21 i 33 anys encara preferia la canya, ara es decanta per gerra un 27%, segons l'estudi sobre l'actualització estratègica del sector dels vins i caves de Catalunya elaborat per Acció.
Per a aquesta nova generació, el vi es veu com un luxe assequible que ofereix noves experiències, des de formar part de wine clubs o tasting clubs fins a escapades de cap de setmana amb activitats enoturístiques, compra online i nous formats de packaging. Això és el que ha fet que els cellers, els restaurants i altres empreses del sector vitivinícola se sumin a les iniciatives que uneixen la passió pel vi amb l'oci i el turisme, algunes de les quals han sigut guardonades aquest dimarts a la 2a Nit de l'Enoturisme.
Posicionar el territori
L'objectiu d'aquests guardons és reconèixer les millors iniciatives del país i ser un estímul per impulsar la qualitat, sostenibilitat i la innovació dins del sector. Per aquest motiu, un dels que més es valoren entre els guanyadors és que hagin ajudat a posicionar l'enoturisme català a escala nacional i internacional.
Això inclou la professionalitat i cooperació entre empreses, com és el cas de ViOrigen, una companyia de Gandesa (Terra Alta) dedicada als serveis enoturístics creada el 2014 i que ha estat reconeguda en la categoria d'Agències de viatges especialitzades. "Des de la nostra pàgina web venem vins amb DO Terra Alta, però també oferim les típiques visites a cellers, rutes amb BTT per la Via Verda amb un tast de vins final o tallers més específics com el de poda", assenyala un dels seus socis fundadors, Josep Segarra, qui afegeix que els preus oscil·len entre els 15 i els gairebé 100 euros segons l'activitat i la durada.
La seva tasca ajuda a impulsar l'enoturisme a Catalunya, però també a atraure turistes perquè coneguin la Terra Alta. "Aquí estem en una fase molt embrionària, nosaltres som la primera empresa que s'hi dedica, per això el premi ens ha donat una alegria, perquè creiem que el sector encara té molt potencial per explotar", constata sobre les oportunitats que ha obert aquest nou mercat. Un àmbit que, com han experimentat, "té una evolució lenta, però genera cada cop més interès i això es veu molt clarament".
De fet, com ja albirava l'estudi d'Acció, el perfil principal dels qui s'interessen per les activitats de ViOrigen són joves d'entre 25 i 35 anys: "Al principi esperàvem gent que rondés els 45 i 50 anys, però ens va sorprendre veure joves. Majoritàriament estan interessats en la cultura i el turisme, i això han trobat una fusió de les dues coses".
És a causa client jove, enèrgic i amb ganes d'experiències que les sortides en bicicleta són les activitats més demandades. "Per a nosaltres és molt positiu", reconeix el soci fundador, "perquè unim el vi i la natura de la Terra Alta, els dos productes més reconeguts de la zona".
Col·laborar per créixer
Alguns grans cellers com Torres, Codorníu o Freixenet organitzen ells mateixos visites a les seves caves, però productors més petits i amb menys presència al mercat aposten per la col·laboració amb altres companyies.
En el cas de ViOrigen, treballen amb 30 cellers i una desena de restaurants i allotjaments, on s'hi poden trobar hotels i també cases rurals. Tal com recorda Segarra, la seva proposta va ser rebuda amb els braços oberts: "Alguns cellers no saben ben bé com gestionar les activitats, o bé no poden, i nosaltres els ajudem a fer créixer el negoci i donar més visibilitat al que fan. Nosaltres vivim totalment de les sinèrgies de les empreses del territori".
I en aquesta col·laboració també s'hi poden tenir en compte les empreses que contracten els serveis de ViOrigen, que són tant privades com públiques. "L'enoturisme per a particulars és el gruix de la nostra facturació, però els esdeveniments i tallers per a empreses i els ajuntaments són cada cop més habituals", remarca. La majoria busquen sessions de maridatge, on les tapes, els vins i la música rock and roll amenitzen les trobades.
