El Grup Roca, empresa catalana fundada el 1917 i que lidera el mercat mundial del bany amb una facturació propera als 1.900 milions d'euros, ha estat el protagonista de la jornada sobre la indústria 4.0 organitzada per la Fundació per la Indústria. L'objectiu és acostar les experiències de grans companyies a petites i mitjanes empreses del país per guiar-les en la digitalització de la seva activitat.
"La industria és un generador de riquesa especial i que genera equilibri territorial. Però exigim dels governs una política industrial molt més forta i decidida de la que ara mateix percebem", ha reclamat Josep Roca, president de la Fundació per la Indústria, que ha emplaçat a les administracions a treballar conjuntament per aprofitar "l'ocasió única" que suposen els fons europeus.
Els secrets de Roca
Diego García, responsable de Formació i Desenvolupament del Grup Roca, ha descobert els "cinc grans secrets" que han permès la seva evolució des del seu naixement en un taller de Manlleu a l'actualitat, amb més d'una vuitantena de fàbrica i 170 mercats arreu del món.
Uns "pilars" que permetran a les empreses afrontar la transformació tecnològica i de la indústria 4.0 "sense problemes". És, ha emfatitzat, una cultura d'empresa.
Les cinc claus que ha exposat García són: recordar els orígens, posar el client al centre, pensar en la productivitat, empoderar els treballadors i trepitjar el negoci.
Diego García: "Sempre hem de recordar d'on venim"
"Sempre hem de recordar d'on venim i tenir clara la visió que ens va portar a crear el negoci. Des que la família Roca va crear el negoci, tenim els mateixos valors que els fundadors. Per això ens agrada dir que som una pime de 24.000 persones", ha detallat. Sobre els clients, ha emfatitzat que són ells els que paguen els salaris de tots els treballadors.
Per García, la productivitat ha estat "un els grans èxits de Roca". Ho ha vinculat amb executar tasques de valor afegit i per les quals els clients estiguin disposats a pagar. I és fonamental "tenir un sistema que et permeti fer més amb el mateix temps i esforç".
Diego García: "Els problemes no se solucionen en una oficina"
D'altra banda, la seva aposta és empoderar els treballadors i donar-los responsabilitats, sempre amb la presència d'un líder que marqui el camí. Finalment, ha ressaltat la importància de trepitjar la fàbrica. "Els problemes no se solucionen en una oficina", ha afegit.
La innovació com a raó de ser: fins a les dutxes intel·ligents
Amb aquests pilars clars, la transformació digital serà menys complicada. I Roca ha portat la digitalització i la indústria 4.0 en totes les àrees, des dels productes fins a la gestió. Miquel Barahona, director industrial Grifaria Roca Group, ha posat d'exemple les dutxes intel·ligents que han creat i que permeten, des d'un telèfon, controlar tots els paràmetres. "El bany passa a ser un espai digitalitzat, controlat i monitoritzat", ha recalcat.
Però també en la part interna és important la digitalització. "L'automatització ja està passada", ha assegurat Barahona. Ara es tracta de fomentar la flexibilitat i l'adaptabilitat a cada circumstància. I Roca aposta pels cobots, robots col·laboratius que interaccionen amb els treballadors humans. Pròximament en tindran els primers a la seva fàbrica de Suïssa. "La diferència amb un robot estàndard és que no requereix separació física amb la persona que té el costat i la programació és fàcil", ha detallat.
Miquel Barahona: "No és un camí fàcil"
L'altra innovació és amb relació a la gestió de projectes. En una multinacional com Roca, amb milers de treballadors repartits pel món, era imprescindible un sistema que permetés compartir tot el procés d'un projecte. Per això han desenvolupat una eina col·laborativa on tots els departaments fan les seves aportacions en els nous productes.
"No és un camí fàcil", ha reconegut.
Sense por i amb talent
"La indústria 4.0 tindrà un creixement exponencial", ha assenyalat Antonio Pacheco, subdirector tècnic de Piman, especialitzada en mecànica, electrònica i automatització que col·labora amb Roca. Pacheco ha coincidit que la seva clau de l'èxit és l'orientació al client. A més, ha destacat que sempre han afrontat els canvis sense "por".
Pel nou paradigma, ha ressaltat la importància del talent, tant de cultivar-lo dins de l'empresa com per captar-lo de fora. En aquest sentit, ha alertat de la falta de treballadors que hagin cursat Formació Professional en l'àmbit de la indústria. "És un repte important per la indústria 4.0", ha advertit.