Les startups s'estan convertint en les futures hereves de l'economia, substituint així a les empreses convencionals. Barcelona, com moltes d'altres ciutats europees, ja s'ha convertit en el centre logístic de moltes d'elles. Tot i això, poc es parla de totes les gestions que hi ha al darrere del llançament d'una startup, sobretot quan hem de parlar de diners. I és que en el món del finançament d'empreses hi ha el que anomenem Venture capital o business angels, persones, empreses o fons que es dediquen a aportar aquest gra de sorra perquè les startups puguin enlairar-se.
Seguint aquesta línia, el Barcelona Startup Congress reuneix en una conferència a tres personalitats que saben molt de finançament, ja que dirigeixen o formen part d'aquestes empreses anomenades business angels i fons d'inversió que donen l'oportunitat a les petites empreses emergents a fer-se un lloc al mercat. "En el món hi ha més Mark Zuckerberg dels que ens imaginem", somriu Natalia Olson-Urtecho, moderadora del debat i exmembre del consell assessor en innovació de la Casa Blanca. Segons ella mateixa explica, el talent ha de ser una prioritat davant de les societats per a créixer en tecnologia, "no podem deixar que el talent se'ns escapi de les mans", afegeix.
Però no és cap secret que un dels llocs més emblemàtics per les empreses tecnològiques és Silicon Valley. Aquesta regió estatunidenca no només és una gran influència en el món digital, sinó que actualment acapara el 50% de les inversions que es fan en tot el món. En aquest conglomerat de startups es troba la seu de Plug and Play Supply Chain, el fons d'inversió d'on Mike Zayonc n'és el fundador. Per a ell, la internacionalització de les startups és una de les parts més importants de l'èxit. "Tot ajuda a l'ecosistema: bons contactes, ajuda de grans empreses, però sobretot la capacitat que tenen les startups d'agafar i moure's allà on hi ha inversió", explica. Un argument que també comparteix Mali M. Baum, la fundadora del fons Wlounge, especialitzat en startups amb direcció femenina. M. Baum recorda que a Israel, hi ha una necessitat constant de moviment internacional per a fer que les startups tinguin èxit: "No tenir por a moure's pel finançament és el que ens falta per aconseguir que Europa sigui liderada per startups".
M. Baum: "No tenir por a moure's pel finançament és el que ens falta per aconseguir que Europa sigui liderada per startups"
Tot i això, un altre dels grans conflictes que tenen les startups és la provabilitat de tenir èxit. Moltes vegades emprendre els riscos en solitari els pot costar molt car. Per aquest motiu, Helena Torras, sòcia directora de Seastainable Capital, argumenta que les empreses "han de començar a incorporar startups en els seus plans, ja que per a elles el risc de no obtenir beneficis seria menor". "Les grans corporacions més tradicionals són més reticents a implementar startups en els seus models de negoci i això es pot convertir en un problema", reflexiona Zayonc. En aquest sentit, els ponents estan d'acord en advertir a les grans empreses que una coalició amb startups d'arreu del planeta pot ajudar-los a expandir-se, perquè segons M.Baum, "si no s'adapten als nous temps no sobreviuran".
Les startups sostenibles
L'evolució de la tecnologia no només engloba una digitalització permanent, sinó que es mou cap a una manera de viure molt més saludable i sostenible. És per aquest motiu, que neixen moltes startups centrades a recolzar el medi ambient i les polítiques de sostenibilitat. En aquest context, Torras presenta el llançament d'un nou fons d'inversió anomenat Blue Tech i especialitzat a invertir en empreses emergents que tinguin cura dels mars i oceans: "Poques vegades recordem que el 70% de la Terra és aigua, i així i tot li seguim dient Terra", bromeja la sòcia directora.
Zayonc: "Les grans corporacions més tradicionals són més reticents a implementar startups en els seus models de negoci i això es pot convertir en un problema"
El gran objectiu darrere d'aquesta proposta és unir a totes aquelles startups de diferents sectors que puguin aportar la seva tecnologia a la causa o construir els seus productes de manera que no se segueixi contaminant els mars i oceans. "Tenim un eix molt horitzontal on poden entrar empreses del sector de l'alimentació, de les infraestructures, de la salut, entre molts d'altres", afirma Torras. Aquest fons buscarà invertir de manera internacional per seguir potenciant el talent, però a la vegada caminant de la mà del compromís amb el medi ambient.
Més dones emprenedores
"Volem més dones", exclama M. Baum quan li pregunten sobre els objectius principals de la seva iniciativa Wlounge. Aquesta marca, amb seu a Berlín demostra ser una gran inversora d'emprenedoria femenina, un aspecte on avui dia encara hi persisteix una gran bretxa de gènere. "Nosaltres vam néixer per donar suport a aquelles dones que volien construir una empresa", explica la fundadora.
L'emprenedoria femenina encara està molt allunyada de la masculina, segons l'informe Mundial GEM 2018/19 Global Entrepreneurship Monitor, només un 6% de les dones es veuen capaces d'emprendre un negoci. "Quan jo vaig començar volia crear un ambient on es donés les mateixes oportunitats a dones i a homes, però també potenciar que les dones poguessin demanar finançament, ja que moltes no ho feien per por a no aconseguir-lo", es lamenta M. Baum.
Ja sigui creant una xarxa de dones emprenedores, acostant la sostenibilitat a la tecnologia o simplement donant suport financer a aquelles startups que ho necessiten, els fons d'inversió o Venture Capitals demostren que l'ecosistema on s'inverteixen els diners està canviant i s'està internacionalitzant. Per això afirmen que les grans corporacions han de deixar pas a les petites empreses emergents, ja que tal com diu Olson-Urtecho: "És hora que els grans deixin que les noves generacions segueixin el seu camí".