Tot i la diversificació de públics i activitats, l'enoturisme és un sector estacional que concentra el negoci entre els mesos de primavera i de tardor.
Recuperar la tradició vinícola
Cava&Hotel Mastinell és un altre dels guardonats en la Nit de l'Enoturisme. En aquest cas, ha rebut el premi al millor allotjament de Catalunya per la reconversió d'un antic celler a un hotel de cinc estrelles que pretén impregnar els hostes amb la filosofia i la cultura vitivinícola del Penedès.
Fa només tres anys que l'establiment de Vilafranca del Penedès va iniciar l'activitat hotelera i ja pot presumir de tenir plena ocupació en èpoques com l'estiuenca. I és que no només és un atractiu pels visitants pel fer d'unir els conceptes de cava i hotel, sinó que també és tot un complex arquitectònic en forma de "tribut" al territori, segons explica la seva directora, Maribel Llabrés: "Mastinell va néixer com a celler i nosaltres com a hotelers vam veure-hi una projecció del que ha estat la història del Penedès. Però vam veure que no hi havia un allotjament dedicat al món de l'enoturisme i per això vam voler crear aquest hotel. Un lloc que fes que el client s'integri en la vida del celler".
La filosofia i tradició del Penedès es transmet en l'edifici d'estil gaudinià, el qual compta amb unes finestres rodones que recorden el cul d'una ampolla i amb petites rodones que simbolitzen les bombolles del cava. A més a més, respon als criteris de sostenibilitat, ja que compta amb una caldera de biomassa, il·luminació LED o aprofitament d'aigües pluvials, entre altres sistemes.
Un turista cada cop més internacional
Com ja explicava Segarra, Llabrés reafirma que el qui opta per l'enoturisme és un client que va "des dels 25 fins als 70 anys". "Tot i que ve un hoste molt dirigit al món del vi i el cava, ens estem obrint perquè ens descobreixin i vegin el que significa l'enoturisme dins de les vinyes", assenyala la directora de l'establiment hoteler, el qual ofereix passejos per les seves vinyes i tallers relacionats amb el procés d'elaboració del cava.
En un any, han aconseguit fer créixer un 30% l'ocupaciói han captat l'atenció de turistes estrangers, sobretot de Bèlgica, el Regne Unit, els països nòrdics i Nord-amèrica. Pel que fa al turista local, Llabrés destaca les famílies que busquen escapades de cap de setmana, parelles, nuvis que passen la nit de noces i interessats a tenir uns dies de "benestar i canviar el xip". "No existeix només el turista que vol platja, hi ha un altre tipus de visitant que té unes altres inquietuds i necessitats, que busca relaxar-se", insisteix.
El fet de ser un turista d'estades curtes no els preocupa, més aviat és un avantatge de cara a promocionar el Penedès: "Estem en col·laboració amb la ruta de cellers i carretera del vi de la zona. Hem creat una ruta a través de cellers i establiments perquè el client descobreixi el territori a través dels productes". Uns productes que també serveixen en la seva cuina, basada en un estil tradicional i amb ingredients de temporada i km 0. I on s'inclou, com és obvi, els caves reserva i gran reserva Mastinell, fets al seu celler.
Un sector en creixement
El restaurant Cigró d'Or, l'Acadèmia Tastavins Penedès, el celler Heretat Oller del Mas, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona i el celler Lagrave són els altres guardonats en aquesta segona edició dels Premis d'Enoturisme per la seva tasca de promoció del sector a Catalunya.
Tal com se'n desprèn de l'informe elaborat per Acció, es tracta d'un mercat en ple creixement. Les últimes dades disponibles mostren com el 2013 el volum de vendes de vins i caves va créixer fins als 1.600 milions d'euros, un 4,66% més respecte a les dades del 2008. I ho han notat especialment les DO catalanes, les quals augmenten la seva presència al mercat interior i exterior, on el producte del Penedès lidera la internacionalització de vins de tot l'Estat espanyol.
