• Economia
  • "L'audiovisual català és únic al món perquè combina creativitat i tecnologia"

"L'audiovisual català és únic al món perquè combina creativitat i tecnologia"

El saló audiovisual més gran del món aterra a Catalunya amb una injecció de 450 milions d'euros a la ciutat i la presència de 73 empreses catalanes

L'audiovisual català a l'ISE 2023 | EP
L'audiovisual català a l'ISE 2023 | EP
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
31 de Gener de 2023

Avui s'inaugura el saló audiovisual més gran del món, conegut com a Integrated Systems Europe (ISE) al recinte de la Gran Via de Barcelona. Un esdeveniment que, després de 16 anys celebrant-se a Amsterdam, va canviar de seu abans de l'esclat de la pandèmia i que brillarà sense restriccions a Barcelona. Atenció a les xifres: una injecció de 450 milions d'euros a la capital catalana, segons el conseller delegat de l'ISE, Mike Blackman, 57.000 metres quadrats d'exposició i la presència de 73 empreses catalanes. Un ecosistema que genera 6.700 milions d'euros al nostre país i dóna feina a 31.000 persones.

 

"Que hi hagi l’ISE a Barcelona ens posa al mapa mundial i és una excel·lent notícia que ens permet captar noves tendències, generar noves línies de negoci i potenciar el relat que ens permet explicar quin és el nostre audiovisual", apunta Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya a VIA Empresa. "A Europa hi ha referents importants com el Regne Unit en l'àmbit cinematogràfic i de les sèries. França en la tecnologia i Dinamarca té una indústria atractiva. També el Quebec com a conjunt. Però a Catalunya som únics: en el sector audiovisual som referents en creativitat i tecnologia", admet l'expert.

 

El Made in Catalonia a l’ISE 

Un total de 73 empreses i entitats catalanes participaran amb estand a l’edició d’enguany. Segons càlculs d'Acció, Catalunya és el 5è territori del món amb més empreses que participen al congrés, només per darrere de la Xina, el Regne Unit, Alemanya i els Estats Units. També representa el 63% del total de participació de l'Estat.

Un dels stands de la fira ISE que obra avui | ACN
Un dels stands de la fira ISE que obra avui | ACN

La indústria audiovisual és un motor que factura 265.000 milions d'euros a l'any a tot el món i s'estima que creixi a un ritme del 5,5% fins al 2027. A Catalunya, l'ecosistema està format per 3.600 empreses amb uns ingressos de 6.700 milions d'euros. En aquests moments hi ha 213 startups catalanes del sector audiovisual (més d’un 11% del total de 1.900 startups catalanes), xifra que representa gairebé el doble que fa cinc anys. L'impuls que ha suposat l'ISE al sector audiovisual català s'ha fet palès per l'obertura d'oficines per part d'empreses com Inflied, LiveU, Btech, Maestra Group, Lang, Aztec o Aoto. 

L'ecosistema audiovisual català està format per 3.600 empreses amb uns ingressos de 6.700 milions d'euros

"L'ISE és una grandíssima oportunitat per internacionalitzar-nos en una indústria global, ja que pots produir continguts, aplicacions per a qualsevol lloc del món. L'esdeveniment ens permet posar-nos en contacte, establir relacions comercials, buscar projectes i vendre productes a empreses del món en l'àmbit de la tecnologia audiovisual", continua Rutllant.

Platós que fan de “tot” i l’aposta per la immersió

En aquesta edició hi haurà moltes tendències. Rutllant n'apunta dues: els platós de producció virtual amb pantalles LED i l’impuls d’experiències immersives cada vegada més reals. Respecte a la primera confessa que "hem passat de platós construïts amb fusta a un plató de croma verd i a la nova revolució: una combinació de pantalles LED, que prové de l'entorn dels videojocs". Com a conseqüència, dins d'un plató de televisió es pot reproduir qualsevol lloc del món amb veracitat. Hi ha referents com ara The Mandalorian o House of the Dragon, en què s'han utilitzat per primera vegada aquesta tecnologia i han permès un estalvi econòmic impressionant, desplaçament d'equips i reduir l'empremta de carboni de l'activitat. I la clau de tot plegat: les tecnologies de videojocs han permès revolucionar la manera en què produïm el cinema i la televisió.

Experiència immersiva amb obres d'art a l'Integrated Systems Europe al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona | ACN
Experiència immersiva amb obres d'art a l'Integrated Systems Europe al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona | ACN

Per altra banda, hi ha una tendència en generar aplicacions immersives que afecta a tots els àmbits de la nostra vida. "L'ISE no mostra la part tradicional, sinó com l'audiovisual impacta en moltes altres indústries", confessa l'expert.

I ara què?

Fonts del sector expliquen a VIA Empresa que "estem ben encaminats" i que demanen al Govern "més infraestructures", ja que "com més en tinguem, més podrem consolidar i créixer". Aquest darrer és el cas del Catalunya Media City, una infraestructura que s’està gestant a l’àrea metropolitana de Barcelona i que possiblement abans del 2030 ja estarà a ple rendiment. Ha de ser un centre de producció, recerca i innovació de l’àmbit audiovisual, del videojoc i del terreny digital. La inversió total perquè el centre comenci a caminar és d’uns 400 milions d’euros, que seran aportats a parts iguals entre la Generalitat, l’Estat i els operadors privats.

La seva activitat és un binomi inseparable amb l’altra gran instal·lació del sector que hi ha al país, com és el Parc Audiovisual de Catalunya, ubicat a l’antic Hospital del Tòrax de Terrassa i que compta amb 22.000 m2 i dos platós de 1.500 m2. També destaca el Neàpolis de Vilanova i la Geltrú, el centre Roca Umbert de Granollers i el TecnoCampus de Mataró, entre d'altres.

Rodatge de 'The Crown' a Barcelona | EP
Rodatge de 'The Crown' a Barcelona | EP


Rutllant confessa que en aquests moments “hi ha operadors privats internacionals que s’estan mirant Barcelona per aixecar-hi parcs audiovisuals dotats amb les darreres tecnologies”. I afirma: “Tot allò que pugui fer el govern per promoure i atraure operadors internacionals ens farà anar pel bon camí”. En aquests moments destaca la presència d’un gran grup català com MediaPro (amb una política activa d’adquisicions). Només 20 empreses superen els 10 milons d'euros, la resta són petites i mitjanes empreses. 

Un sector audiovisual català associat a la concepció moderna de l’audiovisual, que no només està vinculat al cinema, la televisió o la publicitat. També ha abraçat nous audiovisuals, com ara el videojoc, la realitat virtual, els esports i aparador. És una indústria audiovisual que ha sabut entendre molt bé els reptes de la tecnologia i les ha incorporat per poder estar present en aquests altres audiovisuals. I així ho plasmen els resultats: Barcelona és la 5a ciutat d'Europa, on la majoria d'habitants no es troba a més de 2 quilòmetres dels equipaments culturals més propers. També és percebuda com la 8a millor ciutat del món en arts i entreteniment. Una indústria diversa que vol brillar, una vegada més, amb l’ISE i la famosa frase: “el món ens mira”.