• Economia
  • Els fons Next Generation són una oportunitat?

Els fons Next Generation són una oportunitat?

La col·laboració publicoprivada és clau perquè la recuperació es concreti en la necessària transformació del model productiu

Catalunya rebrà quasi 1.500 milions d'euros del fons React-UE | iStock
Catalunya rebrà quasi 1.500 milions d'euros del fons React-UE | iStock
Josep Grau
Senior Advisor d'Estratègia i Tecnologia
Barcelona
04 de Gener de 2022
Act. 04 de Gener de 2022

La ComissióEuropea ha aprovat els Plans de Recuperació i Resiliència dotats en 750.000 milions d'euros. Els Estats membres disposen d’un 90% d’aquests fons a través dels mecanismes de recuperació i resiliència (MRR), uns 45.000 milions d'euros en fons REACT-UE, i uns 30.000 milions d'euros de l’Horizon Europe 2030. D’aquests fons, l’Estat espanyol rebrà en els propers sis anys uns 140.000 milions d'euros, fons vinculats a la transiciódigital, transició verda, cohesió social i territorial i igualtat; dels que 126.000 MEUR seran a través dels MRR. Aquests fons sembla que seran gestionats en participació i governança amb les CCAA i els ajuntaments.

 

Catalunya rebrà quasi 1.500 milions d'euros del fons React-UE. El Govern de Catalunya ha presentat uns trenta projectes, entre ells, en l’àmbit de desplegament d'infraestructures digitals, que permetran definitivament la transició a una economia digital. L’objectiu és doble: d’una banda, millorar la connectivitat digital per tal de millorar els serveis a la ciutadania i la competitivitat de les nostres empreses, i l’altre vertebrar digitalment el territori. La finalitat és garantir un punt de presència d’accés d’alta capacitat a tots els municipis i a les ZAE, on impulsar projectes de transformació digital. El Govern de Catalunya, a través de la Conselleria de Polítiques Digitals i Territori, ha iniciat el programa amb una dotació econòmica contemplada en els pressupostos del 2022.

Per altra part, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, entitat supramunicipal que impulsa projectes de transformació, està treballant per permetre a les administracions municipals de la metròpoli la gestió d’espais públics, la gestió de les Rondes, millorar la mobilitat urbana i optimitzar el tractament dels residus. L’AMB impulsa la transformació energètica i la mobilitat amb l’objectiu de reduir les emissions generades pel transport, que representen el 80% de la contaminació.

 

L’AMB ha presentat programes amb la participació dels ajuntaments metropolitans com empreses privades, assolint una xifra total d’uns 2.500 milions d'euros, que incorporen una part important dels fons europeus. L’AMB ajudarà els Ajuntaments a complir la llei de canvi climàtic, que comportarà que els municipis de més de 50.000 habitants tinguin zones de circulació vetant els vehicles més contaminants.

Els fons europeus són una oportunitat per executar aquestes grans inversions, però cal la implicació i participació de les empreses

És evident que aquests fons europeus són una oportunitat per executar aquestes grans inversions, però cal la implicació i participació de les empreses. La col·laboració publicoprivada (CPP) és clau per abordar amb solidesa la recuperació. En aquest sentit, la CPP és un element bàsic per accelerar inversions estratègiques. La CPP, sempre amb la preservació dels interessos públics, permet controlar el dèficit públic, el finançament i les inversions, mitjançant la participació del sector privat i que permet multiplicar les inversions i impulsar el seu finançament.

En èpoques actuals de limitació d'inversions, la CPP és especialment necessària, ja que aporta eficiència en la seva execució i ens assegura el cost d'innovació i manteniment. La CPP, en la majoria dels casos, no impacta al dèficit públic, ja que s’espongen les inversions en el temps i permeten millorar l’eficiència i poder anticipar la disponibilitat d'infraestructures.

Per donar resposta a aquesta modalitat cal una governança clara en les estructures i en els models de contractació

Per donar resposta a aquesta modalitat cal, però, una governança clara en les estructures i en els models de contractació, sobretot en els terminis. Les licitacions de les CPP s’han de respondre amb una lògica econòmica, una neutralitat tècnica i una regulació adaptada.

La clau d’èxit és que l’Administració defineixi un marc de provisió de capital realista i un model que eviti l’actual fragilitat dels actuals esquemes de la col·laboració. L’adaptació de la CPP facilitarà les inversions pel desplegament d’infraestructures estratègiques, sota un marc real i efectiu. Els fons europeus NG són una oportunitat, però cal adaptar la contractació pública, mitjançant l’actualització del marc per tal d’executar-les, que no serà fàcil.