Per a aquesta nova generació, el vi es veu com un luxe assequible que ofereix noves experiències, des de formar part de wine clubs o tasting clubs fins a escapades de cap de setmana amb activitats enoturístiques, compra online i nous formats de packaging. Això és el que ha fet que els cellers, els restaurants i altres empreses del sector vitivinícola se sumin a les iniciatives que uneixen la passió pel vi amb l'oci i el turisme, algunes de les quals han sigut guardonades aquest dimarts a la 2a Nit de l'Enoturisme.
Posicionar el territori
L'objectiu d'aquests guardons és reconèixer les millors iniciatives del país i ser un estímul per impulsar la qualitat, sostenibilitat i la innovació dins del sector. Per aquest motiu, un dels que més es valoren entre els guanyadors és que hagin ajudat a posicionar l'enoturisme català a escala nacional i internacional.
Això inclou la professionalitat i cooperació entre empreses, com és el cas de ViOrigen, una companyia de Gandesa (Terra Alta) dedicada als serveis enoturístics creada el 2014 i que ha estat reconeguda en la categoria d'Agències de viatges especialitzades. "Des de la nostra pàgina web venem vins amb DO Terra Alta, però també oferim les típiques visites a cellers, rutes amb BTT per la Via Verda amb un tast de vins final o tallers més específics com el de poda", assenyala un dels seus socis fundadors, Josep Segarra, qui afegeix que els preus oscil·len entre els 15 i els gairebé 100 euros segons l'activitat i la durada.
Ruta en BTT per la Via Verda de la Terra Alta. ViOrigen |
La seva tasca ajuda a impulsar l'enoturisme a Catalunya, però també a atraure turistes perquè coneguin la Terra Alta. "Aquí estem en una fase molt embrionària, nosaltres som la primera empresa que s'hi dedica, per això el premi ens ha donat una alegria, perquè creiem que el sector encara té molt potencial per explotar", constata sobre les oportunitats que ha obert aquest nou mercat. Un àmbit que, com han experimentat, "té una evolució lenta, però genera cada cop més interès i això es veu molt clarament".
De fet, com ja albirava l'estudi d'Acció, el perfil principal dels qui s'interessen per les activitats de ViOrigen són joves d'entre 25 i 35 anys: "Al principi esperàvem gent que rondés els 45 i 50 anys, però ens va sorprendre veure joves. Majoritàriament estan interessats en la cultura i el turisme, i això han trobat una fusió de les dues coses".
És a causa client jove, enèrgic i amb ganes d'experiències que les sortides en bicicleta són les activitats més demandades. "Per a nosaltres és molt positiu", reconeix el soci fundador, "perquè unim el vi i la natura de la Terra Alta, els dos productes més reconeguts de la zona".
Col·laborar per créixer
Alguns grans cellers com Torres, Codorníu o Freixenet organitzen ells mateixos visites a les seves caves, però productors més petits i amb menys presència al mercat aposten per la col·laboració amb altres companyies.
En el cas de ViOrigen, treballen amb 30 cellers i una desena de restaurants i allotjaments, on s'hi poden trobar hotels i també cases rurals. Tal com recorda Segarra, la seva proposta va ser rebuda amb els braços oberts: "Alguns cellers no saben ben bé com gestionar les activitats, o bé no poden, i nosaltres els ajudem a fer créixer el negoci i donar més visibilitat al que fan. Nosaltres vivim totalment de les sinèrgies de les empreses del territori".
I en aquesta col·laboració també s'hi poden tenir en compte les empreses que contracten els serveis de ViOrigen, que són tant privades com públiques. "L'enoturisme per a particulars és el gruix de la nostra facturació, però els esdeveniments i tallers per a empreses i els ajuntaments són cada cop més habituals", remarca. La majoria busquen sessions de maridatge, on les tapes, els vins i la música rock and roll amenitzen les trobades.
Tot i la diversificació de públics i activitats, l'enoturisme és un sector estacional que concentra el negoci entre els mesos de primavera i de tardor.
