• Economia
  • FlexyFreight, el viatge més curt de la càrrega

FlexyFreight, el viatge més curt de la càrrega

La plataforma tecnològica, ubicada al Logistics 4.0 Incubator de la Zona Franca, optimitza l’agrupatge marítim a través de l’ús d’algoritmes

El CEO i cofundador de Flexifreight Aleksandr Masalskikh
El CEO i cofundador de Flexifreight Aleksandr Masalskikh
Barcelona
25 de Desembre de 2024

Reduir els costos, ser més eficient, alhora que s’optimitza el temps d’entrega i l’espai que s’utilitza formen part de la ‘bíblia’ del sector logístic. És en aquest context en què es desenvolupa la proposta de Flexyfreight, una plataforma en línia per a optimitzar l'agrupatge marítim mitjançant la consolidació de càrrega independent. Situada al Logistics 4.0 Incubator, la incubadora logística del Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la seva funció bàsica és “reunir l'oferta i demanda de carregadors i transportistes emprant algorismes intel·ligents per a proporcionar un millor ús de l'espai del contenidor. D’aquesta manera, ajudem a reduir els costos d'enviament i la petjada de carboni i millorem la comunicació entre els actors involucrats”. Així ho explica el CEO i cofundador de la companyia, Aleksandr Masalskikh. Inicialment, el propòsit de Flexyfreight va ser el desenvolupament i el llançament d'una plataforma per a la consolidació independent de càrregues per a l'agrupatge marítim a Espanya. Per aquesta raó, es va dedicar a fer una recerca del mercat i copsar les necessitats dels usuaris, tant des del costat de la demanda com des de l'oferta.

 

L'objectiu principal de FlexyFreight és optimitzar el transport marítim mitjançant la consolidació de càrregues independents, que permet que empreses i operadors logístics connectin de manera eficient mitjançant una plataforma digital. Masalskikh afegeix que “FlexyFreight redueix els costos d'enviament en consolidar càrregues de diferents empreses en un sol contenidor, maximitzant-ne l'ús i eliminant espais buits”. Amb aquesta acció, s’aconsegueix disminuir el nombre d'enviaments necessaris, cosa que alhora redueix la petjada de carboni. Tot i que el percentatge exacte depèn de cada operació, estudis del sector indiquen que la consolidació pot reduir els costos i les emissions entre un 30 i un 40%.

El projecte de FlexyFreight es basa en el desenvolupament d'una plataforma digital que utilitza algorismes avançats i anàlisi de dades per oferir serveis de consolidació de càrrega eficients. La plataforma permet a les empreses cercar serveis de transport i als operadors logístics trobar clients, optimitzant el procés a l’Estat espanyol i en l’esfera internacional.

 

El projecte de FlexyFreight es basa en el desenvolupament d'una plataforma digital que utilitza algorismes avançats i anàlisi de dades per oferir serveis de consolidació de càrrega eficients

Ecosistema únic

Tot i que la firma va néixer fa dos anys a Estònia, enguany s’ha incorporat al Logistics 4.0 Incubator. Masalskikh defensa aquest posicionament, argumentat que “hem triat aquest espai per ser un ecosistema únic per a empreses innovadores al sector logístic. Ens ofereix accés a xarxes de contactes, formació especialitzada i oportunitats de col·laboració amb els principals actors del mercat a Barcelona”. A més, FlexyFreight considera que la incubadora ofereix un entorn de treball professional a la Zona Franca, accés a esdeveniments i conferències clau del sector, així com oportunitats d'aprenentatge i creixement a través del seu programa formatiu.

La companyia disposa d’un petit equip d'especialistes altament qualificats en l'àmbit de l'optimització, l'aprenentatge automàtic i els algoritmes. Així mateix, la seva estructura d'equip flexible és totalment remota, amb dos cofundadors al capdavant del projecte. Amb seu principal a Barcelona, el seu desenvolupament futur implica enfocar-se a integrar la Intel·ligència Artificial (IA) i models de llenguatge (LLM) per transformar la logística global.

Sobre el Logistics 4.0 Incubator, el CEO afirma que “hem triat aquest espai per ser un ecosistema únic per a empreses innovadores al sector logístic"

Des del punt de vista del posicionament, Masalskikh assenyala que “ens dirigim a empreses exportadores, importadores, operadors logístics i transitaris que busquen solucions eficients i sostenibles per a les seves necessitats de transport marítim”.

Dades i tecnologia 

La tecnologia és el pilar fonamental de FlexyFreight. La plataforma utilitza algorismes avançats, ‘machine learning’ i models matemàtics per a analitzar dades en temps real i resoldre problemes de consolidació de càrregues. "La nostra plataforma està completament construïda sobre l'anàlisi de dades," afirma el CEO. Aquesta capacitat de processar informació de manera automatitzada i en temps real és un avantatge competitiu crucial respecte a altres plataformes. A més, Masalskikh remarca que el principal tret diferencial de la companyia és “la consolidació de les càrregues de manera independent a les empreses logístiques, la qual cosa redueix la competència en la fase de processament de dades”.

Durant els pròxims anys, la previsió dels experts és que els volums de transport amb càrregues consolidades augmentaran gràcies a la robotització i automatització de processos. L’escenari és adient per FlexyFreight gràcies a la millora continuada de la tecnologia. Tot i que encara, segons admet Masalskikh, els hi costa entrar al mercat, progressivament va consolidant una base de clients suficient per a mantenir els processos comercials. Un dels valors afegits de la seva proposta és que les empreses logístiques es beneficien d'una eficiència operativa més gran, costos reduïts i menors emissions de carboni. Amb el seu equip de desenvolupadors i analistes, la firma mira el futur amb optimisme amb la vista posada a expandir-se de forma global, més enllà de l’Estat espanyol.