• Economia
  • Els fons d’inversió surten a caçar hotels

Els fons d’inversió surten a caçar hotels

Els hotelers preveuen una campanya de Nadal inexistent i afirmen que hi ha interès per comprar establiments davant les hores baixes que viu el sector

El sector hoteler "fa l'agost" durant el MWC | iStock
El sector hoteler "fa l'agost" durant el MWC | iStock
Barcelona
22 de Desembre de 2020

El “desastre” dels hotels va començar al març amb l’arribada del coronavirus i acabarà l’any de la mateixa manera, amb una campanya de Nadal inexistent. Les principals associacions hoteleres de Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià calculen taxes d’obertura d’un màxim del 50% dels establiments i ocupacions molt escasses. Les hores baixes que viu el sector de l’allotjament turístic es presenta com un caramelet per a fons d’inversió que busquen noves oportunitats. Han sortit de cacera, però fonts del sector asseguren que el mercat immobiliari no es mou més del que és habitual. Molta demanda per a una oferta que, de moment, no ha crescut.

Cada territori té les seves particularitats. “Després del PEUAT [la regulació dels establiments d’allotjament turístic], els hotels van guanyar molt valor perquè no se’n podien construir més”, relata Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels de Barcelona. A partir d’aquell moment, trobar hotels en venda i compradors va començar a ser cada cop més difícil. “Ara, sembla que s’està reactivant el mercat, però només per la banda de gent que busca oportunitats”, indica Casals. I afegeix: “Esperem recuperar l’activitat abans d’haver de vendre hotels”. De fet, afirma que encara no tenen constància de transaccions completades, però que sí que hi ha “inversors immobiliaris i cadenes hoteleres locals que busquen augmentar la presència a Barcelona”.   

Fonts de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) asseguren que “no observem més moviments que els que hi ha normalment a aquesta època”. L’associació prefereix no fer cap comentari oficial fins que realment no s’hagi començat a identificar aquest fenomen. Però admeten que hi ha negociacions i que “esperem moviments immobiliaris més endavant”. I és que les Balears són, d’aquests tres, el territori que pitjors perspectives té per al Nadal.

Manel Casals (Gremi d'Hotels de Barcelona): "Ara, sembla que s'està reactivant el mercat immobiliari d'hotels, però només per la banda de fons que busquen oportunitats d'inversió"

“Han aparegut notícies tremendament interessades per part de fons d’inversió sobre hotels a la venda a portals immobiliaris; cap hoteler amb seny posaria un anunci així”, assegura Nuria Montes, secretària general d’HOSBEC (l’associació empresarial hostalera de Benidorm, Costa Blanca i Comunitat Valenciana). Si s’ha produït alguna venda, assegura, ha estat d’algun hotel petit familiar. Tot i la crisi derivada del coronavirus, Montes insisteix que “el sector hoteler del País Valencià està molt sanejat” i que té capacitat d’aguantar fins a finals del 2021 així, ja que “els bancs cobreixen bé les necessitats de capital del sector; no hi ha problemes financers”.

Pèrdues tant oberts com tancats

La campanya de Nadal no ajudarà a millorar la situació. I, com apunten des de la FEHM, potser després de deixar d’ingressar el que normalment suposa un final d’any en condicions habituals, serà gairebé obligatori que es comenci a moure el mercat immobiliari hoteler. A Barcelona, preveuen poc més del 20% d’establiments oberts; a Mallorca, situen la xifra al voltant d’un 10%; i al País Valencià coincideixen amb aquest 10% a les zones vocacionals però creuen que a les ciutats la taxa d’obertura d’hotels serà d’entre un 40% i un 50%.

Nuria Montes (HOSBEC): "Tenir un hotel tancat costa entre 50.000 i 100.000 euros mensuals, però tenir-lo obert pot fer que perdis encara més diners" 

Però les associacions d’hotelers dels tres territoris puntualitzen que en aquests establiments que podran rebre visitants s’esperen ocupacions molt baixes. De fet, segons el cas, ara mateix és més rendible tenir l’hotel tancat. “No surt a compte tenir un establiment obert; els que ho fan, simplement és per intentar no tenir tantes pèrdues com tindrien estant tancats”, afirma Casals. Segons Montes, els càlculs de la patronal del País Valencià indiquen que tenir un hotel inactiu costa entre 50.000 i 100.000 euros mensuals, “però tenir-lo obert pot fer que perdis encara més diners”.

Per intentar gratar alguna reserva, els hotels de Barcelona llancen ofertes nadalenques per al client local. “El moviment serà mínim; s’ha de tenir en compte que el 99% de la facturació dels establiments prové de turistes estrangers”, indica Casals amb dades del Gremi d’Hotels de Barcelona. Des de la FEHM apunten que les reserves que hi ha per a les vacances de Nadal “són fictícies”. I és que la insularitat és un altre element que afegeix dificultat perquè hi vagin turistes. “Depèn de les companyies aèries, que canvien els vols molt sovint i en cancel·len; aquí, els visitants no depenen del seu cotxe”, afirmen fonts de la federació.

Fins on han d’arribar les restriccions?

La segona onada no ha arribat a tenir un fre durador. El repunt de casos després de setmanes de toc de queda i restriccions diverses ha estat més ràpid del que es preveia i ha posat en dubte fins al darrer moment si les limitacions de mobilitat, per exemple, serien encara més estrictes al Nadal. Abans que el Govern central deixés a mans de les autonomies decidir quines mesures aplicaven per a les vacances, Montes assegurava que els hotels valencians ja havien començat a rebre cancel·lacions de turistes d’altres territoris de l’Estat espanyol. Tots tres coincideixen en què, si hi ha reserves, seran d’última hora.

FHEM: "Les reserves per a les vacances de Nadal són fictícies; els turistes no depenen del seu cotxe, sinó de les aerolínies, que canvien i cancel·len vols sovint"

En aquest sentit, apareix el debat de fins on han d’arribar les restriccions. “No té sentit que cinc milions de valencians es puguin moure dins la comunitat, però que no pugui venir una persona d’Albacete”, es queixa la secretària general d’HOSBEC. Assegura que anar a un hotel “no té cap risc”. La FEHM reclamava una mesura que s’ha acabat establint a les Illes Balears: l’obligatorietat d’arribar amb una prova PCR negativa al port o a l’aeroport, tant per a estrangers com per a turistes nacionals. Això sí, reclamen que els tests siguin “més assequibles i accessibles”.

El mateix opina Casals, que considera que si es fes una PCR a tothom que entra i surt dels aeroports, la gent es podria moure. Ni el director del Gremi d’Hotels de Barcelona, ni les fonts de la FEHM ni Montes veuen els tests d’antígens com la gran salvació del sector, tal com s’apuntava en el sector fa unes setmanes. Nuria Montes ho veu com “una mesura més, que no serveix de res si no hi ha distància i totes les mesures que recomanen les autoritats sanitàries”. Serà en funció de com evolucionin el Nadal i els mesos següents –amb l’inici de les vacunacions– que els fons inversors trobaran les oportunitats que busquen en el mercat immobiliari hoteler o no.