"Encara que el sistema ferroviari va iniciar la seva marxa a Espanya en la segona meitat del segle XIX, en els últims 40 anys ha estat el gran oblidat de la política d'infraestructures del Govern espanyol, si s'exceptuen les actuacions en matèria d'alta velocitat des del centre d'Espanya a les principals ciutats nacionals". Així comença el comunicat de Pro AVE impulsat pel seu president Federico Félix que reivindica la necessitat d'un bon sistema ferroviari pel desenvolupament del conjunt d'Espanya.
Félix: "En els últims 40 anys, el sistema ferroviari ha estat el gran oblidat de la política d'infraestructures del Govern espanyol"
En concret, es posa de manifest que més enllà de les crítiques, la inversió en infraestructures són de gran importància per a "la modernització del sistema de transport de passatgers, la millora de la imatge internacional, l'atractiu turístic del país i l'enfortiment del sistema espanyol de ciutats".
Tot i això, s'alerta també que hi ha "oblits" que suposen reptes econòmics i socials encara per afrontar. Com per exemple, un sistema eficient de transport de mercaderies integrat en la xarxa bàsica ferroviària europea, la connectivitat en alta velocitat de la perifèria espanyola, on se situen eixos fonamentals de desenvolupament, com l'Eix Mediterrani, i la modernització del sistema ferroviari de rodalies.
"Des de la Fundació Pro-AVE defensem amb molta intensitat l'execució del Corredor Mediterrani. Corredor que, al mateix temps, permetrà vertebrar millor el país i integrar el principal eix turístic d'Espanya", es reivindica. Tot plegat, es preveu que impliqui un impacte positiu pel que fa a la productivitat, la competitivitat, la reducció del desequilibri, l'endeutament extern o el cost de transport, el creixement estable, crear més i millor ocupació, millorar l'accés de productes i serveis als mercats de destinació i en definitiva, elevar el nivell de vida i el benestar de la societat.
"Si a això s'uneix la posició estratègica dels ports del Mediterrani espanyol en la ruta que segueix el flux de mercaderies que circulen entre Àsia i el centre i nord d'Europa, la qual cosa permet desviar -amb ajuda d'una línia ferroviària en ample europeu per al tràfic de mercaderies- una part del mateix per territori nacional i impulsar noves activitats d'alt valor afegit, ens farem una idea dels costos socials que aquest oblit o negligència pública implica", s'afegeix.
Félix: "El monopoli actual per part d'una empresa pública constitueix una opció altament discutible"
Alhora, des de Pro AVE també s'insisteix en la importància de la petjada al medi que afecta tant al transport de passatgers i mercaderies de llarga distància com a curta: "El ferrocarril no només disminueix el cost econòmic, sinó que redueix sensiblement l'impacte mediambiental de la principal font d'emissions de gasos d'efecte hivernacle".
Finalment, la fundació promou "una política racional i socialment responsable" i emplaça a l'administració a prioritzar el sistema ferroviari i la gestió del seu servei dins la política pública i la selecció d'inversions. "El monopoli actual per part d'una empresa pública constitueix una opció altament discutible referent a això. Propiciar la competència en l'ús de la infraestructura pública i la gestió del servei als usuaris, així com l'avaluació sistemàtica de la qualitat del servei per un organisme independent i el seu ús com a criteri de selecció dels operadors, resulta fonamental en fomentar la qualitat i la innovació. En suma, la competència i la col·laboració públic-privada són claus per gestar un sistema ferroviari eficient, innovador i al servei de la societat", es conclou.