• Economia
  • Galetes sanes i de km 0, la fórmula per recuperar el mercat

Galetes sanes i de km 0, la fórmula per recuperar el mercat

Mondelez, Adam Food i Gullón dominen un mercat en plena metamorfosi davant els canvis d’hàbits en el consum

El mercat aposta per noves fórmules de galetes més sanes | Pixabay
El mercat aposta per noves fórmules de galetes més sanes | Pixabay
Barcelona
25 de Setembre de 2019

La llet, les galetes i els cereals són els aliments que abunden en els esmorzars dels nens de l’Estat espanyol. Ho afirma el darrer informe Aladin de l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN), que apunta que les galetes són la tria d’un 39% dels infants. Com ha passat amb els cereals, aquests dolços estan notant el canvi d’hàbits alimentaris i van registrar una caiguda del 6% de les vendes el 2017, segons la consultora Nielsen. Des d’aleshores, el mercat s’ha hagut de reconvertir per recuperar la seva quota, motiu pel qual els lineals dels supermercats s’han emplenat de noves propostes aparentment més saludables. 

 

Un bon exemple són l’ús de nous ingredients com el sègol o l’espelta, la reducció del sucre i l’oli de palma, o la substitució d’aquests elements per altres que podrien semblar més saludables. Però res de tot això fa encara que el comprador arribi a qüestionar-se qui fabrica el producte o d’on obté la matèria primera. 

Moltes marques per a pocs noms 

Cuétara, Oreo, Chips Ahoy, María, Fontaneda, Marbú, Tostarica... són només alguns dels noms de marques que poden trobar ben exposades als grans supermercats. Moltes d'elles han estat consumides, avui dia, per fins a quatre generacions diferents, el que pot fer pensar al comprador que es troba davant d’un nom de confiança. Però la realitat és que l’enorme diversitat que podria semblar que hi ha al mercat queda reduïda a pocs noms i mirem quina companyia és propietària de cadascuna d’elles. 

 

Artiach (Bilbao, 1907) és la mare de Tostarica, Dinosaurus, Chiquilín, Marbú Dorada, Chiquilín; mentre que Cuétara (Mèxic, 1935) compta amb noms com María Oro i Campurrianas. Ambdues, juntament amb Phoskitos, són marques que distribueix la barcelonina Adam Foods, sorgida el 2015 d’una escissió amb Nutrexpa. La companyia va facturar 353 milions el 2016, les dades més recents que ha fet públiques la companyia, i depèn en un 82% de les galetes. Aquests dolços li van reportar 290 milions de beneficis.  

Les galetes de la barcelonina Adam Foods facturen 290 MEUR a través d’Artiach, Cuétara i Phoskitos 

Una altra de les empreses clàssiques és la francesa Lu (França, 1846), en mans de la multinacional Mondelez des del 2007. Antigament anomenada Kraft Food, aquesta companyia amb seu als Estats Units distribueix altres noms arrelats als esmorzars i berenars dels d’arreu del món com Oreo, Chips Ahoy o Príncipe, i des del 2006 també comercialitza les galetes de Fontaneda, nascuda a Palència a principis del segle XX. 

L’estatunidenca compta amb quatre plantes a Espanya, de les quals dues es troben a Catalunya. Una, a Montornès (Vallès Oriental), on elabora els productes de Royal; l’altra, a Granollers (Vallès Oriental), encarregada de produir les Príncipe i Marie Lu. També elabora galetes a Viana (Navarra), en aquest cas, les Oreo, Fontaneda i Chips Ahoy. 

Les Príncipe i Marie Lu que es distribueixen a l’Estat espanyol es produeixen a Granollers 

Una altra de les empreses amb renom al mercat és Gullón, amb 360 milions d’euros de facturació el 2018. Ha estat associada a la gamma de productes salut i, de fet, ocupa el 35% de la quota de mercat amb 30 referències diferents. Una estratègia que li ha permès impulsar les vendes en aquests últims anys de canvis d'alimentació. Però una de les grans particularitats del negoci és que es tracta d’una de les poques companyies que elabora galetes que manté la propietat de la companyia en mans de la família fundadora. 

A escala catalana, i amb xifres de negoci molt més minses, trobem noms de proximitat com Birba (Camprodon, Ripollès) amb prop de 8 milions d’euros de facturació i Trias (Santa Coloma de Farners, La Selva) amb 4 milions d’euros el 2016. 

Entre Cuétara, Siro i Gullón 

L’únic capaç de fer front als líders del mercat seria la marca blanca, però això si la producció d’aquestes alternatives per als consumidors no estigués en mans dels mateixos grans grups. 

Cuétara (Adam Foods) és el principal fabricant i proveeix d’estoc supermercats com Carrefour o Dia. El segueix el Grupo Siro amb Mercadona i, en tercer lloc, Gullón amb la seva presència a les marques blanques de Bon Preu i en alguns productes d’Aldi, Mercadona i Dia.     

Cuétara, Grupo Siro i Gullón són els principals proveïdors de marques blanques a l’Estat espanyol 

Altres noms que es poden veure entre els proveïdors és Flor Burgalesa, HLT S.A., i companyies d’Alemanya i França, especialment en les cadenes Aldi i Lidl, i Alcampo i Carrefour. Concretament, les dues grans superfícies alemanyes distribueixen unes galetes de marca pròpia elaborades pel mateix proveïdor, igual que en el cas dels supermercats francesos. 

Pels qui busquen un consum més conscient i més de km 0, les fleques i pastisseries dels barris són l’opció més fàcil. També han sorgit iniciatives d’emprenedors que busquen aprofitar el boom healthy i la responsabilitat amb la compra que s’està adquirint per sortir al mercat  com Miquqi. O buscar petits obradors arrelats als municipis amb anys d’història, com és l’exemple d’El Rosal o Galetes Farners