La fruita es ven a pèrdua

Per tercera campanya consecutiva, els fructicultors lleidatans reben unes liquidacions que se situen per sota del valor que els costa produir-la

Collita de préssec al Pla d'Aitona | ACN
Collita de préssec al Pla d'Aitona | ACN
07 d'Agost de 2017

Avançada i amb preus que se situen, per tercera campanya consecutiva, per sota els costos de producció. Aquesta és la situació que estan patint actualment els fructicultors lleidatans quan intenten vendre les seves varietats de fruita d’ós (préssecs i nectarines). Les ofertes agressives del sector de la distribució, unides a la recerca de nous mercats davant el veto imposat per Rússia a les exportacions agroalimentàries, han provocat que s’acumuli fruita als magatzems de les cooperatives i de retruc ha abaixat els preus.

 

Enguany, la qualitat de la fruita i la bona producció tampoc han ajudat els agricultors a rebre unes cotitzacions remuneratives. En els darrers dies, s’ha generat una espècie de pànic al sector atès que les cooperatives només accepten préssecs i nectarines amb un calibre gran, ja que els estocs s’estan multiplicant. El responsable del sector de la fruita dolça del sindicat agrari Unió de Pagesos (UP), Xavier Gorgues, comenta que “ens estem arribant a plantejar deixar la fruita a l’arbre sense collir si ningú ens l’accepta”.

Ofertes que ‘rebenten’ preus

Durant aquesta campanya, les cotitzacions d’algunes varietats de préssec i nectarina a la Llotja de Mercolleida, la que fixa el preu de referència, se situen entre els 30 i 35 cèntims per quilo, un valor mitjà que es troba entre 15 i 20 cèntims per sota del de la passada campanya. Amb aquestes, els agricultors ni tan sols poden recuperar el preu que els costa produir la fruita.

 

Les cooperatives acumulen estocs al rebre ofertes pels préssecs i nectarines entre 15 i 20 cèntims per quilo per sota en relació a la passada campanya

“Sense causes objectives de mercat, en un moment en què augmenta la demanda, no entenem per què es produeixen aquests preus tan baixos”, comenta Xavier Gorgues. Així, des d’Unió de Pagesos s’ha constatat que a l’inici de la campanya comercialitzadora van entrar ofertes de fruita de baixa qualitat i amb pocs sucres de Múrcia i Andalusia que van “rebentar les cotitzacions”. Davant d’aquest escenari, el sindicat reclama que es posin en marxa mesures per regular la producció, com l’extensió de norma, un mecanisme plantejat pel Departament d’Agricultura per dictar regles de compliment obligatori per a tot el sector.

Col·lapse al mercat de la poma

L’alt nivell d’estocs també està darrere del “col·lapse al mercat de la poma”, tal com el defineix el responsable del sector de la fruita dolça de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), Albert Capdevila. En aquest cas, es produeixen poques operacions i les existències a les cambres frigorífiques van en augment. Al l’increment de la producció de la varietat de poma Golden, s’uneix la limitació dels mercats de comercialització externs. “A més del veto rus, tenim dificultats per exportar al nord d’Àfrica per problemes polítics”.  Per aquest motiu, Capdevila planteja la necessitat que l’Administració impulsi un pla d’arrencada dels arbres fruiters per reduir la producció.

Fruita venuda en mal estat | ACN

Fruita venuda en mal estat | ACN

Venda a pèrdues

En el moment de comercialitzar la fruita, els representants dels productors han denunciat algunes cadenes de distribució com Dia, Carrefour o Casa Ametller davant del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat per suposades pràctiques comercials fraudulentes. És el que es coneix com venda a pèrdues. Es tracta d’una pràctica, prohibida per la Llei de la Cadena Alimentària, que consisteix a comercialitzar un producte per sota el preu que ha costat adquirir-lo.

Les organitzacions agràries interposen denuncies contra les grans superfícies comercials per vendre-la “rebentant preus”

A punt de començar el període de comercialització de les varietats de pera i poma, els productors demanen mecanismes i solucions que regulin les operacions entre els diferents agents de la cadena i la producció. Per tercer any consecutiu, critiquen que la fruita s’utilitzi com a reclam comercial.