Recuperar la tradició vinícola
Cava&Hotel Mastinell és un altre dels guardonats en la Nit de l'Enoturisme. En aquest cas, ha rebut el premi al millor allotjament de Catalunya per la reconversió d'un antic celler a un hotel de cinc estrelles que pretén impregnar els hostes amb la filosofia i la cultura vitivinícola del Penedès.
Fa només tres anys que l'establiment de Vilafranca del Penedès va iniciar l'activitat hotelera i ja pot presumir de tenir plena ocupació en èpoques com l'estiuenca. I és que no només és un atractiu pels visitants pel fer d'unir els conceptes de cava i hotel, sinó que també és tot un complex arquitectònic en forma de "tribut" al territori, segons explica la seva directora, Maribel Llabrés: "Mastinell va néixer com a celler i nosaltres com a hotelers vam veure-hi una projecció del que ha estat la història del Penedès. Però vam veure que no hi havia un allotjament dedicat al món de l'enoturisme i per això vam voler crear aquest hotel. Un lloc que fes que el client s'integri en la vida del celler".
Imatge de la façana amb les finestres de cul d'ampolla. Cava&Hotel Mastinell |
La filosofia i tradició del Penedès es transmet en l'edifici d'estil gaudinià, el qual compta amb unes finestres rodones que recorden el cul d'una ampolla i amb petites rodones que simbolitzen les bombolles del cava. A més a més, respon als criteris de sostenibilitat, ja que compta amb una caldera de biomassa, il·luminació LED o aprofitament d'aigües pluvials, entre altres sistemes.
Un turista cada cop més internacional
Com ja explicava Segarra, Llabrés reafirma que el qui opta per l'enoturisme és un client que va "des dels 25 fins als 70 anys". "Tot i que ve un hoste molt dirigit al món del vi i el cava, ens estem obrint perquè ens descobreixin i vegin el que significa l'enoturisme dins de les vinyes", assenyala la directora de l'establiment hoteler, el qual ofereix passejos per les seves vinyes i tallers relacionats amb el procés d'elaboració del cava.
En un any, han aconseguit fer créixer un 30% l'ocupaciói han captat l'atenció de turistes estrangers, sobretot de Bèlgica, el Regne Unit, els països nòrdics i Nord-amèrica. Pel que fa al turista local, Llabrés destaca les famílies que busquen escapades de cap de setmana, parelles, nuvis que passen la nit de noces i interessats a tenir uns dies de "benestar i canviar el xip". "No existeix només el turista que vol platja, hi ha un altre tipus de visitant que té unes altres inquietuds i necessitats, que busca relaxar-se", insisteix.
El fet de ser un turista d'estades curtes no els preocupa, més aviat és un avantatge de cara a promocionar el Penedès: "Estem en col·laboració amb la ruta de cellers i carretera del vi de la zona. Hem creat una ruta a través de cellers i establiments perquè el client descobreixi el territori a través dels productes". Uns productes que també serveixen en la seva cuina, basada en un estil tradicional i amb ingredients de temporada i km 0. I on s'inclou, com és obvi, els caves reserva i gran reserva Mastinell, fets al seu celler.
Un sector en creixement
El restaurant Cigró d'Or, l'Acadèmia Tastavins Penedès, el celler Heretat Oller del Mas, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona i el celler Lagrave són els altres guardonats en aquesta segona edició dels Premis d'Enoturisme per la seva tasca de promoció del sector a Catalunya.
Tal com se'n desprèn de l'informe elaborat per Acció, es tracta d'un mercat en ple creixement. Les últimes dades disponibles mostren com el 2013 el volum de vendes de vins i caves va créixer fins als 1.600 milions d'euros, un 4,66% més respecte a les dades del 2008. I ho han notat especialment les DO catalanes, les quals augmenten la seva presència al mercat interior i exterior, on el producte del Penedès lidera la internacionalització de vins de tot l'Estat espanyol.